7. Verslag van het gesprek met het Budget Advies Centrum (BAC)
(d.d. 28 augustus 1995)
Het Budget Advies Centrum (BAC) is ondergebracht bij de Stichting Hulp en Welzijn (HWL)
afdeling Algemeen Maatschappelijk Werk, lokatie Harlingerstraatweg 7A.
Hieronder volgende de belangrijkste uitkomsten van het gesprek:
In september 1992 is op initiatief van het Projekt Overkreditering (PO), het BAC van start
gegaan en wel op basis van een experiment. De duur van het experiment was vastgesteld op
2 jaar.
Het BAC heeft als doel een laagdrempelige informatie- en adviesvoorziening m.b.t. omgaan
met financiën tot stand te brengen, teneinde een bijdrage te leveren aan het voorkomen dan
wel beperken van schuldsituaties.
Advies, voorlichting en informatie omtrent budgetvraagstukken worden niet alleen verstrekt
aan cliënten, maar ook aan hulpverleningsinstanties. Daarnaast geeft het BAC groepsvoorlich-
ting aan instellingen als het Asielzoekerscentrum, buitenlandse vrouwen en scholen.
Het BAC maakt ook veelvuldig gebruik van de media, waar onder de Huis-aan-Huis krant en
radio-omroepen.
Gelet op de doelstelling en de primaire taken van het BAC dienen de cliënten die voor
verdere begeleiding in aanmerking komen doorverwezen te worden naar een meer geëigende
hulpverleningsinstantie. De laatste tijd is het BAC wel genoodzaakt om kortdurende begelei
ding aan cliënten te geven. Als redenen hiervoor zijn aan te geven:
- toename aantal cliënten met zeer urgente schulden.
- toename aantal cliënten met te hoge woonlasten (te weinig aflossingscapaciteit voor regeling
Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland (GKB).
- wachtlijst hulpverleningsinstanties.
Het preventieve van het BAC zit hem dan voornamelijk in het voorkomen van grotere
problemen.
Al geruime tijd bestaat er onduidelijkheid omtrent de financiering c.q. subsidiëring van het
BAC. Hierdoor loopt de continuïteit van het BAC gevaar.
In september 1992 is het BAC gestart als experiment voor de duur van 2 jaar. In afwachting
van een definitieve besluitvorming inzake het schuldhulpverleningsbeleid is er tot 01-10-1995
een overbruggingssubsidie aan het BAC beschikbaar gesteld. Bij brief .d. 16-08-1995 is
opnieuw een verzoek ingediend voor een overbruggingssubsidie en wel voor de periode
01-10-1995 tot 01-03-1996.
10
8. Verslag van het gesprek met het Project Overkreditering (juni 1995)
Er is gesproken met de heer H. Bergsma.
Het Projekt Overkreditering (PO) coördineert de schuldhulpverlening in Leeuwarden. Binnen
het project zijn er vijf participanten, te weten:
- Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden (HWL)
- Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (CAD)
- Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland (GKB)
- sector Sociale Zaken
- Stichting Reclassering Nederland (SRF)
Het PO beheert het gemeentelijk Noodfonds dat sinds 1992 niet meer gevoed wordt. Uit dit
fonds worden borgstellingen verstrekt voor door de GKB te verstrekken saneringskredieten.
In sommige gevallen gaat om verstrekkingen a fonds perdu voor schulden. De heer Bergsma
houdt een pleidooi voor dit fonds.
In 1994 had het PO 87 cliënten, tot juli 1995 waren dat er al 65. De laatste jaren is duidelijk
een stijging waar te nemen. Reden hiervoor is ondermeer grotere bekendheid met het PO en
minder koopkracht bij de cliënten. Ongeveer tweederde van de cliënten "slaagt" bij het PO.
Het is duidelijk waarneembaar dat de schuldenlast van de cliënten toeneemt, op dit moment
is de gemiddelde schuld f 14.000,-
Een veelvoorkomende schuld is teveel verkregen uitkering die men terug moet betalen. De
gemeente krijgt als eerste geld van de cliënten retour.
Als cliënten eenmaal in de schulden zitten stapelen de problemen zich steeds meer op.
Tweederde van de cliënten heeft een uitkering of inkomen op minimumniveau. Cliënten die
werkloos zijn en een baan vinden komen vaak na tussenkomst van het PO weer uit de
problemen.
Het BAC houdt zich in Leeuwarden ook bezig met schuldhulpverlening. Op initiatief van het
PO is het BAC in 1992 gestart. Het PO signaleerde destijds dat er behoefte bestond aan
preventieve schuldhulpverlening; een structurele aanpak van preventie gericht op personen die
nog niet in een schuldsituatie verkeren.
Het BAC werd de afgelopen jaren overwegend met Sociale- Vernieuwingsgelden bekostigd.
Ook het gemeentelijk Noodfonds is al eens aangesproken om de activiteiten van het BAC te
kunnen bekostigen. Waaruit het BAC in de toekomst gefinancierd moet worden is nog niet
duidelijk.
11