Blad 2
Tarieven en individuele juridische wijzigingen
Algemeen
Algemeen uitgangspunt bij deze voorstellen is, dat de ta
rieven worden aangepast aan de te verwachten loon- en
prijsstijgingen voor het komende jaar en de nacalculatie
over het afgelopen en het lopende jaar. Daarnaast zijn van
invloed onze herwaarderingsvoorstellen bezuinigingen 1994-
1997, bijzondere kostenontwikkelingen en het kostendekkend
houden van enkele tarieven.
Wat de tariefsaanpassingen betreft kan onderscheid worden
gemaakt tussen als "belastingen" en "retributies" aan te
merken heffingen. Voor de belastingtarieven hanteren wij de
algemene gedragslijn dat wij deze aanpassen aan de algemene
prijsontwikkelingen. Bij leges en rechten is de looncompo
nent meer doorslaggevend en in mindere mate de prijscompo
nent
Ten aanzien van 1996 verwachten wij de volgende ontwikke
lingen
A. Belastingen
Voor 1996 verwachten wij een algemene prijsstijging van
2,2
De werkelijke uitkomsten 1994/1995 hebben geleid tot andere
resultaten dan waarvan bij de tariefsaanpassing 1 januari
1995 is uitgegaan.
Als gevolg daarvan dient er een correctie van per saldo
1,04 te worden aangebracht. Volstaan kan worden met een
tariefstijging van 1,16
Zulks met uitzondering van de onroerende-zaakbelastingen
(zie hierna)
B. Leges en rechten
Bij leges en rechten speelt naast de factor prijsstijging
ook de loonstijging alsmede een kostendekkende exploitatie
een rol
De kostencomponenten verbonden aan de werkzaamheden voor
leges bestaan ongeveer voor 2/3 deel uit personeelskosten
en 1/3 deel uit materiële kosten.
Wij verwachten voor 1996 een gewogen algemene prijsstijging
van 2,75 (inclusief een compensatie voor periodieken).
Rekening houdende met een correctie over voorgaande jaren
van 0,65 resteert per saldo 2,1
Indien van het hierboven uiteengezet algemeen uitgangspunt
wordt afgeweken zal dit nader worden toegelicht.
Voor een nadere specificatie van de genoemde percentages
verwijzen wij u kortheidshalve naar de ter inzage gelegde
stukken
Blad 3
A. Belastingen
1. Onroerende-zaakbelastingen
Zoals u bekend is komt de opbrengst van deze belastingen
ten goede van de algemene middelen van de gemeenteTegen
over de burger staat geen direct aanwijsbare tegenprestatie
van de overheid.
Ons tarievenbeleid is erop gericht de tarieven voor de on
roerende- zaakbelastingen niet verder te verhogen dan een
trendmatige verhoging voor algemene prijstijgingen. De
trendmatige verhoging baseren wij op de verwachte stijging
van het prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie. Achteraf
gebleken wijziging in de stijgingspercentages worden in
een volgend jaar gecorrigeerd. Dat houdt derhalve in, dat
te laag aangehouden stijgingspercentages in een volgend
jaar worden ingehaald. Daartegenover worden te hoog toege
paste stijgingspercentages in een volgend jaar in mindering
gebracht op de te verwachten stijgingspercentages in dat
jaar.
Zoals wij hiervoor onder "Belastingen" hebben aangegeven is
de algemene prijsstijging 2,2 De werkelijke uitkomsten
1993/1994/1995 hebben geleid tot andere resultaten dan
waarvan bij de tariefaanpassing 1 januari 1995 is uitge
gaan. Als gevolg hiervan dient er per saldo een correctie
van 1,94 aangebracht te worden. Dit zou leiden tot een
tariefsstijging in 1996 van 0,26 Gelet op deze vrij mar
ginale aanpassing menen wij dat deze achterwege kan blij
ven. Het achterwege laten van deze verhoging is mogelijk,
een verlies over 1996 van f 100.000,00 kan dan in 1997 zo
wel structureel als incidenteel ingehaald worden. Dit bete
kent echter dat in het percentage ad 0,26 voor 1,52
icidentele verminderingen zitten die in 1997 weer verval
len. De tariefsstijging van 1997 zou dan naast de normale
inflatieaanpassing het vervallen van ook deze incidentele
aanpassingen bevatten. Naar aanleiding van de laatste mana
gementrapportage (1995-02) is een meeropbrengst te verwach
ten. Als de meeropbrengst uit de kwantiteiten voortvloeit
stellen wij u voor deze niet aan de burger terug te geven.
Indien de meeropbrengst een gevolg is van minder ontheffin
gen stellen wij voor deze in te zetten en in ieder geval de
huidige tarieven niet te verhogen.
2Hondenbelasting
Wij stellen u voor de tarieven met het veronderstelde alge
mene prijsstijgingspercentage 1,16 te verhogen. Re
kening is gehouden met de deelbaarheid door 4 in verband
met aanvang of beëindiging van de belastingplicht in de
loop van het jaar.