Blad 2 2Huidige vervoersvoorzieningen Krachtens de WVG dient de gemeente een goedkope adequate voorziening aan de gehandicapten te bieden. Ter uitvoering van deze Wet kunnen daarvoor geïndiceerde gehandicapten, in onze gemeente op grond van de verordening gebruik maken van het collectieve vervoerssysteem. 2.1. Collectief vervoerssysteem Voor de uitvoering van het collectief vervoerssysteem in onze gemeente hebben wij een contract gesloten met de Fram (eindigt op 1 april 1996)Conform dit contract is de Fram gerechtigd voor de daadwerkelijke uitvoering van het vervoer de (regionale) taxi-bedrijven in te schakelen. De Fram behandelt de aanvraag om vervoer en coördineert en combineert de ritten vanuit de centrale meldkamer te Heeren veen. Het systeem beslaat een netwerk van aangepaste busjes en gewone auto's. Mensen bellen met het centrale punt en geven hun vervoerswens door. Degene die vervoerd moet worden, wordt opgehaald en naar de plaats van bestemming gebracht, al dan niet met hulp van de taxi-chauffeur of derden. Het collectief vervoer behelst een van-deur-tot-deur vervoer met of zonder rolstoel, met of zonder begeleider (of combinaties hiervan) Het collectieve vervoerssysteem sluit aan op het systeem in de omliggende gemeenten, zodat van een provinciaal netwerk kan worden gesproken. Hierbij wordt opgemerkt dat het collectief vervoerssysteem niet altijd voor iedereen de wettelijk voorgeschreven "goedkope adequate voorziening" behelst. Het uitgangspunt bij verstrekking is dat mensen met een handi cap een voorziening wordt geboden die aan hun vervoersbehoefte voldoet. Deze vervoersbehoefte wordt individueel bepaald door het WVG-bureau van de Stichting Thuiszorg. Bij de indicatie stelling wordt gelet op de fysieke en verstandelijke mogelijk heden en de verplaatsingsbehoeften van de betreffende persoon. Indien op grond van deze indicatie het collectief vervoer geen adequate voorziening blijkt, wordt een individuele voorziening verstrekt (kan zijn een financiële vergoeding) Zoals in de inleiding gesteld, is voor een specifieke categorie gehandicapten (voormalige AAW-gerechtigden) de wettelijke toegestane overgangsregeling getroffen voor maximaal twee jaar. 2.2. Overgangsregeling vervoersvoorzieningen De bedoelde overgangsmaatregel houdt in dat degenen die een vervoersvoorziening hadden, gedurende de overgangsperiode de keuze hebben gekregen tussen - een financiële vergoeding; óf - deelname aan het collectief vervoerssysteem (zie boven) Blad 3 Van de 734 personen die ressorteren onder de overgangsregeling, heeft 78,2% gekozen voor een individuele vergoeding; 13,4% gekozen voor deelname aan het collectief vervoerssys teem; en kwam 8,4% op grond van de medische indicatie in aanmerking voor een individuele voorziening (zie boven) 100% De overgangsregeling geldt tot 1 januari 1996 en kan krachtens de Wet niet worden verlengd. Dit betekent dat de categorie gehandicapten die nu nog in het kader van de overgangsregeling een individuele financiële vervoersvergoeding krijgt op grond van uw besluit van 2 8 maart 1994, per 1 januari 1996 nog slechts gebruik kan maken van het collectieve vervoerssysteem. Met het vervallen van de overgangsregeling per 1 januari 1996 vervalt derhalve de keuzemogelijkheid ook voor bedoelde catego rie en vallen alle gehandicapten onder dezelfde vervoersrege- ling Inzake het bestendigen van het in 1994 vastgestelde beleid (inclusief de beëindiging van de overgangsregeling)brengen wij het volgende onder uw aandacht 3Bestendigen vastgesteld beleid Indien het in 1994 vastgestelde beleid wordt bestendigd, betekent dat derhalve dat per 1 januari 1996 - de overgangsregeling is vervallen; - alle voor vervoer geïndiceerde gehandicapten in aanmerking komen voor het collectief vervoerssysteem; behalve indien - op medische indicatie blijkt dat het collectief vervoerssys teem geen adequate oplossing biedt, dan wordt een individuele voorziening getroffen. Bovenstaande heeft dan de volgende consequenties: Sterke toename van het aantal gebruikers van het collectieve vervoerssysteem. Deze toename kent twee oorzaken, te weten: - aangezien de vanaf januari 1994 voor vervoer geïndiceerde gehandicapten geen keuzemogelijkheid is geboden (primaat bij collectief systeem) en het aantal WVG-gerechtigden toeneemt, stijgt het aantal gebruikers van het collectieve systeem boven verwachting; - door het vervallen van de overgangsregeling zullen zij die op basis van deze regeling nog een financiële vergoeding ontvangen (574 personen) per 1 januari 1996 deelnemen aan het collectieve systeem; door de toename van het aantal gebruikers, wordt het collec tief vervoerssysteem goedkoper. Ook deze ontwikkeling kent twee oorzaken, te weten:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 293