anticiperende organisatie. Een organisatie die zich tijdig weet aan te passen aan de behoefte van het gemeentebestuur, burgerij en overige omgevingsfactoren. Het manage ment zal in staat moeten zijn om indien nodig strategische partners te vinden waarmee de taken kunnen worden uitgevoerd. Deze lijn strookt met de in de Perspectiefnota '96-'99 voor de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie beschreven richting. In deze nota wordt de vergroting van de externe gerichtheid van het ambtelijk apparaat een belangrijke voorwaarde genoemd om ten behoeve van een open bestuurscultuur tijdig en toegesneden informatie te kunnen realiseren. Alvorens een organisatie de vorm en de werkwijze krijgt die door een dergelijke omgevingsgerichte besturing wordt gekenmerkt zal een goed decentraal besturingsmodel moeten worden gerealiseerd waarbinnen de organisatie onderdelen een goed zelfbeheer kunnen waarmaken en waar resultaat- en outputgericht werken een normale zaak is geworden. De aansturing op basis van beschikbare budgetten en het voor het eigen functioneren in belangrijke mate afhankelijk zijn van de hogere echelons zullen hiervoor moeten wijken. Organisatieverbetering en contractmanagement Het verbeteren van de organisatie van Stadsbeheer is om verschillende redenen noodzake lijk. De prijs-prestatieverhoudingen van de produkten moeten worden verbeterd. Daar naast dient de kwaliteit behouden te blijven en te worden verbeterd. Voor beide is nodig dat de bedrijfsvoering wordt verbeterd. Om dit de kunnen realiseren zal in ieder geval de top van de organisatie moeten worden samengesteld uit ondernemende managers, die visies kunnen ontwikkelen en strategieën kunnen bepalen. Vervolgens kan worden aangesloten bij de noodzaak van veranderingen en verbeteringen zoals deze ook in de Perspectiefnota zijn genoemd, namelijk de invoering van goede management-informatie- systemen, planning en control, en het ontwikkelen van kwaliteitsborging en beheersinstru menten. Ook zal de cultuur binnen Stadsbeheer moeten veranderen en meer uitnodigend moeten worden voor mensen om hun nek uit te steken. Al op korte termijn zullen de interne verhoudingen verder moeten verzakelijken. Het invoeren van vormen van contractmanagement als een vorm van interne verzelfstandiging is hiervoor onontbeerlijk. Temeer daar contractmanagement als oefenomgeving kan worden gebruikt bij verdere uitbesteding en/of verzelfstandiging. Werken voor de markt Om in de toekomst de gewenste kwaliteit van de dienstverlening aan het gemeentebestuur te kunnen blijven garanderen zal het management niet alleen moeten zoeken naar samenwerkingsmogelijkheden, maar zullen ook inkomsten uit het werken voor derden moeten worden gegenereerd. Stadsbeheer vergroot daarmee de kans op de handhaving van kwaliteit terwijl tegelijkertijd de kostenontwikkeling voor de eigen gemeente worden gedrukt. Een scenario In de lijn van het bovenstaande scenario waarbij voor ieder produkt of cluster van produkten een op de behoefte van die produktie toegesneden ontwikkeling wordt gereali seerd, wordt het volgende scenario ter illustratie gepresenteerd. Hierbij zijn het verzelf standigen, afstoten, uitbesteden en het zoeken naar strategische partners of een combina ties hiervan mogelijke opties. De ten behoeve van het onderzoek door de hoofden van de uitvoerende afdelingen voor hun afdeling beschreven ontwikkelingsscenario's bieden aanknopingspunten voor verdere uitwerking en ontwikkeling. 27 Afvalinzameling en gemeentereiniging Voor de taakcluster afvalstoffeninzameling en gemeentereiniging zal met het oog op wenselijke schaalvergroting en met een gelijktijdige verbetering van de bedrijfsvoering, een verkenning plaats moeten vinden van de samenwerkingsmogelijkheden met potentiële strategische partners. De intergemeentelijke samenwerking - wel of niet in een verzelf standigde vorm - is een mogelijkheid, die de komende jaren perspectieven voor Leeuwar den biedt. Daarnaast is samenwerking met particuliere ondernemingen een mogelijkheid. Wanneer er niet voor wordt gekozen om eerst de zwakten van de eigen organisatie weg te werken kan worden gezocht naar een of meer strategische partners die ervoor kunnen zorgen dat zwakten van de organisatie, zoals het ontbreken van commerciële capaciteit of vaardigheid, worden gecompenseerd. Het eigen dienst-onderdeel en de partner(s) zullen in dergelijke situaties naar samenwerkingsvormen moeten zoeken die alle betrokkenen voordeel opleveren. De zogenaamde win-win-situatie. Het beheer en onderhoud van voertuigen en machines Het beheer en het onderhoud van voertuigen en machines is binnen Stadsbeheer een ondersteunende taak. De ontwikkeling van deze taak zal op dominante wijze afhankelijk blijven van de ontwikkeling van andere primaire taken. Wel moet, binnen de mogelijkhe den die de dienstverlening aan andere organisatie-onderdelen daarvoor bieden, ook voor deze taak steeds worden onderzocht of de doelmatigheid en de effectiviteit niet kunnen worden verbeterd. Naast het uitbesteden en afstoten van taken bestaan ook op dit terrein samenwerkingsmogelijkheden en is dienstverlening aan anderen mogelijk. Beheer en onderhoud van de openbare ruimte Het beheer en het onderhoud van de openbare ruimte met inbegrip van de sportvelden kan in vier produktgroepen worden onderverdeeld: a) gespecialiseerde groenbeheer en -onderhoud (begraafplaatsen, heemtuinen e.d.), b) gespecialiseerd beheer en onderhoud van bruggen, kunstwerken en verhardingen, c) wijkgericht beheer en onderhoud en d) beheer en onderhoud van de sportvelden. Binnen de managementstructuur van Stadsbeheer zal voldoende ruimte moeten zijn om voor ieder van deze produktgroepen het toegesneden optimale ontwikkelingstraject te realiseren. Ook hier zal het samenwerken met strategische partners voordelen opleveren wanneer deze een hoeveelheid werk in de samenwerking inbrengen zodat de optimale schaal wordt bereikt, of die het betreffende onderdeel van Stadsbeheer versterken door te voorzien in de ontbrekende vaardigheden of deskundigheden. Ingenieursdiensten De hierboven geschetste mogelijkheden zijn ook relevante ontwikkelingsmogelijkheden voor de produkten van de afdelingen Ontwerp, Realisatie, de taak Ontwerp Groen en delen van het takenpakket van Weg- en Waterbouw. Het management zal met een goede en duidelijke visie op eigen afdeling, bij voorkeur onderschreven in beleidsmatige keuzen over kerntaken, in de toekomst bewust enkele strategische keuzen moeten maken met het oog op het behoud van de kwaliteit van de dienstverlening. Deze strategische keuzen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit samenwerking met andere gemeenten of met particuliere adviesbureaus. Ook kan aan onderlinge taakverdelingen tussen de diensten van meerdere 28

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 21