Schuldhulpverlening De schuldenproblematiek is nog steeds groot. Mensen met schulden vallen vaak van de ene aflossingsregeling in de andere. Schuldenproblematiek komt relatief het vaakst voor bij éénoudergezinnen en gezinnen met opgroeiende kinderen. Bij één op de zes cliënten is er beslag op de uitkering gelegd. In 1994 waren er 289 aanvragen tot schuldsanering bij de GKB, waarvan de helft werd afgewezen. In Leeuwarden is er nog geen sprake van en geïntegreerde schuldhulpverlening (preventie, verlening van schuldsaneringskredieten, inkomensbeheer); één van de oorzaken is geldnood. Er zijn echter wel plannen. Fonds Maatschappelijke Activiteiten (FMA) In het FMA zit nu nog geld, maar vanaf volgend jaar zal er geen storting meer plaatsvinden (de raad heeft dat in 1993 besloten). Bij de behandeling van de perspectiefnota afgelopen voorjaar heeft de raad ondermeer geld beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar een cultuur-kortingspas. Je zou het bereik van een kortingspas kunnen vergroten. Toename aantal cliënten vanuit de WAO Het probleem van een toenemend aantal ex-WAO-cliënten is voorzien, maar het uitstromen vanuit de WAO naar de Ioaw gaat veel langzamer dan gedacht (ongeveer 10 personen extra per jaar). Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er vaak sprake is van een partner die een inkomen inbrengt. De toename van het aantal mensen dat zowel van Sociale Zaken als van de bedrijfsvereniging een uitkering ontvangen pleit voor de instelling van een één-frontoffice voor uitkeringen. 18 13. Verslag van het gesprek met medewerkers van Sociale Zaken (d.d. 7 juli 1995) Hieronder volgen de belangrijkste uitkomsten van het gesprek. Behandeling cliënten Er is sprake van een sterke verzakelijking in de behandeling van de aanvragen en in de omgang met cliënten. Het cliëntenbestand per werknemer wordt als te hoog ervaren. Dit resulteert in te weinig tijd/aandacht voor cliënten, aldus de medewerkers. Eén en ander gaat ten koste van mondelinge informatieverstrekking ten aanzien van het Fonds Maatschappelijke Activiteiten, bijzondere bijstand e.d. De verzakelijking, de slechte bereikbaarheid van de dienst voor cliënten (één uur per dag) leidt tot meer agressie bij cliënten (uitspraak niet cijfermatig onderbouwd). Het probleem met de nieuwe werkwijze is dat de intake-gesprekken (klantvriendelijk) niet meer plaatsvinden, waardoor een belangrijk "filter" ontbreekt. Nu moet iedereen een formulier invullen en iedereen wordt vervolgens opgeroepen voor een gesprek. Er zijn veel mensen die zich financieel in een uitzichtloze situatie bevinden. Veel mensen die langdurig een uitkering hebben, krijgen schulden/beslag op hun uitkering. Bijzondere bijstand/Fonds Maatschappelijke Activiteiten (FMA) - Via mond-tot-mond reclame raken deze voorzieningen meestal bekend bij cliënten. - In de praktijk worden voornamelijk aanvragen voor een beroep op het FMA gehonoreerd. - Tandartskosten mogen in het kader van de bijzondere bijstand gedeeltelijk vergoed worden. In Leeuwarden gebeurt dit niet. Er komen weinig aanvragen binnen van AOW/AAW- gerechtigden. Frigem Als de cliënt vraagt om inhouding (f 50,- per maand) wordt dat geregeld. Woningbouwcorporaties Er zijn geen concrete afspraken met woningbouwverenigingen gemaakt. Het komt overigens wel voor dat een woningbouwvereniging aan mensen met een uitkering woningen toewijst, die boven de fiatteringsgrens zitten. Huursubsidie wordt dan niet toegekend. Hierdoor kunnen hele hoge schulden ontstaan. Communicatiebeleid Beleidsoverdracht naar uitvoerders loopt slecht. De wederzijdse communicatie is niet best. Over het algemeen worden de uitvoerende medewerkers niet betrokken bij beleidsvoorberei ding. Deze verzakelijking werkt ook door in relaties onderling. In het kader van de nAbw loopt de communicatie al veel beter, hierover is men positief. Overige opmerkingen/suggesties - Ruimhartige toekenning bijzondere bijstand in het kader van de ziektekosten, met name tandartskosten zou positief zijn. - Het incentive beleid wordt als een verslechtering ervaren ten opzichte van de oude vrij latingsregelingen. - Er moet aandacht komen voor de beslaglegging bij meervoudige schulden. Ook hier moet een grens van 7.5% i.p.v. 10% gehanteerd worden. - De normverhoging m.b.t. het kwijtscheldingsbeleid leverde veel negatieve reacties op. 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 104