28 29 Verkeerde construc tie Geen effectieve controle Principiële fout Vergeefse waarschu wing hebben niet het beeld van het meer en minder werk bepaald en directie voering omvat meer dan toezicht op de bouw. Bovendien hebben de pogingen tot bezuiniging in die zin averechts gewerkt, dat het resultaat ervan verre werd overtroffen door hoge architecten- en advieskosten. Wat de architect betrof misschien zelfs in strijd met artikel 57 van de SR- 1988. Ook de projectmanager had zijn taak en verantwoordelijkheid als gemandateerd budgethouder en ook als privaatrechtelijk vertegenwoordi ger van de opdrachtgever in deze nauwgezetter behoren in te vullen. Terwijl hij zichzelf en de gemeente voortdurend op de hoogte had moeten en kunnen houden van het kostenverloop, beschikte hij in oktober 1993 nog niet over het exacte inzicht in de goedgekeurde meer- en minderwerkposten. De commissie acht de voor dit project ontworpen besluitvormings structuur onjuist, in het bijzonder de door B&W gekozen en door de Raad geaccordeerde constructie van een externe, niet binnen de ge meentelijke hiërarchie passende projectmanager, die een zo algemeen mandaat krijgt voor de opdracht en uitvoering van het bouwproject. De figuur van het mandaat past niet bij de contractuele relatie tussen opdrachtgever en de projectmanager. De binnen de gemeentelijke organisatie bestaande ambtelijke verantwoordelijkheden worden boven dien op deze wijze gepasseerd. De instelling van een goeddeels ambte lijke stuurgroep zonder duidelijke bevoegdheidsverdeling met de ge meentelijke organen, maakt dat niet beter. Bovendien hebben, bij het formuleren van de opdracht aan de externe manager, de reeds uit de bestaande privaatrechtelijke regelingen voortvloeiende bevoegdheden en verantwoordelijkheden daarin geen duidelijke plaats gekregen. Vervolgens is uit de gesprekken gebleken, dat geen van de opeenvol gende wethouders of ambtenaren de relevante regelingen kende, zodat een effectieve controle op de projectmanager op die grond niet mogelijk was. Ook de projectmanager blijkt de juridische betekenis van het contract niet te hebben doorzien. Zo kon het gebeuren dat de -op een laat tijdstip gepresenteerde- rekeningen voor verricht meerwerk en de daarmee samenhangende rekeningen van architect en adviseurs, door de projectmanager werden betaald, zonder dat daartoe de voorge schreven procedure was doorlopen en derhalve zonder dat deze beta ling volgens de bestaande overeenkomsten en regelingen verplicht was. Een volgende principiële fout is het feit dat noch door de verantwoorde lijk wethouder, noch door de ambtelijke staf een onafhankelijke admini stratief-financiële controle op het doen en laten van de projectmanager plaats vond. De ambtenaar van de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu, die de betalingen deed en posten boekte ten laste van het stadskantoor, beschouwde de projectmanager als zijn opdrachtgever en heeft niet als een onafhankelijke controleur gefunctioneerd. Ook de accountant van de gemeente heeft niet in een zodanige administratieve organisatie voor zien. Daarnaast bestond een zo groot vertrouwen in de bekwaamheid van de persoon van de projectmanager, dat de leden van de stuurgroep zich concentreerden op de inhoud van het project, zoals het bespreken van mogelijke bezuinigingen, en er als vanzelfsprekend vanuit gingen dat het project wel binnen de afgesproken begroting werd uitgevoerd. De adjunct-secretaris van de gemeente, die verantwoordelijk was voor dat deel van het budget van het stadskantoor dat niet beïnvloedbaar was, heeft, nadat hij in juni /juli 1993 was gewaarschuwd dat er over schrijdingen van de begrotingen dreigden, na de vakanties de gemeente secretaris en wethouder Heere hierop gewezen. Daarop volgde op 6 september 1993 een gesprek me» de heer Snijder, die meende en uiteenzette dat de overschrijdingen gecompenseerd zouden worden door meevallers, dan wel uit de post Onvoorzien gedekt zouden kunnen worden. Dat werd door de wethouder geaccepteerd. Voor zover de commissie heeft kunnen nagaan is dit feit ook niet in de vergadering van B&W gemeld. Tijdens de stuurgroepvergadering van 24 september is deze kwestie niet aan de orde gesteld. Tijdens de stuurgroepvergadering van 21 oktober verklaart de projectmanager dat er in dit stadium altijd verrassingen mogelijk zijn, maar dat hij verwacht dat het budget toereikend zal zijn. De waarschuwing van de adjunct-secretaris werd, zo moet de commissie concluderen, noch door de wethouder, noch door de gemeentesecreta ris voldoende serieus genomen. Overschrijding boven Pas tegen het eind van 1993 komen de dan geboekte overschrijdingen water gedeeltelijk boven water. Uit de feitelijke betalingen aan de aannemer van de saldi aan meer en minder werk, blijkt overigens dat medio juli 1993 reeds voor meer dan 1 miljoen gulden aan -nog niet goedgekeurd- meerwerk was gedeclareerd, welk bedrag op 30 september was opgelo pen tot ruim 1,7 miljoen (alles exclusief btw). Hierbij blijven dan de minstens zo omvangrijke meerwerkrekeningen van architect en advi seurs, rente- en risicorekeningen, enzovoort, buiten beschouwing. Tegen het eind van 1993 was het ook de projectmanager duidelijk geworden dat de begroting definitief overschreden zou worden. Tijdens het op 6 januari 1994 gehouden gesprek is de verantwoordelijke wethouder door de projectmanager op de hoogte gesteld van verwachte overschrijdin gen. Hij stelt te optimistisch te zijn geweest in zijn opvatting dat er nog zou kunnen worden bezuinigd. Ook de nog in een laat stadium gereali seerde verplaatsing van het bedrijfsrestaurant, alsmede de slechte staat waarin het Burmaniahuis zich bevond, waren onverwachte tegenvallers. Naar het oordeel van de commissie is het optimisme van de projectma nager, ook achteraf gezien, niet verklaarbaar. In elk geval had hij, gegeven de afspraken en het bekende streven van de raad om begro tingsoverschrijdingen te voorkomen, in een veel eerder stadium de wethouder en de stuurgroep van de cijfers en de feiten op de hoogte moeten stellen, zodat de beoordeling van de ernst der ontwikkelingen door de verantwoordelijke instanties kon geschieden. Reactie bestuursor ganen stuurgroep De stuurgroep komt na oktober 1993 niet meer bijeen. Deels omdat het stadskantoor inmiddels was opgeleverd en in gebruik genomen, deels omdat de projectmanager geen cijfers ter beschikking had. Pas op 24 maart 1994 vindt nog een stuurgroepvergadering plaats, waarin de overschrijdingen aan de orde komen en vastgesteld wordt dat 'de rapportage aan de stuurgroep losgekoppeld wordt van de rapportage aan de raad'. De commissie is niet gebleken dat de stuurgroep daarna nog vergaderd heeft. b&h Zoals gezegd waren er begin 1994 slechts voorlopige cijfers beschik baar. De wethouder en de direct verantwoordelijke ambtenaren gingen toen nog uit van een overschrijding van ruim 2 miljoen gulden, waarvoor, zo blijkt uit een becijfering, dekking voorhanden leek. Het college van B&W is in die zin tussen 11 januari en eind februari 1994 door de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 326