- Reiniging, Voorbereiding Groen - Sport en Recreatie - Technisch Onderhoud en Bedrijfsafvalstoffen - Weg- en Waterbouw b. De primaire uitvoerende taken, waarvoor geen werkende markt bestaat, maar die wel kunnen worden verzelfstandigd; Tot deze categorie taken behoren van de afdelingen: - Algemene Zaken, de bedrijfsinterne milieuzorg en het projectmanagement van de buurtonderhoudsploegen - Beleid, en Juridische Zaken, het beheer van de buitenreclame en het verstrekken van vergunningen en ontheffingen. - Markten en Havens, beheer van markten, havens en de organisatie van kermissen. c. De ondersteunende taken of processen, die de primaire uitvoerende taken bij verzelf standiging volgen, danwel bij de gemeente blijven vanwege hun samenhang met de achterblijvende gemeentelijke taken. De taken die in deze derde categorie vallen zijn de taken van de stafafdelingen; - Financieel en Administratief Management, - Personeel en Organisatie, - Informatie en Automatisering - Bedrijfsbureau, en deels de taken van de afdelingen, - Algemene Zaken, - Beleid en Juridische Zaken, d. Taken die tot de regierol van de gemeente behoren en die voor het grootste deel te vinden zijn bij de directies, bij het management en bij de beleidsadviseurs. Veelal betreft het onderdelen van de bij de individuen behorende functiebeschrijvingen. Verzelfstandiging van deze taken is niet aan de orde. Ook al kan de uitvoering van een taak in principe worden verzelfstandigd, er kunnen argumenten zijn om niet tot verzelfstandiging over te gaan: - De beleidsgevoeligheid, de aard van de relatie met de bestuurlijke processen kan zodanig zijn dat verzelfstandiging leidt tot onvoldoende wisselwerking tussen het bestuur en het ambtelijk apparaat of tot een verminderde slagvaardigheid in het functioneren; - De samenhang met de uitvoering van taken elders in de gemeentelijke organisatie kan zodanig zijn dat verzelfstandiging niet praktisch is; De mate van haalbaarheid van verzelfstandiging van Stadsbeheer wordt bepaald door de mate waann de primaire uitvoerende taken op de vrije markt te kunnen functioneren. Wanneer deze primaire uitvoerende taken kunnen worden verzelfstandigd zullen a) ondersteunende taken voor een deel moeten volgen en kan b) vervolgens kan worden bezien of de levering van die produkten waarvoor geen echte markt bestaat, zoals het verlenen van vergunningen, ook aan de verzelfstandigde organisatie kan worden uitbe- steed. De verdere analyse en rapportage zijn geconcentreerd op het onderzoeken van de haalbaarheid van de verzelfstandiging van de primaire uitvoerende taken. 3.3 Conclusie Het onderzoek zal worden geconcentreerd op de primaire uitvoerende taken van de afdelingen Groen, Recreatie en Begraafplaatsen (GRB), Ontwerp, Realisatie, Reiniging en Voorbereiding Groen (RVG), Sport en Recreatie (S&R), Technisch Onderhoud en Bedrijfsafvalstoffen (TOB), Weg- en Waterbouw (WW) en Markten en Havens (M&H). 4. DE ORGANISATIE EN HET GEVOERDE BELEID 4.1 Stadsbeheer en Stadsontwikkeling De afgelopen jaren is een beleid gevoerd dat werd gekenmerkt door het vooral als gevolg van bezuinigingen geleidelijk verder uitbesteden van de uitvoerende taken. De bezuini gingsdoelstellingen werden daarbij vertaald in te bereiken percentages uitbesteed werk. Hierbij is er steeds van uitgegaan dat het inkopen op de markt goedkoper is dan het eigen apparaat. Deze percentages die een taakstellend karakter hadden werden vertaald in afde lingsplannen en maatregelen. Dit beleid blijkt onvoldoende doordacht uitgevoerd en heeft voor de organisatie ongunstige neveneffecten gehad. Zo werd het niet invullen van vacatures een doel op zich. De op de langere termijn te bereiken organisatie-doelen, zoals het behoud van kwaliteit en continuïteit, werden ondergeschikt aan de taakstelling van uitbesteden. Het gevolg is dat de organisatie en de dienstverlening onder druk zijn komen te staan. Ook is sprake geweest van een onvoldoende duidelijke taakverdeling tussen het gemeentebestuur en het ambtelijke management. Dit heeft er ook toe bijgedragen dat onvoldoende is nagedacht over de gevolgen van de op deze wijze uitgevoerde efficiency verbeteringen. Het veranderen van een organisatie vraagt om managers met een op de omgeving gerichte oriëntatie en met een strategische visie op de toekomst van de eigen organisatie en van de gemeentelijke organisatie in het algemeen. De huidige organisatie is vooral uitvoeringsge- richt en wordt sterk centraal aangestuurd. Als gevolg van deze wijze van bedrijfsvoering zijn de verantwoordelijkheden en bevoegdheden niet altijd op de gewenste meest lage mogelijke plek in de organisatie terecht kwamen. Een belangrijke randvoorwaarde voor het realiseren van een goed management wordt genoemd als een van de uitgangspunten van Leeuwarden in Stelling (Lis) en wordt bevestigd in de Perspectiefnota 1996-1999. Daarbij wordt bepaald dat de bedrijfsvoering tot de bevoegdheid van het management behoort. De geleidelijke uitbesteding van uitvoerende taken heeft op verschillende plekken in de organisatie en deels ongemerkt geleid tot de afname van voldoende draagvlak en schaal om de aanwezige deskundigheid op de nodige plekken in huis te houden of om nieuwe deskundigheden aan te trekken. Als gevolg van deze ontwikkeling verdwijnt ook de Theorie en praktijk Volgtijdelijke verzelfstandiging 10 Managementkwaliteit en -kwantiteit Kwaliteit van de produktie 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 12