Blad 8 Kwantitatieve woningbehoefte Het invullen van de planningslij sten biedt de gemeente de mogelijkheid om het volkshuisvestingsbeleid te concretise ren. Daartoe dient eerst bekend te zijn hoeveel woningen nu eigenlijk nog nodig zijn voor de gemeente Leeuwarden: de kwantitatieve woningbehoefte. Uit het woningmarkt-onderzoek blijkt dat de gemeente Leeuwarden de komende jaren ca. 450 woningen jaarlijks zou moeten gaan bouwen. De eigenlijke vraag van de huidige bewoners ligt nog aanzienlijk hoger. De hier genoemde 450 dienen dan ook als een ondergrens te worden gezien. Binnen het stadsgewest Leeuwarden zullen afspraken over de bouwproductie worden gemaakt. In het al genoemde aantal van 450 woningen is rekening gehouden met het minimaal gewenste verstedelijkingsbeleid en een gemiddeld aantal onttrekkingen van ca. 100 woningen per jaar. Kwalitatieve woningbehoefte Het bouwen van de juiste woningen kan doorstroomketens op gang brengen waardoor meerdere bevolkingsgroepen een kans krijgen op een hun passende woning. Alleen is dit niet altijd een nieuwe woning. Zoals uit onderzoek blijkt is er een grote vraag naar koopwoningen (2/1 kap en vrijstaand), In de meerjarenplanningslijsten komt v.w.b. de nieuwbouw de nadruk te liggen op: Ten eerste het stimuleren van de vrije sector bouw in de koopsector Dat wil zeggen laagbouw, vrijstaand of twee onder één kap op diverse kwalitatief hoogwaardige locaties verspreid over de gemeente Ten tweede duurdere woningbouw (koop of huur) gestapeld met lift in of direct nabij het centrum op "lege" plekken. Ten derde de bouw van woningwetwoningen voor zover de plannen een relatie hebben met de zorgsector Uit de Centraal Woningzoekenden Registratie blijkt dat er een behoefte bestaat aan huurwoningen in of direct nabij het Centrum voor de leeftijdsklasse 18-35 jarigen voor één en twee persoonshuishoudens. Van rijkswege heeft men echter voor de Individuele Huursubsidie bepaald dat jongeren met een leeftijd tot 23 jaar geen huursubsidie kunnen krijgen bij een woning of wooneenheid met een huur boven de f 450,-. Doordat goedkope woonruimte middels de doorstro ming vrijkomt, als bovengenoemde nieuwbouw plaatsvindt, kan deze groep toch onderdak vinden. Blad 9 Marktsector 1995 Onder deze sector vallen plannen in de premiehuur, premie koop (voormalige vrije sector met eenmalige bijdrage) en in de ongesubsidieerde sector. Het planaanbod zoals hier genoemd zal, zoals de praktijk heeft geleerd wegens onvoor ziene omstandigheden, niet volledig kunnen worden uitge voerd. De verwachting is dat ca. 2/3 deel van de plannen daadwerkelijk gerealiseerd .zal worden. In dit overzicht staan bovendien een aantal plannen die nog onzeker zijn, omdat de ontwikkeling afhangt van bv. aankoop van het bouwterrein, milieufactoren als bodemvervuiling en geluidshinder of van te voeren juridische procedures. Voor de onderstaande plannen zijn initiatieven genomen: - Doelstraat - Wissesdwinger Zuiderplein 7-9 Zuiderplein VEAM Tulpenburg-midden CoopmanstrCambuurpl - Westeinde Cammingaburen - Beatrixstr (nabij AVERO) Goutum-noord deel gebied 1 t/m 9 - Wirdum 2e fase - Troelstrapark totaal ca 16 woningen gestapeld ca 36 woningen gestapeld ca 28 woningen gestapeld 6 woningen gestapeld ca 60 woningen gestapeld 8 woningen laagbouw ca 6 woningen gestapeld ca 18 woningen laagbouw ca 72 woningen gestapeld ca 30 woningen laagbouw ca. 100 woningen laagbouw ca. 15 woningen laagbouw ca. 8 woningen laagbouw ca. 400 Uit dit overzicht blijkt dat meer van de helft van de plannen zich richt op de bouw van meergezinswoningen. Uit het woningmarktonderzoek blijkt dat er juist meer vraag is naar vrijstaande of 2/1 kap in de laagbouw. De inspanning van de gemeente zal dan ook met nadruk moeten liggen op de realisatie van deze laatstgenoemde plannen en in mindere mate op de gestapelde bouw. Sociale sector nieuwbouw 1995 In totaliteit kent de gemeente een vrij ruime woningmarkt. De keus voor stimulering van de vrije sectorbouw heeft gevolgen voor de doorstroming binnen de gemeente. Altijd blijft er echter behoefte aan nieuwbouw op speciale loca ties (doordat het niet langer toelaatbaar is de locatie braak te laten liggen) of voor juist specifieke groepen bewoners. Deze woningen worden dan in de sociale huursector gerealiseerd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 32