Blad 2 Voorwaarde is dan wel, dat de ontwikkeling van kosten en opbrengsten past binnen de afspraken die het Rijk en de corporaties hierover hebben gemaakt. Het WSW is een garantie-instituut dat in 1983 is ontstaan op initiatief van de koepels van de corporaties nadat het Rijk had besloten geen rijksleningen meer beschikbaar te stellen voor de financiering van renovatieprojecten. Het WSW stelt zich borg voor de betaling van rente en aflossing van leningen die corporaties op de kapitaalmerkt aantrek ken. Tot 1995 voorzag het WSW alleen in de mogelijkheid om leningen voor gesubsidieerde nieuwbouw- en renovatiepro jecten te borgen. Tot de nieuwe faciliteiten van het WSW behoren o.a. het borgen van herfinancieringsleningen, leningen voor ongesub sidieerde nieuwbouw en nader te bepalen verwervingen op het gebied van de volkshuisvesting, zoals dat is gedefiniéerd in het Besluit Beheer Sociale Huursector. 3. Bestaande situatie. Sinds de oprichting van het WSW hebben de plaatselijke cor poraties geen gebruik gemaakt van de diensten van het WSW. In plaats hiervan bood onze gemeente aan corporaties de mogelijkheid om gemeenteleningen aan te trekken. Een be langrijk argument was toen, dat gemeentelijke financiering goedkoper was dan het aantrekken van leningen op de kapi taalmarkt onder borgstelling van het WSW. Daarnaast bood deze oplossing de gemeente de gelegenheid een buffer te vormen voor financieringsrisico's door een vergoeding te vragen voor een risico, dat onder de op dat moment bestaan de garantiestructuur ook bij borgstelling door het WSW nog in belangrijke mate bij de gemeente zou liggen, zonder dat daar dan een vergoeding tegenover zou staan. In beide situaties lag het primaire risico dus bij de ge meente In 1988 heeft het Rijk het Centraal Fonds voor de Volks huisvesting (CFV) ingesteld. De bedoeling van het fonds is corporaties waarvan de financiële continuïteit bedreigd wordt financieel te saneren. Voeding van het fonds vindt plaats door jaarlijkse afdrachten van corporaties, die in voldoende mate draagkrachtig zijn. Omdat het CFV het fonds vermogen op dit moment van voldoende omvang acht zijn de corporaties op dit moment van jaarlijkse afdracht vrijge steld Met de instelling van het fonds is in feite een extra buf fer ontstaan die de risico's voor zowel het WSW als gemeen ten aanzienlijk kleiner maakt. Blad 3 Overigens was de gemeente reeds lang voordat het WSW werd opgericht nauw betrokken bij de financiering van corpora ties. Reeds vanaf de jaren vijftig zijn op grotere schaal gemeenteleningen verstrekt en gemeentegaranties afgegeven met of zonder rijkscontragarantie In totaal is tot 1 april 1994 (de peildatum voor de be staande risico's) voor f 275 min. aan gemeenteleningen ver strekt en bedraagt het totale bedrag aan leningen waarvoor de gemeente zich (eventueel tezamen met het Rijk) garant stelt f 600 min. De financieringsrisico's strekken zich in totaal dus uit tot een bedrag van f 875 min. 4. Overdracht bestaande risico's van de gemeente. Tegelijk met de uitbreiding van de faciliteiten van het WSW ten behoeve van corporaties wordt gemeenten tot 1 januari 1997 de mogelijkheid geboden de bestaande en in de vorige paragraaf genoemde financieringsrisico's over te dragen aan het WSW. Gelet op de voorwaarden van het WSW kunnen de bestaande risico's in twee groepen worden onderscheiden: a. gemeentegaranties met rijksdeelneming. b. overige risico's. ad a. Gemeenten zijn vrij om wel dan niet mee te werken aan overdracht van deze risico's. Wel heeft het niet meeewerken aan de overdracht tot gevolg dat corporaties geen beroep kunnen doen op de nieuwe faciliteiten van het WSW met uit zondering van de eventuele herfinanciering als gevolg van de brutering. Ook zal het Rijk in voorkomende gevallen een beroep van de gemeente op de rijksdeelneming van de hand wijzen, omdat de gemeente in de ogen van het Rijk niet alle middelen (in dit geval dus overdracht) heeft aangewend om eventuele verlie zen te beperken. ad b. Onder de overige risico's vallen de gemeentelijke leningen en de gemeentegaranties zonder rijksdeelneming. Overdracht van de risico's van de gemeentelijke leningen bestaat uit het verlenen van een medeborgstelling danwel vrijwaring door het WSW. Gelet op het feit, dat de risico's van de bestaande finan cieringen zonder kosten voor de gemeente kunnen worden overgedaan stellen wij voor aan de overdracht medewerking te verlenen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 270