vrij heeft bij onderhandelingen over samenwerking op werkvloemiveau binnen een toekomstige bestuurlijke constellatie. In ieder geval wordt de kiel van een spontane intergemeentelijke of regionale samenwerking nogal eens gelegd met bescheiden afspraken over samenwerking op het vlak van uitvoerende taken. Tenslotte is de kans aanwezig dat het ontwikkelen van deeltrajecten voor de diverse produkten van Stadsbeheer leidt tot verbetering van het imago van de gemeente Leeuwarden als werkgever binnen en buiten de stad. De afbouw-variant zal zich bij de achterblijvende gemeentelijke "moeder"-organisatie schoksgewijs laten voelen. Bij het afstoten van organisatie-onderdelen moeten naar verhouding ook delen van de overhead-functies komen te vervallen. De aanpassing van de achterblijvende organisatie zal echter altijd na-ijlen. De kans dat veel van het onder steunend personeel de af te stoten organisatie volgt is klein. Dit komt doordat het overne mende bedrijf in de regel zelf capaciteit voor ondersteuning zal hebben, maar ook doordat binnen de gemeentelijke organisatie sprake is van sterke vervlechtingen met andere ondersteunende taken. Bij de ontwikkeling in deeltrajecten kunnen de effecten op de moeder-organisatie als gevolg van de aard van het beschreven ontwikkelingstraject meer geleidelijk en beter voorbereid zijn. Ook is de kans groter dat ondersteunend personeel de verzelfstandigde onderdelen kan volgen of dat de volume-capaciteit geleidelijk wordt afgebouwd. Tenslotte kan de benodigde deskundigheid geleidelijk worden ontwikkeld die nodig is om door de "achterblijvende" gemeentelijke organisatie de makelaarsrol - het inkopen van diensten en het beheren van contracten met derden - te kunnen laten vervullen. Bij de toetsing van de twee ontwikkelingsvarianten blijkt dat de variant "ontwikkeling in deeltrajecten" beter dan de "afbouw-variant" voldoet of tegemoet komt aan de geformu leerde bestuurlijke uitgangspunten en randvoorwaarden. De variant "ontwikkelen in deeltrajecten" biedt eerder dan de afbouw-variant mogelijkheden om: - Als gemeentebestuur invloed te behouden op de levensvatbaarheid en daarmee op de continuïteit van de bedrijfsvoering; - Het behoud van de synergie tussen de verschillende taken te bevorderen (wijkgericht werken); - Invloed op de te kiezen rechtsvorm te hebben; - De bestuurlijke zeggenschap goed te regelen; 7.5 Conclusie Als alternatief voor een integrale verzelfstandiging van Stadsbeheer komt de variant in aanmerking waarbij door middel van diverse vormen van uitbesteding, samenwerking met andere gemeenten en bedrijven en ook verzelfstandiging van onderdelen, op de middellan ge termijn een kleiner ambtelijk apparaat kan worden gerealiseerd, en waarbij het gemeentebestuur nog de noodzakelijk geachte betrokkenheid bij de uitvoering van de taken kan realiseren. Enkele andere kenmerken van deze variant zijn nog dat efficiency verbetering pas na enkele jaren kan worden gerealiseerd en dat per taak gezocht moet worden naar de meest gepaste ontwikkeling. 33 De andere optie bestaat uit het zo snel mogelijk afbouwen van de organisatie door gebruik te maken van de belangstelling die er in de markt is om voor een deel van de produktie het marktaandeel van Leeuwarden geheel of gedeeltelijk over te nemen. Bij deze variant kan een kleiner ambtelijk apparaat binnen enkele jaren worden gerealiseerd. De betrok kenheid van het gemeentebestuur bij de uitvoering beperkt zich echter tot hetgeen in de contracten met de overnemende partijen wordt vastgelegd. Andere kenmerken van de "afbouw-variant" zijn dat op de korte termijn ten hoogste een zeer bescheiden efficiency winst kan worden ingeboekt en dat het uitvoeren van deze variant met grote arbeidsonrust gepaard zal gaan. 8. DE INVOERING 8.1 Variant:"Gericht afbouwen". Alvorens tot het zoeken van potentiële kopers wordt overgegaan zullen: a) de aan te bieden bedrijfsonderdelen moeten worden bepaald, b) de bedrijfsonderdelen moeten worden gewaardeerd, c) vraagprijzen moeten worden vastgesteld die als oriëntatie bij de te voeren onderhandelingen dienen, d) een prospectus moeten worden gemaakt waarin de kwaliteiten van de onderdelen van stadsbeheer worden beschreven, en zullen e) verantwoordelijkheden en bevoegdheden moeten worden vastgelegd van de bij het proces betrokken gemeentelijke onderhandelaars, en f) zal een makelaarsrol moeten worden ingevuld. Deze fase zal minimaal enkele maanden in beslag nemen, nadat een verantwoordelijk manager door het gemeentebestuur is aangewezen. De benodigde managementstijl van deze directeur zal zich moeten laten kenmerken door een zakelijk afbouw-management. In deze variant worden door andere marktpartijen geheel of in delen overgenomen, a) de afvalinzamelings- en reinigingsdienst, met inbegrip van technische ondersteuning, b) het werk en de mensen die betrokken zijn bij de uitvoering van het beheer en het onderhoud van de openbare ruimte, met inbegrip van de sportvelden, c) het werk en de mensen die bij de afdelingen Ontwerp en Realisatie bij de uitvoerende taken betrokken zijn. De sportaccommodaties, met uitzondering van het eigendom van de sportvelden, worden in deze variant met het er werkzame personeel eveneens aan particulieren aangeboden of extern verzelfstandigd in een of meerdere gemeentelijke stichtingen. Het verdient aanbeveling om het gemeentebestuur bij het zoeken naar overnemende partijen en het realiseren van transacties te laten bijstaan door een bedrijven makelaar of een soortgelijke persoon die de makelaarsrol kan vervullen. 34 Effecten op de gemeentelijke organisatie Voorbereidende werkzaamheden Zoeken van kopers en onderhandelingen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 24