Blad 2 Tarieven en individuele juridische wijzigingen Algemeen Algemeen uitgangspunt bij deze voorstellen is, dat de ta rieven worden aangepast aan de te verwachten loon- en prijsstijgingen voor het komende jaar en de nacalculatie over het afgelopen en het lopende jaar. Daarnaast zijn van invloed onze herwaarderingsvoorstellen bezuinigingen 1994- 1997, bijzondere kostenontwikkelingen en het kostendekkend houden van enkele tarieven. Wat de tariefsaanpassingen betreft kan onderscheid worden gemaakt tussen als "belastingen" en "retributies" aan te merken heffingen. Voor de belastingtarieven hanteren wij de algemene gedragslijn dat wij deze aanpassen aan de algemene prijsontwikkelingen. Bij leges en rechten is de looncompo nent meer doorslaggevend en in mindere mate de prijscompo nent Ten aanzien van 1996 verwachten wij de volgende ontwikke lingen A. Belastingen Voor 1996 verwachten wij een algemene prijsstijging van 2,2 De werkelijke uitkomsten 1994/1995 hebben geleid tot andere resultaten dan waarvan bij de tariefsaanpassing 1 januari 1995 is uitgegaan. Als gevolg daarvan dient er een correctie van per saldo 1,04 te worden aangebracht. Volstaan kan worden met een tariefstijging van 1,16 Zulks met uitzondering van de onroerende-zaakbelastingen (zie hierna) B. Leges en rechten Bij leges en rechten speelt naast de factor prijsstijging ook de loonstijging alsmede een kostendekkende exploitatie een rol De kostencomponenten verbonden aan de werkzaamheden voor leges bestaan ongeveer voor 2/3 deel uit personeelskosten en 1/3 deel uit materiële kosten. Wij verwachten voor 1996 een gewogen algemene prijsstijging van 2,75 (inclusief een compensatie voor periodieken). Rekening houdende met een correctie over voorgaande jaren van 0,65 resteert per saldo 2,1 Indien van het hierboven uiteengezet algemeen uitgangspunt wordt afgeweken zal dit nader worden toegelicht. Voor een nadere specificatie van de genoemde percentages verwijzen wij u kortheidshalve naar de ter inzage gelegde stukken Blad 3 A. Belastingen 1. Onroerende-zaakbelastingen Zoals u bekend is komt de opbrengst van deze belastingen ten goede van de algemene middelen van de gemeenteTegen over de burger staat geen direct aanwijsbare tegenprestatie van de overheid. Ons tarievenbeleid is erop gericht de tarieven voor de on roerende- zaakbelastingen niet verder te verhogen dan een trendmatige verhoging voor algemene prijstijgingen. De trendmatige verhoging baseren wij op de verwachte stijging van het prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie. Achteraf gebleken wijziging in de stijgingspercentages worden in een volgend jaar gecorrigeerd. Dat houdt derhalve in, dat te laag aangehouden stijgingspercentages in een volgend jaar worden ingehaald. Daartegenover worden te hoog toege paste stijgingspercentages in een volgend jaar in mindering gebracht op de te verwachten stijgingspercentages in dat jaar. Zoals wij hiervoor onder "Belastingen" hebben aangegeven is de algemene prijsstijging 2,2 De werkelijke uitkomsten 1993/1994/1995 hebben geleid tot andere resultaten dan waarvan bij de tariefaanpassing 1 januari 1995 is uitge gaan. Als gevolg hiervan dient er per saldo een correctie van 1,94 aangebracht te worden. Dit zou leiden tot een tariefsstijging in 1996 van 0,26 Gelet op deze vrij mar ginale aanpassing menen wij dat deze achterwege kan blij ven. Het achterwege laten van deze verhoging is mogelijk, een verlies over 1996 van f 100.000,00 kan dan in 1997 zo wel structureel als incidenteel ingehaald worden. Dit bete kent echter dat in het percentage ad 0,26 voor 1,52 icidentele verminderingen zitten die in 1997 weer verval len. De tariefsstijging van 1997 zou dan naast de normale inflatieaanpassing het vervallen van ook deze incidentele aanpassingen bevatten. Naar aanleiding van de laatste mana gementrapportage (1995-02) is een meeropbrengst te verwach ten. Als de meeropbrengst uit de kwantiteiten voortvloeit stellen wij u voor deze niet aan de burger terug te geven. Indien de meeropbrengst een gevolg is van minder ontheffin gen stellen wij voor deze in te zetten en in ieder geval de huidige tarieven niet te verhogen. 2Hondenbelasting Wij stellen u voor de tarieven met het veronderstelde alge mene prijsstijgingspercentage 1,16 te verhogen. Re kening is gehouden met de deelbaarheid door 4 in verband met aanvang of beëindiging van de belastingplicht in de loop van het jaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 89