Blad 2 Voor de uitvoering van deze initiatieven zijn financiële middelen beschikbaar gesteld door onder andere het Mini sterie van Sociale Zaken en is een aanvraag ingediend bij het Regionaal Bestuur voor de Arbeidsvoorziening (RBA) - Friesland voor een bijdrage in het kader van het Europees Sociaal Fonds (ESF) Eén van de maatregelen in dit kader is dat voor de di verse projecten afzonderlijke (financiële) administra ties worden bijgehouden. Elke regeling heeft namelijk een eigen bevoorschottings-doorbetalings- en afreke- ningssystematiek van subsidiegelden zowel in de richting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het RBA als in de richting van de partijen (scholingsinstellingen, werkgevers)die bij de uitvoe ring van de diverse regelingen zijn en worden betrokken. Alle in- en uitgaande geldstromen worden via de gemeen telijke financiële administratie verwerkt. In verband hiermee is het gewenst om per regeling de diverse geldstromen inzichtelijk te houden om zo vermen ging te voorkomen. Het gebruik maken van een fonds biedt hiervoor een oplossing. Voor de ondersteuning van activiteiten en voorzieningen op het gebied van de instandhouding en ontwikkeling van additionele werkgelegenheid wordt gebruik gemaakt van het Fonds additionele werkgelegenheid. De financiële verantwoording van alle drie regelingen zou in principe in dit fonds kunnen plaatsvinden. In verband met de bovengenoemde argumenten van inzichte lijkheid en vermenging is evenwel het gebruik maken van één fonds per regeling gewenst. Voor de verantwoording van de middelen van het ITB-pro- ject stellen wij voor wel gebruik te maken van het Fonds additionele werkgelegenheid. Achtergrond hiervan is de aard van het ITB-project en het feit dat via het fonds reeds reguliere middelen voor ITB beschikbaar worden gesteld. Voor de Melkert I-regeling en de Melkert Experiment-re geling zullen vervolgens afzonderlijke fondsen moeten worden ingesteld. Aan het instellen van een fonds dient een besluit van de Gemeenteraad ten grondslag te liggen. In het onderstaan de wordt daartoe een nader voorstel uitgewerkt Blad 3 2. Instelling fonds Melkert I-regeling De Rijksbijdrage van f 1.2 8 0.000,- is bestemd om de loon- en organisatiekosten van Melkert I-banen te finan cieren. De instelling die een Melkert I-baan heeft toe gewezen gekregen, krijgt van de gemeente de loonkosten vergoed tot een maximum van f 36.000,- per jaar. De ge meente fungeert in dat geval als doorgeefluik voor Rijksmiddelen. Voor organisatiekosten is een bedrag van f 4.000,- per jaar per arbeidsplaats beschikbaar. De Rijksbijdrage voor de Melkert I-regeling is geoor merkt geld dat voor geen ander doel mag worden ingezet De gemeente wordt door het Rijk jaarlijks afgerekend op basis van het aantal arbeidsplaatsen dat zij heeft ge creëerd. Indien dit aantal niet overeenstemt met de om vang van de Rijksbijdrage, vloeien de resterende midde len in principe terug naar het Rijk. Op individuele ba sis kunnen met het Rijk afspraken worden gemaakt om nog niet ingezette middelen tijdelijk te reserveren, bij voorbeeld indien er op korte termijn uitzicht is op de invulling van arbeidsplaatsen. Derhalve is het van belang dat een fonds voor de Melkert I-regeling wordt gecreëerd, waarin (nog) niet bestede middelen kunnen worden gereserveerd. Naar aanleiding van het vorenstaande stellen wij u voor over te gaan tot instelling van een Fonds Melkert I-re- geling Wij stellen u tevens voor ons college te machtigen tot het doen van uitgaven ten laste van het fonds, onder toepassing van de criteria en bepalingen van de Melkert I-regeling en binnen de financiële ruimte van het fonds. 3. Instelling fonds Melkert Experiment-regeling Het Ministerie stelt de loonkostensubsidie in het kader van de "Regeling experimenten activering uitkeringsgel- den" betaalbaar bij wijze van voorschot. De gemeente heeft het voorschot voor de eerste twee kwartalen van 1995, groot f 450.000,- (2/4 x 50 x f 18.000,-), reeds ontvangen. Vaststelling van de volgende voorschotten vindt plaats op basis van kwartaalopgaven voorzien van realisatiecij fers Evenals bij de Melkert I-regeling gaat het hier om ge oormerkte Rijksmiddelen waarvoor het gewenst is een fonds in te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 194