deskundigheid die nodig is om de contracten en het in opdracht door derden uitgevoerde werk te beoordelen. De kwaliteit van het werk komt dan onder druk te staan. Beheers- en planningsinstrumenten Om de uitbestedingen en dus indirect ook de afslanking van de eigen organisatie goed te kunnen uitvoeren is een goed inzicht nodig in de kwalitatieve en kwantitatieve effecten ervan op de rest van de organisatie. De kwaliteit van dit inzicht hangt af van de visie van het management op de toekomst van de eigen afdeling. Daarbij zijn vragen aan de orde als "wat moet er gebeuren om de continuïteit en de kwaliteit te garanderen?" De nog onvoldoende ontwikkelde beheers- en planningsinstrumenten maken een verantwoorde uitbesteding binnen het huidige beleid moeilijk. Omdat ook de kwaliteit van uitbesteed werk door de "achterblijvende opdrachtgevers" moet kunnen worden beoordeeld, is een goede aansturing en beheersing van niet alleen het eigen werk maar ook van de uitbestede werkzaamheden noodzakelijk. De ontwikke ling van de management-informatie-systemen heeft geen gelijke pas gehouden met het tempo van de overige ontwikkelingen. Dit geldt grosso modo ook voor het management en de medewerkers, die de gebruiksmogelijkheden van management-informatie-systemen (MIS) onvoldoende kennen of er niet mee om hebben leren gaan. Cultuur en motivatie In de beleving van velen in de organisatie is het beleid van bezuinigen en daarmee van het uitbesteden van uitvoerende taken ervaren als een ongericht ad hoe beleid, waarover in ieder geval onvoldoende communicatie heeft plaats gevonden. De overheersende bedrijfscultuur wordt gekenmerkt door een interne gerichtheid en een afwachtende en berustende houding. De combinatie van het gevoerde beleid en deze cultuur hebben tot gevolg gehad dat op enkele plekken in de organisatie de drempels naar neergaande spiralen ongemerkt zijn overschreden en dat dit voor andere taken dreigt te gebeuren. Kosten en baten Per saldo houden de hierboven geschetste ontwikkelingen in dat bij een ongewijzigde voortzetting van het huidige beleid van uitbesteden de kwaliteit van het produkt van Stadsbeheer en Stadsontwikkeling verder onder druk komt te staan, dat de doeltreffend heid van de inzet van middelen zal afnemen en dat daarmee de produktiviteit zal dalen en de kosten zullen stijgen. Alhoewel het genoegzaam bekend verondersteld mag worden, wordt hier nog opgemerkt dat de huisvesting in verschillende gebouwen van de directie en de binnendienstfuncties en de buitendienstfuncties niet optimaal is voor een onderneming zolang (beleids-)ontwikkeling en uitvoering nog samen in een organisatie zijn onderge bracht. 4.2 Leeuwarden, het beleid en de omgeving De onduidelijkheid over de bestuurlijke toekomst van Leeuwarden maakt het ondoenlijk om binnen het bestek van dit onderzoek te zoeken naar een duidelijke strategische koers voor Stadsbeheer. Het is echter wel de taak van het management en van het gemeentebe stuur om een koers uit te zetten! Welke bestuurlijke ontwikkelingen Leeuwarden, de regio en Friesland in de nabije toekomst ook te wachten staan, schaalvergroting bij de uitvoe ring van de hier onderzochte taken ligt in de rede van de verwachtingen. 12 Het is deze schaalvergroting die ook vanuit Stadsbeheer als argument voor verzelfstandi ging werd aangevoerd. Voor een deel zal de autonome stadsuitbreiding de eerste tien jaar ertoe bijdragen dat het bedrijfseconomische draagvlak voor de verschillende taken niet kleiner wordt. De bestuurlijke veranderingen en vernieuwingen bieden strategische kansen voor samenwerking met andere gemeenten, met samenwerkingsverbanden, met de provin cie Friesland of met particuliere ondernemingen. Het project Leeuwarden in Stelling dat als doel heeft om de verhoudingen tussen de bestuurlijke en ambtelijke geledingen te veranderen biedt goede aanknopingspunten om het functioneren van ook de dienst Stadsbeheer te verbeteren. Hier kunnen verbetering van de besturing, integraal management en een beter beheer van de organisatie als aanknopingspunten worden genoemd. 4.3 Conclusie Zowel bij het gemeentebestuur als bij de ambtelijke top heeft een voldoende visie ontbroken op de vorm en positie van de ambtelijke organisatie in de toekomst. Een en ander gaat ten koste van de kwaliteit van de organisatie, doordat een herkenbaar en motiverend perspectief ontbreekt. Bij de beleidsbepaling in het kader van bestuurlijke veranderingen lijken de plaats en de rol van de eigen organisatie geen rol te spelen. De onvoldoende visie gevoegd bij de ontbrekende externe oriëntatie van het management en de beperkte mate van inzicht en beheersing van de eigen werkzaamheden door onder andere het ontbreken van adequate management-informatie-systemen, bedreigen de continuïteit en kwaliteit van de ambtelijke dienstverlening. 5. MOGELIJKHEDEN VAN DE MARKT Om te komen tot een inzicht in de mogelijkheden die de markt biedt voor een verzelfstan digd Stadsbeheer zijn gegevens gebruikt van het Instituut Midden en Kleinbedrijf, van de Kamer van Koophandel, uit diverse branche-rapporten en uit de Friese Erbo-enquête 1994. Om een vergelijking tussen Stadsbeheer en de marktsector mogelijk te maken zijn de taken van Stadsbeheer vergeleken met een of meerdere bedrijfstakken die dezelfde diensten en produkten leveren. In de volgende paragrafen worden deze deelmarkten beschreven waarmee Stadsbeheer mee te maken heeft. 5.1 De ingenieursdiensten Het grootste deel van de taken van de afdelingen Ontwerp en Realisatie kan bij een vergelijking met de particuliere sector worden gerangschikt onder de bedrijfstak van de ingenieurs- en technische ontwerp en -adviesbureaus (CBS-bedrijfstakcode 8441). Ook een deel van de taken van de afdeling Weg- en Waterbouw behoort tot deze categorie. Het gaat dan het ontwerpen en het voorbereiden van de uitvoering van plannen en werken, de directievoering van werken, het maken van bestekken en calculaties. De bedrijfstak wordt gekenmerkt door een groot aantal kleine bureaus met vaak een specialisme en een beperkt aantal omvangrijke ondernemingen die een breed scala van activiteiten aanbieden. De branche is sterk conjunctuurgevoelig en in belangrijke mate afhankelijk van overheids- 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 13