Blad 6 groei van de bevolking bevolking bevolkings groei 1-1 t/m 31-12 woonruimte- voorraad groei woon ruimtes 1-1 t/m 31-12 1-1-1990 85569 115 40016 463 1-1-1991 85693 712 40.479 295 1-1-1992 86 .405 373 40774 261 1-1-1993 86778 693 41.067 240 1-1-1994 87.471 41307 Duidelijk is uit de tabel dat: - de gemiddeld positieve trend in de bevolkingsontwikke ling zich voortzet - de groei van het aantal woningen neemt af - de woningbezetting nog steeds daalt. Dit resulteert in een grotere woningbehoefte voor de ge meente Leeuwarden. Leegstand De leegstand is in het afgelopen jaar sterk gedaald. Was in oktober 1992 de leegstand nog 3.9 van het totale woning bestand, op 1 januari 1994 bedroeg het percentage 3.1 Het leegstandspercentage is berekend conform de landelijk gehanteerde CBS-definitie d.w.z. gebaseerd op een koppe ling van het woningregister met het bevolkingsregister: woningen waar geen mensen op staan ingeschreven en die niet op een andere manier gebruikt worden staan dus leeg. Dit geeft afwijkingen met de feitelijke leegstand. Afgesproken is dat de controle van het bestand van Burgerzaken met de gegevens van de corporaties regelmatig zal plaatsvinden. Achtergrondinformatie over de bestaande woningvoorraad Het woningmarktbeleid is verder gebaseerd op een analyse van de bestaande bebouwde omgeving en op de resultaten van het signaleringssysteem. Eind vorig jaar is de "wijk- en dorpsbeschrijving" uitgeko men voor de gemeente Leeuwarden. Hierin staan vele basisge gevens (1-1-93) op wijkniveau, terwijl ook een analyse is gemaakt van waar (locatie) en in welke sectoren (koop/huur, gestapeld/laagbouw) de leegstand voorkomt. Het rapport is in uw bezit. Blad 7 Het signaleringssysteem is veel breder van opzet. In dit systeem wordt informatie verzameld als werkzoekenden, uitkeringsgerechtigden, gezinssamenstelling, huurachter standen, mutatiegraad, populariteit van een complex/wijk, en verhuisgeneigdheidAl deze gegevens/indicatoren zijn op het niveau van ca. 100 a 200 woningen beschikbaar. Hierdoor is het mogelijk zeer gericht die gebieden aan te wijzen waar een cumulatie van probleem factoren voorkomt. Onderdeel van het signaleringssysteem is verder de vragen lijst waar bewoners hun oordeel kunnen geven over een veelheid "van aspecten zoals bijv: onderhoud woning, woonom geving, ergernissen, enge plekken, sociaal woonklimaat etc. Woningverbetering De nieuwbouw bedraagt qua omvang t.o.v. het totale woning bestand nog geen 1 van de totale woningvoorraad. De invloed van nieuwbouw dient dan ook niet overschat te worden. In de toekomst zal steeds meer het werkterrein van de gemeente komen te liggen op het terrein van het (strate gisch) voorraadbeheer en het bevorderen van een betere ver deling van de woningvoorraad over de inwoners van de ge meente. Ook aan het stimuleren van woningverbetering zal veel aandacht worden geschonken. Het BWS'95 kent een relatief gunstig subsidieregime voor particuliere huurwoningen, dit in tegenstelling tot de andere categorieën woningen binnen het BWS'95. Inclusief subsidie plaatselijk verschillende omstandigheden gaat het om een subsidiebedrag van ca. f 20.000,-. De verwachting is, dat hierdoor ca. 50 aanvragen voor verbetering zullen worden ingediend, waarvan 10 in het kader van "Wonen boven Winkels" We zullen hoog niveaurenovaties (met een investering van meer dan f 50.000,-) voor de vooroorlogse huurwoningen in het kader van de gerichte aanpak in de stadsvernieuwing sterk stimuleren. We keren de subsidiebijdragen daarvoor als bijdrage-ineens uit. Het aantal te verbeteren woningen is voor dit jaar geraamd op 50. Voor de niet-ingrijpende vooroorlogse woningverbetering stelt het Rijk in het kader van het BWS geen middelen meer beschikbaar. Wel wordt aan de gemeente voor deze categorie woningen een budget toegedeeld via de stadsvernieuwings- middelenVoor dit doel wordt de subsidieregeling toegepast zoals die geldt voor de verbetering van door eigenaren bewoonde woningen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 31