6. INTEGRALE VERZELFSTANDIGING 6.1 Het doel van integrale verzelfstandiging Met een integrale verzelfstandiging wordt een externe verzelfstandiging bedoeld in één organisatie in één keer van de gehele dienst Stadsbeheer of het grootste deel daarvan met inbegrip van de ondersteunende taken. Een dergelijke integrale verzelfstandiging is als beleidsuitgangspunt geformuleerd omdat het bijeen houden van de dienst Stadsbeheer betekent dat de voordelen van de huidige samenwerkingen behouden blijven. Ook kunnen door het bijeen houden van de organisatie de ondersteunende functies en overige overhe- ad-kosten door hun schaal zo klein mogelijk blijven. Het met een externe verzelfstandiging te bereiken doel is tweeledig. De bestuurskracht van het gemeentebestuur wordt vergroot omdat er minder tijd en energie besteed behoeft te worden aan de aansturing van de operationele organisatie. De dienst Stadsbeheer anderzijds, zal als resultaat van een externe verzelfstandiging op eenvoudiger en slagvaar diger wijze opdrachten van derden kunnen verwerven en daarmee meer kansen hebben op het behoud van de continuïteit van het bedrijf in een optimale omvang, mede doordat als gevolg van schaalvergroting de kwaliteit van het werk gehandhaafd of verbeterd kan worden. 6.2 De toetsing De toetsing van de haalbaarheid van integrale externe verzelfstandiging dient plaats te vinden aan de hand van de in het eerste hoofdstuk genoemde criteria, die hierna zijn gecomprimeerd in enkele centrale vragen. Kunnen de uitvoerende taken van Stadsbeheer juridisch worden verzelfstandigd? Wet- en regelgeving staan ook een integrale verzelfstandiging van de uitvoering van het takenpakket van Stadsbeheer niet in de weg. Wel zouden voorzieningen moeten worden getroffen voor de uitvoering van taken die door het gemeentebestuur aan het verzelfstan digde orgaan worden gemandateerd en wel zodanig dat de eindverantwoordelijkheid van het gemeentebestuur overeind blijft. Biedt de markt mogelijkheden? De markt voor een verzelfstandigd Stadsbeheer bestaat in principe vooral uit de Friese gemeenten. Daarnaast zal alleen in een zeer beperkte mate aan particuliere ondernemingen worden geleverd. Omdat de voor Stadsbeheer relevante markten weinig tot geen groei laten zien zal het verwerven van een marktaandeel alleen met zeer grote inspanning ten koste van een andere marktpartij kunnen gaan. Het eventueel verlies van de gemeente Leeuwarden als opdrachtgever zal door het verzelfstandigde bedrijf niet kunnen worden gecompenseerd met andere opdrachtgevers. Het bedrijf zal dus voor onbepaalde tijd van de gemeente Leeuwarden afhankelijk blijven. De concurrentie op de deelmarkten van Stadsbeheer zal vooral worden gevoerd op basis van de prijs. In alle gevallen is sprake van concurrentie door gespecialiseerde onderne mingen. Iedere produktie heeft zijn eigen optimale produktie-omstandigheden nodig om in 22

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 18