Blad 2 De post p.m. en onvoorzien van het onderdeel naoorlogse wijken wordt dan in 1995 f 100.000,-, in 1996 f 100.000,- en in 1997 f 150.000,-. De aanleg van de mini-rotonde aan de Egelantierstraat- Archipelweg was opgenomen in het meerjarenprogramma infrastructuur, maar is uit bezuinigingsoogpunt geschrapt. Uit oogpunt van verkeersveiligheid achten wij aanleg nog steeds gewenst. Bij de opstelling van het nieuwe meerjarenprogramma infrastructuur zal worden bekeken of de mini-rotonde opnieuw kan worden opgeno men. Dit meerjarenprogramma infrastructuur zal u in januari 1995 worden voorgelegd. 2SVK De lange reactie van de SVK is samen te vatten in enke le hoofdpunten. Het eerste en belangrijkste punt is de zorg van de SVK over de voortgang van de particuliere woningverbetering, in het bijzonder in de actiegebie den. Wij delen op dat punt de zorgen van de SVK, zij het dat wij wat minder somber tegen de vooruitzichten aankijken dan de SVK. Om te beginnen wijzen we er op dat niet gesproken kan worden van een ervaring van bij na een jaar; de verordening is pas sinds 1 mei in wer king. Sindsdien is een besluit genomen over de verbete ring van de tweede fase Rembrandtstratenmede aan de hand van prognoses van de SVK over de uiteindelijke deelname-bereidheid van een vrij groot deel der bewo ners Daarnaast is het proces gestart in Wijtgaard. Daarmee is, uitgaand van een positief verloop van het proces in Wijtgaard in 1994 voor ongeveer 65 woningen het besluit tot complexmatige verbetering tot stand gekomen. De bij de haalbaarheidsonderzoeken geconstateerde tegenzin in andere gebieden zal verder in de procedures moeten wor den getoetst. Wij hebben overigens inmiddels alle bewo ners van actiegebieden schriftelijk benaderd; wij hopen dat daar positief op zal worden gereageerd. Aan de hand van die reacties zullen wij u eventueel binnenkort een wijziging in het meerjarenprogram voor de actiegebieden voorstellen De rente-afhankelijkheid van de subsidie beïnvloedt de hoogte van de te betalen rente bij subsidie op termijn en de hoogte van de subsidie ineens; in hoeverre de daling van de subsidie ineens ten gevolge van de geste gen rente invloed heeft op de bereidheid deel te nemen staat nog te bezien. Blad 3 Bij de laatste wijziging van de verordening lijkt er wat te zijn misgegaan bij het vaststellen van de sub sidiebedragen bij tussentijdse verkoop; zonodig komen wij hierop terug. De aankondiging in het regeeraccoord over de rente-af trek voor consumptieve kredieten baart ook ons zorgen; inmiddels hebben wij ons hierover tot de verantwoorde lijke staatssecretaris gericht. De ontwikkeling van de woonkostentoeslag zullen wij uiteraard mede in verband met de uitvoering van de regeling particuliere woning verbetering nauwkeurig volgen. Het hierboven geconstateerde feit dat voor ongeveer 65 woningen verplichtingen zijn aangegaan betekent op zich al dat er weinig overschot is in het budget voor 1994; overigens hebben wij eerder al besloten dat de budget ten voor particuliere woningverbetering zullen overlo pen naar volgende jaren. Wij geven de SVK graag toe dat de subsidieregeling ge compliceerd is; dat geeft ook in de uitvoering, zeker in de eerste fase dat met de nieuwe regeling wordt ge werkt, enige complicaties. Onze inzet is er op gericht, met behoud van de uitgangspunten de regeling zo soepel mogelijk uit te voeren. De door de SVK genoemde werk groep zal hierover voorstellen doen. Uitgangspunt daar bij is overigens werken binnen de regeling; de regeling (en de daarover met de fiscus bereikte overeenstemming) zullen wij niet zo snel op de helling zetten. Het is bekend dat het voor actiegebieden geraamde be drag (f 1.054.000,-) aan de krappe kant is. De stijgen de rente geeft op dat gebied wat lucht; daarnaast is ervan uitgegaan dat er zeker complexen onder handen genomen zullen worden waarbij de gemiddelde verbeter- kosten onder de f 40.000,- zullen liggen. Intern zijn de budgetten voor wonen boven winkels en woningverbetering wel gescheiden; het door de SVK ge signaleerde probleem doet zich daarom in de praktijk niet voor. Bij wonen boven winkels is gekozen voor een maximale subsidie per pand aangevuld met extra subsidie per te realiseren wooneenheden. De regeling functioneert in de praktijk goed; dat geldt ook voor de inzet van BWS-gel- den. Het voorstel van de SVK is niet budgettair neu traal voor het stadsvernieuwingsfonds; wij zijn van oordeel dat de verordening ook nu voldoende mogelijkhe den biedt om waar nodig gedifferentieerd naar belang te subsidiëren

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 340