De overige categorieën meldingen zijn niet of nauwelijks gestegen t.o.v.
1992 en geven derhalve geen aanleiding tot nadere opmerkingen.
Tenslotte wordt nog opgemerkt dat, afgezien van de bekende briefkaarten
schrijver, uit de binnengekomen meldingen niet kan worden afgeleid dat een
bepaalde instelling, organisatie of persoon zich structureel schuldig maakt
aan discriminatie.
4 DE AFDOENING EN HET VERVOLG VAN DE MELDINGEN.
Afgezien van de per post ontvangen anonieme brieven en kaarten komen
vrijwel alle meldingen telefonisch bij het meldpunt binnen. Voor veel
melders is het een grote stap om kontakt op te nemen met het meldpunt.
Daarom krijgt iedere melder dan ook ruimschoots de gelegenheid om zijn of
haar verhaal te doen en wordt daarbij van de zijde van het meldpunt
ondersteuning en begeleiding geboden.
De afdoening en het vervolg van een melding zijn afhankelijk van de
individuele omstandigheden van iedere melder; standaard-oplossingen bestaan
niet
Uitgangspunt is hierbij dat, voor zover dit mogelijk is wordt getracht een
dialoog tussen melder en aangeklaagde te bewerkstelligen.
Van de in 1993 binnengekomen meldingen konden 39 direkt worden afgedaan,
terwijl in 15 gevallen nader onderzoek en /of aktie van de zijde van de
gemeente noodzakelijk bleek te zijn.
In gevallen waarin de melding direkt kan worden afgedaan, betekent dit
veelal dat de melding ofwel voor kennisgeving wordt aangenomen en ter
signalering is genoteerd, ofwel dat het meldpunt de klacht heeft doorge
speeld naar derden, waaronder de politie, ofwel dat melder is doorverwezen
naar een instantie die er voor is toegerust om de betreffende melding in
behandeling te nemen. Zo is onder meer verwezen naar het Buro voor Rechts
hulp en het maatschappelijk werk. In 14 gevallen waarbij meldingen zijn
doorgespeeld of melders zijn verwezen is het vervolg onbekend.
Zoals vermeld bleek in 15 gevallen nader onderzoek en/of aktie van de zijde
van de gemeente noodzakelijk. Nader onderzoek betekent veelal dat nadere
informatie wordt ingewonnen en/of het principe van hoor-en-wederhoor wordt
toegepast. In 5 gevallen ging de gemeente tot aktie over in de vorm van het
verwijderen van racistische leuzen op gebouwen e.d.
Naar aanleiding van de in dit hoofdstuk weergegeven cijfers met betrekking
tot de afdoening en het vervolg van de meldingen wordt geconcludeerd dat
zich hierin in 1993 geen opvallende ontwikkelingen hebben voorgedaan.