gemeenten worden gedacht als gevolg waarvan het mogelijk is om over bepaalde
deskundigheden of specialismen te kunnen blijven beschikken of hierover te kunnen gaan
beschikken.
Sport en recreatie
Aangezien het beheer, de exploitatie en het onderhoud van de zwembaden, sporthallen,
gymnastieklokalen en sportvelden verschillende produkten zijn verdient het ook hier
aanbeveling om deze produkten bij het realiseren van de gewenste ontwikkelingen steeds
op hun eigen merites te beoordelen. Een externe verzelfstandiging van de genoemde
accommodaties in de vorm van bijvoorbeeld een of meer gesubsidieerde stichtingen,
waarbij ook derden in het bestuur en/of in de financiering participeren is hierbij een
mogelijkheid. De voor het beheer en de exploitatie verantwoordelijken kunnen dan
effectiever en slagvaardiger op gesignaleerde behoeften en knelpunten reageren.
Markten en havens, Beleid en juridische zaken
Alhoewel het management van de dienst en de betrokken afdelingen alert zullen moeten
zijn op onverwachte mogelijkheden moet men in de lijn van hetgeen bij de voorgaande
taken werd beschreven wat terughoudend zijn en minder verwachtingen moeten hebben
met de produkten van de afdelingen Beleid en Juridische Zaken en Markten en Havens.
Ook op deze werkterreinen zijn samenwerkingsverbanden met andere gemeenten niet uit
te sluiten.
Bij dit scenario is de opdracht aan het management om het tot stand komen van een zo
klein mogelijke ambtelijke organisatie te bevorderen, waarbij een voldoende bestuurlijke
greep op de uitvoering en op de kwaliteit van de dienstverlening wordt gegarandeerd.
29
7.4 De varianten vergeleken
De op 9 mei 1995 door de gemeenteraad vastgestelde uitgangspunten en randvoorwaarden
bij het onderzoek zijn bedoeld om aan te geven in welke richting de gemeenteraad bij een
verzelfstandiging van Stadsbeheer denkt. Omdat de beoogde integrale verzelfstandiging
om de in de vorige hoofdstukken beschreven redenen geen reële optie is, is ook de
toetsing van deze verzelfstandigingsvariant niet langer aan de orde. De twee in dit
hoofdstuk gepresenteerde alternatieve scenario's zullen ter vergelijking wel aan de
bedoelde criteria worden getoetst. In het volgende overzicht is het resultaat van deze
toetsing weergegeven. In de linker kolom zijn de uitgangspunten en randvoorwaarden
zoals deze in 1.2. en de bijlage zijn beschreven, met trefwoorden weergegeven. In de
middelste en rechter kolommen is beschreven welke situatie mag worden verwacht bij de
uitvoering van de twee scenario's.
30
Criterium:
"Gericht afbouwen"
"Verzelfstandigen in
deeltrsyecten:
Een zo groot mogelijk deel als
geheel verzelfstandigen:
Personeel met het werk in gedeel
ten verzelfstandigen of afstoten.
Personeel met het werk in ge
deelten verzelfstandigen of afsto
ten.
Een levensvatbare onderneming
realiseren:
Andere marktpartijen hebben hier
de zorg voor.
Per taak/cluster taken levensvat
bare opties.
Een tenminste gelijkwaardige
rechtspositie:
Te bereiken bij de verkoop van
organisatie-onderdelen.
Te bereiken bij opzet toekomstige
organisatievormen
Gemeentelijke ervaring als uniek
verkoopargument:
De ervaring zal versnipperen:
Geen greep verder hierop.
Biedt mogelijkheden om de sy
nergie in nieuwe samenwerkings
vormen te handhaven.
Een "gemeentelijke" NV:
Rechtsvormen van overnemende
partijen.
Totstandkoming rechtsvormen te
beïnvloeden.
Adequate zeggenschap over de
uitvoering:
Geen (directe) zeggenschap
Kan worden geregeld in aandeel
houderschappen, bestuurlijke
relaties en contracten.
Verzelfstandiging b.v.k. in een
keer:
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Garantie werkpakket voor te
bepalen periode:
Overnemende partijen zullen
zeker garantie-termijn bedingen.
Per taak/taakcluster en per ont
wikkelingstraject te bepalen.
Doelmatigheidsverbetering bij
verzelfstandiging groter dan in
eigen beheer:
Op k.t. eventueel bescheiden
efficiency-verbetering mogelijk.
Langere termijn is onzeker.
Efficiency-verbetering pas na
enkele jaren merkbaar. Op de
langere termijn wat minder onze
ker.
Voorfinanciering van met ver
zelfstandiging gemoeide kosten:
Overnemende partijen zullen de te
betalen good-will wegstrepen
tegen te maken kosten. Eenmalige
afboekingen/kapitaalvernietiging
door Leeuwarden.
Enige investeringen nodig in
organisatie verbetering. Kosten
voor de baat. Behoud van ge
ïnvesteerd kapitaal door Leeu
warden.