1 INLEIDING 1.1 Instelling, samenstelling en opdracht van de commissie Op 23 november 1994 wordt de gemeenteraad, via de raadscommissie Bestuur en Middelen (in besloten zitting bijeen), geïnformeerd dat het krediet voor de bouw van het stadskantoor overschreden zal worden. Het college van Burge meester en Wethouders verstrekt deze informatie middels de zogenaamde Tussenrapportage. De raadscommissie besluit op 14 december 1994 de Tussenrapportage aan te houden totdat een in te stellen onderzoekscommissie verslag heeft uitgebracht. Op initiatief van de gemeenteraadsfracties van PvdA, CDA, D66, WD, en GPV/RPF/SGP besluit de gemeenteraad op 16 december 1994 dat een onafhankelijke commissie van deskundigen ingesteld moet worden met de volgende opdracht: a) het opsporen van de oorzaken en factoren die tot budgetoverschrij- ding(en) hebben geleid; b) het nagaan of en in welke mate overschrijdingen voorkomen hadden kunnen worden; c) het beschrijven van de rol en de verantwoordelijkheid die de verschil lende betrokkenen bij de budgetoverschrijdingen tijdens het bouwpro ces hebben gehad. Daarbij gaat het om de wijze waarop (leden van) het College van Burgemeester en Wethouders, portefeuillehouder(s), raad(sleden), (leden van) de Commissie Middelen, gemeentesecretaris, (leden van) de Stuurgroep, budgethouders, projectleider, architect en aannemer daaraan invulling hebben gegeven; d) uiterlijk voor 1 maart 1995 te rapporteren aan de Raad. Op 26 januari 1995 wordt deze commissie geïnstalleerd in aanwezigheid van vertegenwoordigers van bovengenoemde raadsfracties en het college van Burgemeester en Wethouders. De commissie bestaat uit de heren prof. mr. P. de Haan, drs. E.L. Berg en ir. P.O. Vermeulen (zie bijlage 1). 1.2 De werkwijze van de commissie De commissie heeft eerst globaal kennis genomen van de procesgang beho rend bij de bouw van het stadskantoor. Vervolgens heeft zij kennis genomen van de verslagen van de stuurgroep, de bouw- en werkvergaderingen, de projectgroep, alsmede van de verslagen/besluitenlijstjes van vergaderingen van het College van Burgemeester en Wethouders en de raadscommissies OPI (Organisatie, Personeel en Informatie), respectievelijk Middelen en Bestuur Middelen. Om een beeld te hebben van het object waarop het onderzoek van toepassing was, heeft de commissie ook een bezoek gebracht aan het stadskantoor. De commissie is na de installatie zes maal bijeen geweest, om de voortgang te bespreken, indrukken uit te wisselen, de activiteiten op elkaar af te stellen en gesprekken te voeren met de meest betrokkenen. Een lijst met de geïnterview de personen staat in bijlage 2. Grote dank en waardering spreekt de commissie uit voor al degenen die op vrijwillige basis, mondeling of schriftelijk, hebben gezorgd voor de informatie die de commissie de mogelijkheid gaf tot deze rapportage. Naast de genoem de personen betreft dit in het bijzonder de secretaris van de commissie, de heer A.H.J. Versteeg, alsmede de heer J. de Groot van de middelenstaf (concern-financiën).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 312