Blad 8
Kwantitatieve woningbehoefte
Het invullen van de planningslij sten biedt de gemeente de
mogelijkheid om het volkshuisvestingsbeleid te concretise
ren. Daartoe dient eerst bekend te zijn hoeveel woningen nu
eigenlijk nog nodig zijn voor de gemeente Leeuwarden: de
kwantitatieve woningbehoefte. Uit het woningmarkt-onderzoek
blijkt dat de gemeente Leeuwarden de komende jaren ca. 450
woningen jaarlijks zou moeten gaan bouwen. De eigenlijke
vraag van de huidige bewoners ligt nog aanzienlijk hoger.
De hier genoemde 450 dienen dan ook als een ondergrens te
worden gezien. Binnen het stadsgewest Leeuwarden zullen
afspraken over de bouwproductie worden gemaakt.
In het al genoemde aantal van 450 woningen is rekening
gehouden met
het minimaal gewenste verstedelijkingsbeleid en
een gemiddeld aantal onttrekkingen van ca. 100 woningen
per jaar.
Kwalitatieve woningbehoefte
Het bouwen van de juiste woningen kan doorstroomketens op
gang brengen waardoor meerdere bevolkingsgroepen een kans
krijgen op een hun passende woning. Alleen is dit niet
altijd een nieuwe woning. Zoals uit onderzoek blijkt is er
een grote vraag naar koopwoningen (2/1 kap en vrijstaand),
In de meerjarenplanningslijsten komt v.w.b. de nieuwbouw de
nadruk te liggen op:
Ten eerste het stimuleren van de vrije sector bouw in de
koopsector
Dat wil zeggen laagbouw, vrijstaand of twee onder één kap
op diverse kwalitatief hoogwaardige locaties verspreid over
de gemeente
Ten tweede duurdere woningbouw (koop of huur) gestapeld
met lift in of direct nabij het centrum op "lege" plekken.
Ten derde de bouw van woningwetwoningen voor zover de
plannen een relatie hebben met de zorgsector
Uit de Centraal Woningzoekenden Registratie blijkt dat er
een behoefte bestaat aan huurwoningen in of direct nabij
het Centrum voor de leeftijdsklasse 18-35 jarigen voor één
en twee persoonshuishoudens. Van rijkswege heeft men echter
voor de Individuele Huursubsidie bepaald dat jongeren met
een leeftijd tot 23 jaar geen huursubsidie kunnen krijgen
bij een woning of wooneenheid met een huur boven de
f 450,-. Doordat goedkope woonruimte middels de doorstro
ming vrijkomt, als bovengenoemde nieuwbouw plaatsvindt, kan
deze groep toch onderdak vinden.
Blad 9
Marktsector 1995
Onder deze sector vallen plannen in de premiehuur, premie
koop (voormalige vrije sector met eenmalige bijdrage) en in
de ongesubsidieerde sector. Het planaanbod zoals hier
genoemd zal, zoals de praktijk heeft geleerd wegens onvoor
ziene omstandigheden, niet volledig kunnen worden uitge
voerd. De verwachting is dat ca. 2/3 deel van de plannen
daadwerkelijk gerealiseerd .zal worden.
In dit overzicht staan bovendien een aantal plannen die nog
onzeker zijn, omdat de ontwikkeling afhangt van bv. aankoop
van het bouwterrein, milieufactoren als bodemvervuiling en
geluidshinder of van te voeren juridische procedures.
Voor de onderstaande plannen zijn initiatieven genomen:
- Doelstraat
- Wissesdwinger
Zuiderplein 7-9
Zuiderplein VEAM
Tulpenburg-midden
CoopmanstrCambuurpl
- Westeinde
Cammingaburen
- Beatrixstr (nabij AVERO)
Goutum-noord
deel gebied 1 t/m 9
- Wirdum 2e fase
- Troelstrapark
totaal
ca
16
woningen
gestapeld
ca
36
woningen
gestapeld
ca
28
woningen
gestapeld
6
woningen
gestapeld
ca
60
woningen
gestapeld
8
woningen
laagbouw
ca
6
woningen
gestapeld
ca
18
woningen
laagbouw
ca
72
woningen
gestapeld
ca
30
woningen
laagbouw
ca. 100 woningen laagbouw
ca. 15 woningen laagbouw
ca. 8 woningen laagbouw
ca. 400
Uit dit overzicht blijkt dat meer van de helft van de
plannen zich richt op de bouw van meergezinswoningen. Uit
het woningmarktonderzoek blijkt dat er juist meer vraag is
naar vrijstaande of 2/1 kap in de laagbouw. De inspanning
van de gemeente zal dan ook met nadruk moeten liggen op de
realisatie van deze laatstgenoemde plannen en in mindere
mate op de gestapelde bouw.
Sociale sector nieuwbouw 1995
In totaliteit kent de gemeente een vrij ruime woningmarkt.
De keus voor stimulering van de vrije sectorbouw heeft
gevolgen voor de doorstroming binnen de gemeente. Altijd
blijft er echter behoefte aan nieuwbouw op speciale loca
ties (doordat het niet langer toelaatbaar is de locatie
braak te laten liggen) of voor juist specifieke groepen
bewoners. Deze woningen worden dan in de sociale huursector
gerealiseerd