Blad 4 - de kosten van het systeem worden bepaald door twee compo nenten, nlde vaste kosten van het uitvoeringsapparaat én de variabele kosten. Door de toename van het aantal gebruikers, dalen de vaste kosten per gebruiker; - door de toename van het aantal gebruikers kunnen meer ritten worden gecombineerd voor twee of meer personen. Dit leidt tot een effectiever gebruik van het systeem. Aan de toename van het aantal gebruikers van het collectieve systeem, kleeft ook een negatief aspect. Door de toename stijgt namelijk het (absolute) aantal klachten over het systeem. Uit de enquête inzake de uitvoering van de WVG in de gemeenten van de Regio Noord, welke voor u ter inzage is gelegd, blijkt wel dat 90% van de respondenten positief oordeelt over de uitvoering van het collectieve systeem door de Fram. Feit blijft dat er klachten zijn over de uitvoering. Hoewel een foutloos systeem onzes inziens niet mogelijk is, hebben de getroffen gehandicapten dermate hinder van het systeem, dat de fouten moeten worden geminimaliseerd en de klachten serieus moeten worden genomen Uit de "Rapportage klachtendag collectief WVG-vervoer" van het Platform WVG-gebruikerswelke eveneens voor u ter inzage is gelegd, zijn o.a. de volgende (meerdere malen voorkomende) klachten geïnventariseerd: de taxi komt regelmatig te laat, slechte service (bij bestellen en uitvoeren van ritten) planning is verkeerd (taxi i.p.v. busje). Voorts is uit dit onderzoek van het WVG-platform een aantal wensen te destilleren, te weten: verhoging van het aantal kilometers, groter bereik van het systeem, gebruiksmogelijkheid ook na 23.00 uur, deelname vrienden of kennissen, keuzemoge lijkheid voor financiële vergoeding. Gelet op het bovenstaande, zijn wij van mening dat bij de bestendiging van het vastgestelde beleid, de kwaliteit en de mogelijkheden van het collectief vervoerssysteem moeten worden verbeterd. Dit is onzes inziens mogelijk binnen de beschikbare middelen, aangezien het systeem zoals gesteld door de toename van het aantal gebruikers, goedkoper wordt. Daarnaast bestaat er door het moeten volgen van een Europese aanbestedingsprocedure voor de selectie van de toekomstige uitvoerder(s) van het collectieve systeem eventuele verbeterin gen en uitbreidingen in te voeren per ingang van een nieuwe overeenkomst per 1 april 1996. In verband hiermee hebben wij op 17 oktober 1995 besloten tot Europese openbare aanbesteding van het collectief vervoer en tot vaststelling van de daarbij behorende selectiecriteria. Hierbij is als hoofdcriterium voor de gunning bewust niet gekozen voor de laagste prijs, maar voor de meest economische aanbieding. Bij dit criterium speelt niet uitsluitend de prijs, maar met name de verhouding tussen kwaliteit, service en garantie en de prijs een doorslaggevende rol voor de gunning. Blad 5 3.1. Verbetering van het collectief vervoerssysteem. De verbeteringen welke bij de deelname van alle vervoersgerech- tigden, in het collectieve systeem kunnen worden gerealiseerd betreffen de volgende: het aanbieden van een verdubbeling van het aantal kilometers (en zones) per gebruiker per jaar (deze bedragen thans 111 zones hetgeen overeenkomt met circa 520 km) het aanbieden van een begeleiderspas voor iedere gebruiker Thans bestaat alleen de mogelijkheid tot een dergelijke pas indien uit medische indicatie blijkt dat een extra begeleider bij het vervoer noodzakelijk is, of een pas voor inwonende gezinsleden; het verruimen van het aantal uren dat dagelijks van het systeem kan worden gebruik gemaakt (thans van 7.00 uur tot 2300 uur) het leveren van een verbeterde service aan de gebruiker (hulp bij het in- en uitstappen, voorlichting, verbetering klach tenprocedure Fram) Voorts dient te worden vermeld dat de Fram heeft toegezegd binnenkort de klachtenformulieren ook in het vervoermiddel (taxi/bus) voorradig te hebben. Tevens merken wij op dat wij ervan uitgaan dat het collectieve vervoerssysteem binnen enkele jaren aansluiting kan vinden op het landelijk aanvullend openbaar vervoerssysteem. Derhalve zijn wij van mening dat bij de bestendiging van het vastgestelde beleid de gemeente een voordelige adequate voor ziening biedt conform artikel 3 van de WVG. Zoals echter in de inleiding gesteld, hebben ons in de afgelo pen periode signalen bereikt om het vastgestelde beleid opnieuw ter discussie te stellen. Gelet hierop en op de complexiteit van de materie, is een klankbordgroep van raadsleden ingesteld. Deze klankbordgroep heeft met de portefeuillehouder vervolgens gesprekken gevoerd met o.a. het Platform voor WVG-gebruikers Leeuwarden, leden van het WVG-Bureau van de Stichting Thuiszorg (de uitvoerders) en de hoofduitvoerder van het huidige collectieve vervoerssysteem, de FRAM. Mede naar aanleiding van deze gesprekken heeft de klankbord groep de wens te kennen gegeven de discussie over de te volgen beleidslijn terzake in de toekomst, te voeren in een vergade ring van uw Raad. Aangezien de overgangsregeling per 1 januari 1996 komt te vervallen, dient bovenbedoelde discussie, gevolgd door een besluit terzake, in december 1995 plaats te vinden (uitstel is om juridische redenen niet mogelijk) Gelet op de ons bereikte signalen zijn wij nagegaan of het in 1994 vastgestelde beleid zodanig kan worden aangepast zodat met handhaving van het primaat bij het collectief vervoer, toch een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 294