9. Verslag van het gesprek met Belangenorganisatie voor mensen met een uitkering
(BLUT) (d.d. 2 oktober 1995)
BLUT is een organisatie die probeert vragen van uitkeringsgerechtigden zo goed mogelijk op
te lossen. Uitkeringsgerechtigden kunnen bij het BLUT terecht voor vragen over de uitkering,
over schuldhulpverlening, over geschillen. Het BLUT heeft bij het oplossen van deze vragen
vaak een doorverwijs functie.
Hieronder volgen de belangrijkste uitkomsten van het gesprek:
Fonds Maatschappelijke Activiteiten (FMA)
Het probleem bij het Fonds Maatschappelijke Activiteiten is dat de aanvragers moeten
voorschieten. De korting bij deelname wordt niet direct uitbetaald.
Bijzondere bijstand
- Het drempelbedrag moet eruit. Dit drempelbedrag wordt vaak daadwerkelijk als drempel
ervaren.
- De regels voor aanvragen moeten opnieuw bekeken worden. Aanvragen voor bijvoorbeeld
alternatieve geneeswijzen moeten sneller worden toegekend.
- De uitvoering door de sector Sociale Zaken wordt als drempel ervaren. Men pleit voor een
onafhankelijke instantie die de bijzondere bijstand beheert en aanvragen behandelt.
Kwijtscheldingsbeleid
De suggestie wordt gedaan om te onderzoeken of door een andere berekening van de
draagkracht van mensen, meer mensen in aanmerking komen voor kwijtschelding. Uiteraard
binnen de mogelijkheden die de gemeente daartoe heeft. Deze suggestie is ook al met
de heer Herder besproken.
Fiatteringsbeleid
Er zijn te weinig goedkope woningen. Er is te weinig sprake van doorstroming. Suggestie:
woningbouwcorporaties kunnen leegstaande woningen in bijvoorbeeld Camminghaburen tegen
een lage prijs verhuren. Minder inkomsten is ook voor een woningbouwvereniging beter dan
helemaal geen inkomsten. Onderzoek of gemeente en rijk hierin een rol kunnen spelen.
Schuldhulpverlening
Geconstateerd wordt dat er schrijnende gevallen zijn die niet meer bij welke instantie dan ook
aan kunnen kloppen voor schuldhulpverlening. Met deze gevallen gebeurt momenteel niets.
Dit verdient wel aandacht.
Sommige mensen die voor schuldhulpverlening bij HWL aankloppen ervaren het als een
inbreuk op hun privacy dat het hele bestedingspatroon boven tafel moet komen. Hulpverleners
van het maatschappelijk werk zijn zich hier vaak niet van bewust.
Dienstverlening Sociale Zaken
Verzakelijking wordt geconstateerd. Slechte bereikbaarheid van de sector Sociale Zaken.
Cliënten hebben vaak te maken met wisselende ambtenaren. Er is geen of weinig tijd over
voor immateriële zaken. Voor deze problemen wordt aandacht gevraagd.
Positie minima
Het aantal klanten van BLUT is met circa 30% toegenomen (niet cijfermatig onderbouwd.)
De ernst van de problemen wordt steeds groter. Doordat bijverdienen nauwelijks meer mag,
worden mensen naar de zwarte sector gedreven. De eenzaamheid onder klanten is groot vooral
onder de groep langdurig werklozen. Men voelt zich vaak niet volwaardig lid van de samen
leving.
nAbw
De vraag is gesteld in hoeverre er ruimte op lokaal niveau is om ook hogere opleidingen uit
de bijzondere bijstand te financieren. Tevens werd de vraag gesteld hoe het staat met de
sollicitatieplicht van mensen die een opleiding volgen. Hier is onduidelijkheid over.
Tot slot:
Blut kan als stichting het landelijke Fonds voor Bijzondere Noden aanspreken voor particulie
ren aanvragen (geen schuldsanering). Voorwaarde hierbij is wel dat ook derden meebetalen.
Cliënten worden op deze mogelijkheid niet geattendeerd bij de sector Sociale Zaken.
13
12