Blad 2 De onder a. genoemde optie betekent: 1. Overeenkomstig de eerdere opstelling van het College, de door de Stichting IJshal aangedragen oplossingen tot continueren van de exploitatie van de ijshal nauwkeurig beoordelen, met inbegrip van de ingediende meerjaren begroting 2Mede beoordelen in hoeverre de technische staat van de ijshal zodanig is, dat handhaving van deze voorziening op middellange termijn realistisch is. 3. In overleg met de Stichting IJshal bekijken welke extra mogelijkheden er zijn om het uitgangspunt geen extra kosten voor de gemeente te bewerkstelligen. 4. In overleg met de Stichting IJshal en het FEC bekijken welke sluitende afspraken er gemaakt moeten worden om een goede exploitatie van de ijshal in de toekomst te kunnen waarborgen. De onder b. genoemde optie houdt in: 1. Aan welke minimale basiseisen dient een overdekte ijs- sportaccommodatie te voldoen, en wat zullen de geraamde investeringskosten zijn. 2. Welke locatie (s)naast de huidige, zijn mede in rela tie tot ad. I. geschikt. Daarbij dient ook bekeken te worden welke financiële gevolgen een dergelijke locatiewijziging tot gevolg heeft 3. In hoeverre zijn er zodanige koppelingen met bestaande sportvoorzieningen mogelijk dat zowel qua investering als qua exploitatie, de financiële randvoorwaarde in het collegeprogramma te handhaven is. 4. Binnen welke termijn zijn mogelijke oplossingen op ba sis van l, 2 en 3 te realiseren en welke gevolgen heeft een en ander voor de exploitatie van de huidige ijshal. Met betrekking tot het instellen van een onderzoek en de actieve rol van de gemeente hierin merken wij het volgende op. Indien het onderzoek beperkt zou kunnen worden tot het geen onder a. is vermeld kan worden gesteld dat deze werk zaamheden door de dienst Stadsbeheer (afdeling Sport en Recreatie) in samenwerking met de Stichting IJshal c.q. Trias tot uitvoering kunnen worden gebracht. Blad 3 De optie die onder b, in grote lijnen wordt weergegeven kan, gelet op het ontbreken van de specifieke bouwkundige en technische kennis met betrekking tot het realiseren van een ijssportvoorziening, onmogelijk door eerdergenoemde afdeling worden uitgevoerd. Indien derhalve beide opties aan een nader onderzoek moeten worden onderworpen, dient hiertoe externe deskundigheid te worden ingehuurd. Een dergelijk haalbaarheidsonderzoek zal blijkens verkregen informatie zeker een bedrag van f 30.000,- inclusief b.t.w. vergen. Uit ervaring is ons bekend dat reeds in de periode januari- februari principe afspraken moeten worden gemaakt om ope ning van de ijshal voor een volgend seizoen te kunnen ga randeren. Dit houdt in dat het haalbaarheidsonderzoek in februari 1995 gereed dient te zijn. Op basis van dit onderzoek dient derhalve op dat tijdstip nadere besluitvorming omtrent de (eventueel) toekomstige exploitatie van een ijssportvoorziening in Leeuwarden te worden genomen Daar wij van mening zijn, dat een onderzoek naar alle moge lijkheden tot continuering van de exploitatie van een ijs- sportvoorziening alleen maar kan plaatsvinden door gebruik te maken van externe deskundigheid, stellen wij u voor een bijdrage van f 30.000,- ten behoeve van het haalbaarheids onderzoek beschikbaar te stellen. Met betrekking tot de dekking van het bedrag van f 30.000,- stellen wij u voor dit bedrag ten laste te brengen van "niet bestede kapitaallasten (1994) van de stelpost 530.2".

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 349