Blad 2
De post p.m. en onvoorzien van het onderdeel naoorlogse
wijken wordt dan in 1995 f 100.000,-, in 1996
f 100.000,- en in 1997 f 150.000,-.
De aanleg van de mini-rotonde aan de Egelantierstraat-
Archipelweg was opgenomen in het meerjarenprogramma
infrastructuur, maar is uit bezuinigingsoogpunt
geschrapt. Uit oogpunt van verkeersveiligheid achten
wij aanleg nog steeds gewenst. Bij de opstelling van
het nieuwe meerjarenprogramma infrastructuur zal worden
bekeken of de mini-rotonde opnieuw kan worden opgeno
men. Dit meerjarenprogramma infrastructuur zal u in
januari 1995 worden voorgelegd.
2SVK
De lange reactie van de SVK is samen te vatten in enke
le hoofdpunten. Het eerste en belangrijkste punt is de
zorg van de SVK over de voortgang van de particuliere
woningverbetering, in het bijzonder in de actiegebie
den. Wij delen op dat punt de zorgen van de SVK, zij
het dat wij wat minder somber tegen de vooruitzichten
aankijken dan de SVK. Om te beginnen wijzen we er op
dat niet gesproken kan worden van een ervaring van bij
na een jaar; de verordening is pas sinds 1 mei in wer
king. Sindsdien is een besluit genomen over de verbete
ring van de tweede fase Rembrandtstratenmede aan de
hand van prognoses van de SVK over de uiteindelijke
deelname-bereidheid van een vrij groot deel der bewo
ners
Daarnaast is het proces gestart in Wijtgaard. Daarmee
is, uitgaand van een positief verloop van het proces in
Wijtgaard in 1994 voor ongeveer 65 woningen het besluit
tot complexmatige verbetering tot stand gekomen. De bij
de haalbaarheidsonderzoeken geconstateerde tegenzin in
andere gebieden zal verder in de procedures moeten wor
den getoetst. Wij hebben overigens inmiddels alle bewo
ners van actiegebieden schriftelijk benaderd; wij hopen
dat daar positief op zal worden gereageerd. Aan de hand
van die reacties zullen wij u eventueel binnenkort een
wijziging in het meerjarenprogram voor de actiegebieden
voorstellen
De rente-afhankelijkheid van de subsidie beïnvloedt de
hoogte van de te betalen rente bij subsidie op termijn
en de hoogte van de subsidie ineens; in hoeverre de
daling van de subsidie ineens ten gevolge van de geste
gen rente invloed heeft op de bereidheid deel te nemen
staat nog te bezien.
Blad 3
Bij de laatste wijziging van de verordening lijkt er
wat te zijn misgegaan bij het vaststellen van de sub
sidiebedragen bij tussentijdse verkoop; zonodig komen
wij hierop terug.
De aankondiging in het regeeraccoord over de rente-af
trek voor consumptieve kredieten baart ook ons zorgen;
inmiddels hebben wij ons hierover tot de verantwoorde
lijke staatssecretaris gericht. De ontwikkeling van de
woonkostentoeslag zullen wij uiteraard mede in verband
met de uitvoering van de regeling particuliere woning
verbetering nauwkeurig volgen.
Het hierboven geconstateerde feit dat voor ongeveer 65
woningen verplichtingen zijn aangegaan betekent op zich
al dat er weinig overschot is in het budget voor 1994;
overigens hebben wij eerder al besloten dat de budget
ten voor particuliere woningverbetering zullen overlo
pen naar volgende jaren.
Wij geven de SVK graag toe dat de subsidieregeling ge
compliceerd is; dat geeft ook in de uitvoering, zeker
in de eerste fase dat met de nieuwe regeling wordt ge
werkt, enige complicaties. Onze inzet is er op gericht,
met behoud van de uitgangspunten de regeling zo soepel
mogelijk uit te voeren. De door de SVK genoemde werk
groep zal hierover voorstellen doen. Uitgangspunt daar
bij is overigens werken binnen de regeling; de regeling
(en de daarover met de fiscus bereikte overeenstemming)
zullen wij niet zo snel op de helling zetten.
Het is bekend dat het voor actiegebieden geraamde be
drag (f 1.054.000,-) aan de krappe kant is. De stijgen
de rente geeft op dat gebied wat lucht; daarnaast is
ervan uitgegaan dat er zeker complexen onder handen
genomen zullen worden waarbij de gemiddelde verbeter-
kosten onder de f 40.000,- zullen liggen.
Intern zijn de budgetten voor wonen boven winkels en
woningverbetering wel gescheiden; het door de SVK ge
signaleerde probleem doet zich daarom in de praktijk
niet voor.
Bij wonen boven winkels is gekozen voor een maximale
subsidie per pand aangevuld met extra subsidie per te
realiseren wooneenheden. De regeling functioneert in de
praktijk goed; dat geldt ook voor de inzet van BWS-gel-
den. Het voorstel van de SVK is niet budgettair neu
traal voor het stadsvernieuwingsfonds; wij zijn van
oordeel dat de verordening ook nu voldoende mogelijkhe
den biedt om waar nodig gedifferentieerd naar belang te
subsidiëren