Blad 4 Op dit moment zijn geen middelen gereserveerd om de drainage te vervangen; wij zien geen mogelijkheid dit probleem nu op te lossen. Overigens zijn op be perkte schaal wel maatregelen genomen om de ergste overlast te verhelpen; juist het gebied ten noorden van de Ludinga leent zich het minst voor dit soort maatregelen 4. Bewonersvereniging S-8 Jan Evenhuisstraat - tegenstrijdigheid tekst en bijlagen Terecht merkt de bewonersvereniging op dat op pagina 10 van het ontwerp-verdeelbesluit wordt gesproken van een reservering in 1998 terwijl de bijlage uit gaat van 1999. De tekst is hier onjuist; de reserve ring is voor 1999. - Sloop S-8 Jan Evenhuisstraat De bewonersvereniging somt een aantal argumenten op, die pleiten tegen sloop van de S-8. De S-8 heeft een aantal pluspunten: het is goedkoop wonen; bouwkundig is de flat goed; de flat levert een bijdrage aan de instandhouding van de goedkope woningvoorraad; de locatie is gun stig voor studenten en een meerderheid van de bewo ners bepleit handhaving. Daarnaast wijst zij er op dat sinds 1993 de nodige veranderingen hebben plaatsgehad: de sociale controle/veiligheid is ver beterd; de kwaliteit van het wonen en de woonomge ving is verbeterd; de service aan bewoners is verbe terd; er is een actieve bewonersvereniging. Ten slotte draagt de flat bij aan het gedifferentieerde woningaanbod dat de gemeente nastreeft. In het ontwerp-verdeelbesluit, zoals dat ter inzage heeft gelegen, wordt gesproken van "de opgeschorte sloop" van de flat. Het zou juister zijn geweest als daar had gestaan "het opgeschorte besluit over de sloop"Immers in 1993 zijn met het toenmalige St.Joseph afspraken gemaakt over de S-8. In de eer ste plaats is afgesproken dat aan de S-8 slechts beperkte instandhoudingsmaatregelen voor een periode van 5 jaar zouden worden getroffen (met uitzondering van voorzieningen voor halafsluiting)Achtergrond van deze afspraak was, dat afgesproken werd dat in 1998 een definitief besluit genomen zou worden over de sloop van de flat. Deze afspraak is overgenomen door Woonservice 94Wij gaan er vooralsnog van uit dat in 1998 inderdaad besloten zal worden tot sloop. Dat neemt niet weg dat de argumenten, zoals de bewo nersvereniging nu aanvoert, bij die besluitvorming zullen worden betrokken en in het uiteindelijke af wegingsproces een rol zullen spelen. Blad 5 III. Rijksdoeluitkering In het ontwerp-verdeelbesluit is uitgegaan van een rijks bijdrage van f 8.800.000,- (doeluitkering) plus een inci dentele bijdrage uit 1995 van f 263.700,-. Inmiddels is de definitieve rijksbijdrage voor 1995 bekend gemaakt bij cir culaire MG 95-29: de doeluitkering bedraagt f 9.24 0.92 7,-. Bovendien blijkt ook dit jaar een incidentele uitkering van f 175.800,- vrij te vallen; deze wordt, zoals gebruikelijk, verwerkt in de meerjarenraming en in 1997 opgevoerd in het verdeelbesluit. Gevolg van de hogere doeluitkering is dat de gemeentelijke bijdrage voor 1996 kan worden verminderd. IV. Kredietverstrekking In totaal is met het verdeelbesluit 1996 een bedrag gemoeid van f 12.972.100,-. Dit bedrag wordt als volgt gedekt: Rijksdoeluitkering f 9.504.700,- Rente Stadsvernieuwingsfonds(W.S.D.V.f 450.000,- Gemeentelijke bijdrage f 1.500.400,- Grondopbrengsten f 450.000,- Dekking oud programma f 1.067.000,- Binnen de primitieve begroting 1996 van Stadsontwikkeling is gerekend met een totaalinvestering voor de Stadsver nieuwing van f 11.577.200,-. Dit krediet dient derhalve te worden verhoogd met een bedrag van f 1.394.900,- tot totaal f 12972100,- Onder de mededeling dat de Raadsadviescommissie voor Stads ontwikkeling in haar vergadering van 28 november 1995 is gehoord en u adviseert in te stemmen met ons voorstel, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 7 december 1995. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 279