5.6 De overige diensten en produkten De dienst Stadsbeheer voert nog enkele niet eerder genoemde taken uit die primaire produkten kunnen worden genoemd. Het gaat dan om de vergunningen en de beschikkin gen van de afdeling Markten en Havens (M&H) en Beleid en Juridische Zaken (BJZ), en de adviezen over en inrichting van markten en kermissen. Voor deze produkten geldt dat er geen echte markt voor bestaat. Er bestaat geen bedrijfstak van "vergunningverleners", of de VNG zou het moeten zijn. Wel zijn de aanvragers georganiseerd als bijvoorbeeld ambulant handelaar, als kermisexploitant of als lid van een winkeliersvereniging. De afne mers op de markt van het "verlenen van vergunningen" zijn per definitie beperkt tot de categorie overheid en de door deze gemandateerde organisaties. De uitvoering van bepaalde regelingen kan door het gemeentebestuur aan een zelfstandig Stadsbeheer worden opgedragen. Of andere gemeenten dit zouden doen is de vraag. 5.7 Conclusie In het onderstaande schema zijn de kansen op de markt voor de verschillende afdelingen met hun takenpakketten in trefwoorden beoordeeld en weergegeven. 20 Uit de analyse blijkt dat de markt voor verschillende uitvoerende taken bij verzelfstandi ging in principe - zij het zeer beperkt en soms theoretisch - perspectief biedt. Het na verzelfstandiging verwerven van opdrachten van particuliere ondernemingen moet, met uitzondering van de inzameling van bedrijfsafvalstoffen en het beheer van rioleringen, worden beoordeeld als het scoren met toevalstreffers. Stadsbeheer zal het vooral moeten hebben van de gemeenten in de regio en eventueel in geheel Friesland. Het verwerven van opdrachten vraagt op deze overheidsmarkt relatief veel tijd. Stadsbeheer zal daarnaast voor onbepaalde tijd van de gemeente Leeuwarden als de belangrijkste opdrachtgever afhankelijk blijven. Drie factoren vormen een praktische belemmering voor een taakuitvoering op de vrije markt. In vergelijking met de particuliere sector bestaan bij Stadsbeheer: a) achterstandssituaties voor wat betreft actuele (vak-)kennis en de gebruikte technologie, b) te hoge tarieven voor werkzaamheden bij het beheer en het onderhoud van de openbare ruimte, de afvalinzameling en de stadsreiniging en het beheer en het onderhoud van voertuigen en machines. c) achterstanden in de wijze van bedrijfsvoering, die nog onvoldoende bedrijfsmatig is. Stadsbeheer biedt een variëteit aan produkten die voortkomt uit de taken die de gemeente heeft. De marktsector kent deze combinatie van produkten in deze mate niet en is onderverdeeld in bedrijfstakken, die veelal een beperkt assortiment produkten omvatten. Alleen enkele grotere ingenieursbureaus, aannemers en cultuurmaatschappijen kunnen een deel van het brede produkt-assortiment bieden dat Stadsbeheer biedt. Door een integrale verzelfstandiging van Stadsbeheer zal het niet mogelijk zijn om voor ieder produkt of voor iedere cluster van produkten een voldoende eigen optimale productieomgeving te realiseren. Het bij een verzelfstandiging bijeen houden van alle of de meeste produkten van Stadsbeheer zal ten koste gaan van het afzonderlijke produkt. Een gespecialiseerd particulier bedrijf zal op al zijn produkten winst willen maken. Een dergelijk bedrijf zal bij hoge uitzondering accepteren dat een verlies op het ene produkt moet worden goed gemaakt door de winst op andere produkten. Wanneer de taken van Stadsbeheer bij integrale verzelfstandiging "bijeen" blijven zullen de winstgevende produkten het verlies van andere niet-winstgevende produkten goed moeten maken. Dit betekent dat het verzelfstandigde bedrijf met een achterstand ten opzichte van de markt begint. 21 produkten: criteria: kansen: markt penetratie prijs kwaliteit Ingenieursdiensten Tuin- en Landschaps architecten Behalve milieu, stabilisering Aandeel verwerven ten koste van ande ren Tarieven geen belemmering/ Bedrijfsvoering le ren Achterstand in kennis en technolo gie wegwerken Met inhaalslag mogelijk Beheer van de open bare ruimte Stagnatie markt Deels overcapa citeit/groei be heer rioleringen Aandeel verwerven ten koste van ande ren Tarieven grote be lemmering Doorstaat vergelij king met markt/ Ongunstige prijs- prestatie Aanzienlijke kost prijsdaling nodig Afvalinzameling en ge meentereiniging Opdringen parti culiere bedrijven/ Prijsconcurrentie Aandeel verwerven met grote tegendruk particuliere bedrij ven Loonkosten en produktiviteit zijn belemmeringen Doorstaat vergelij king met markt/ Ongunstige prijs- prestatie Kostprijsdaling nodig en schaalver groting Beheer en onderhoud van Voertuigen en machines Opgedeeld en gespecialiseerd/ Concurrentie op kwaliteit Alleen in kielzog van afvalin zameling en reini gt Tarieven grote be lemmering Voor verwerven opdrachten nu on voldoende Alleen in kielzog na verbetering prijs-prestatie Advies Sport en Recre atie Flexibele per soonsgebonden adviesmarkt Als kleine intreder mogelijk Geen belemmering Smalle ervaring Hangt van individu en af Beheer en exploitatie zwembaden Enkele "muhi- locatie"-exploi tanten Als starter met eigen markt altijd mogelijk Geen belemmering/ Wel vergroten flexi biliteit inzet perso neel Doorstaat vergelij king met de markt Eerst organisatie "flexibiliseren"/ Gemeentelijke bij drage onafwend baar Cultuurtechnische werken Stagnerende markt/ grotere ondernemingen Aandeel verwerven ten koste van ande ren Tarieven lonen be lemmerend Smalle ervaring Kans door toevals treffer Overige produkten Geen werkende markten Overeenkomsten uit toevalstreffers N.v.t. omdat geen markt N.v.t. omdat geen markt Integraal verzelfstandigen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 17