Blad 2 - het beschrijven van de rol en de verantwoordelijkheid, die de verschillende betrokkenen bij de budgetover schrijdingen tijdens het bouwproces hebben gehad. Daar bij gaat het om de wijze waarop (leden van) het College van Burgemeester en Wethouders, portefeuillehouder(s) raad(sleden)(leden van) de Commissie Middelen, gemeen tesecretaris, (leden van) de Stuurgroep, budgethouders, projectleider, architect en aannemer daaraan invulling hebben gegeven. Het onderzoek zal zich uitstrekken over de periode vanaf het eerste voorstel aan de Raad tot aan de openbaarmaking van de overschrijding. De Commissie zal de Raad adviseren over eventueel te nemen organisatorische of bestuurlijke maatregelen. Een aantal concrete vragen aan de Commissie is - Welke invloed hebben de besluiten aan de start van het project ten aanzien van de financiële aspecten gehad op de kwaliteit van het uitvoeringsproces en beheersbaar heid van het project? - Welke afspraken zijn gemaakt ten aanzien van het voorbe- reidings- en uitvoeringsproces en hoe verliep de contro le hierop? - Waren bij de start van de bouw die onderdelen van bestek, die tot budgetoverschrijdingen hebben geleid voldoende uitgewerkt? - Is verwijtbaar gedrag van één of meerdere betrokkenen aantoonbaar of aannemelijk en zijn betrokkenen daarvoor aansprakelijk te stellen? - Kwam de organisatie van het project overeen met de richtlijnen uit de nota "Organisatie grote bouwkundige projecten", vastgesteld door B W op 21 januari 1992, en waren deze richtlijnen adequaat? Werkwijze van de Commissie. De Commissie wordt geacht uiterlijk voor 1 maart 1995 te rapporteren aan de Raad. De Commissie zal in volstrekte onafhankelijkheid kunnen opereren. Ten behoeve van de werk zaamheden van de Commissie zal het Seniorenconvent, aange vuld met de voorzitter van de Raad, fungeren als klankbord groep. Wel wordt van de Commissie verwacht tussentijds ten minste eenmaal met het Seniorenconvent te overleggen over de voortgang van de werkzaamheden. Eventuele vragen over de onderzoeksopdracht kunnen op initiatief van de onderzoeks commissie besproken worden. Blad 3 Het College van Burgemeester en Wethouders en de gemeente secretaris zullen alle beschikbare informatie, die de Com missie voor het onderzoek van belang acht, ter beschikking van de Commissie stellen. De Commissie heeft nadrukkelijk het recht alle betrokkenen naar het oordeel van de Commissie te horen. Daarvan wordt een verslag gemaakt, dat door gehoorde persoon voor gezien wordt getekend. Deze persoon heeft het recht dit verslag schriftelijk van commentaar te voorzien. Voorzover er spra ke is van vertrouwelijke gegevens, worden deze in een bij lage aan het Seniorenconvent beschikbaar gesteld. Na vaststelling van het rapport zal de onderzoekscommissie het toelichten in de Commissie Bestuur en Middelen. Tezamen met het advies van de Commissie Bestuur en Middelen wordt het rapport in de Gemeenteraad behandeld. Samenstelling van de Commissie De Commissie van onderzoek Stadskantoor zal bestaan uit een drietal personen: 1. die gezaghebbend zijn; 2. die ten opzichte van de gemeente, de bouwers en overige betrokkenen een onafhankelijke positie innemen,- 3. die zicht hebben op bestuurlijke en bedrijfsmatige pro cessen; 4. en waarvan één persoon specifieke deskundigheid op het terrein van bouwrecht bezit. Het Seniorenconvent wordt gemachtigd de leden van de Com missie te benoemen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1994 | | pagina 395