Blad 8 - onderdeel 3 (Dienst Stadsbeheer) Naast een aantal tekstuele aanvullingen stellen wij een aantal toevoegingen voor Art. 3.1.12a In overeenstemming met uw Raadsbesluit van 9 mei 1995 (Uit stallingen en losse reclameborden bij winkels) is de betreffende vergunningsaanvraag opgenomen in de tarieventa- bel Art3114 Als afgeleide van de "Algemene Politie Verordening" (arti kel 5.2.4) wordt voorgesteld dit artikel, een aanvraag voor een vergunning van een snuffelmarkt/braderietoe te voe gen. - onderdeel 4.5 - 4.10.4 Bouwvergunningen ca. In verband met het feit dat de bouwvergunningen een percen tage bedragen van de bouwkosten welke mede bepaald worden door de prijsontwikkeling wordt voorgesteld de tarieven ten aanzien van dit onderdeel niet te verhogen met de vastge stelde index. Art4.5.1 In de huidige tarieventabel is verzuimd artikel 4.5.1 op te nemen welke tekst was vastgesteld in de Raad van 13 decem ber 1993. Art4.5.1.1 De wijziging van de kosten van welstandsadvisering ("Hus en Hiem") heeft tot gevolg dat ook het betreffende artikel dient te worden gewijzigd. In overeenstemming met het prin cipe dat de gemeente de extern gemaakte advieskosten volle dig doorberekent Art4.5.4 De verhoging van f 0,3 0 per f 1.000,00 bouwsomeenheid is het gevolg van de invoering van de energie prestatie coëfficiënt in het "Bouwbesluit" Art. 4.5.5.3/4.5.5.4/4.10.4/4.11 In verband met het opnemen van van artikel 4.5.1 is het niet noodzakelijk dat bij bovenstaande artikelen bedragen staan vermeld. Art4.8 Naar aanleiding van het feit dat grotere sloopwerken met name in de uitvoering meer tijd vergen dan uit de legesop brengsten kan worden verantwoord is de systematiek van dit artikel gewijzigd. In plaats van een vast bedrag, stellen wij u voor een percentage te gaan hanteren met daaraan ge Blad 9 koppeld een minimumbedrag. Art. 4.11 De toevoeging van dit artikel is een gevolg van het steeds vaker voorkomen van de hierin aangegeven procedure en het feit dat Gedeputeerde Staten hier recentelijk leges is voor gaan heffen. Aangezien deze procedure het gevolg is van het aanvragen van een activiteit stellen wij u voor deze kosten bij de aanvrager in rekening te brengen. - onderdeel 5 - 5.2.2 Gemeentearchief De tarieven zijn voldoende om de geraamde opbrengsten 1996 te halen. Aanpassing van de tarieven kan derhalve achterwege blijven. - onderdeel 413 - 4173 Het Milieubeheer In dit betreffende onderdeel zijn uitsluitend een aantal verwijzingen naar andere artikelen aangepast. - onderdeel 6.1 - 6.1.4 (Politie, inlichtingen) Ten aanzien van dit onderdeel wordt voorgesteld het te la ten vervallen in verband met de regionalisering van de po litie - onderdeel 7.1 - 7.1.1 (Dienst economische Zaken) Wij stellen voor deze artikelen te laten vervallen in ver band met het feit dat wij op grond van afgesloten contrac ten met de Kamer van Koophandel deze informatie niet mogen verstrekken. 2Rioolrechten De kosten terzake van de riolering c.q. de toe te rekenen kosten, worden sedert enkele jaren gedekt uit de opbreng sten van de rioolrechten. Wij hebben geconstateerd, dat er in die jaren sprake is geweest van een sterke toename van de kosten en derhalve ook van forse tariefstijgingen. Bij het vaststellen van de tarieven 1995 is uitgegaan van een totale kostenpost van f 5.465.673,00. Uit de ramingen volgens de concept-begroting 1996, het ontwerpkostendek- kingsplan (onderdeel van het Gemeentelijke Rioleringsplan) en de gehanteerde gemiddelde prijs- en loonontwikkeling (2,72 rekenen wij nu op een toename van de totale kos tenpost tot f 6.847.785,- (voor een nadere specificatie verwijzen wij u naar de bijlagen)Dit plan is op 5 juli 1995 ter discussie gesteld in de Commissie Milieu en Stads beheer en overgenomen. Op korte termijn zal dit plan ter definitieve besluitvorming aan u worden aangeboden. Vooruitlopend hierop menen wij een eerste aanzet te moeten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1995 | | pagina 92