1 BIJLAGE III 14. Verslag van het gesprek met de Gemeenschappelijk Krediet Bank Friesland (GKB) (d.d. 8 juni 1995) Gesproken is met de heer W. Bergsma, directeur van de GKB. - De heer Bergsma schetst in het kort de toename van de schuldhulpverlening. Dit is zijns inziens voornamelijk veroorzaakt door het koopkrachtverlies van de minima. - Het werkterrein van de GKB is toch met name de schuldhulpverlening. Het GKB ziet bijvoorbeeld de gevolgen van de verhoging van de woonlastennorm direct terug in de vorm van verzoeken tot schuldhulpverlening. - Gewezen wordt op de mogelijkheden om schuldhulpverlening te verbeteren door beter te coördineren (het liefst door de GKB) en op de mogelijkheid van een soort inkomensbeheer. Dit is een soort curatele-stelling: vaste lasten worden eerst door de beheerder betaald; daarna krijgt de cliënt een wekelijks inkomensdeel voor het huishouden. Inkomensbeheer werkt daardoor preventief. Inkomensbeheer in de praktijk houdt volgens de heer Bergsma in Leeuwarden in: samenvoegen van het Budget Advies Centrum (BAC), stuurgroep Overkreditering (plus participatie van de woningbouwverenigingen, Frigem en andere belanghebbenden). Een dergelijke aanpak is uiteindelijk voordeliger dan achteraf kosten maken omdat het fout gegaan is. Inkomensbeheer is dus bevoogding in het belang van de maatschappij. De uitvoering ervan kan gekoppeld worden aan de GKB, maar kan niet in hetzelfde gebouw: de GKB heeft geen belang bij verdere stigmatisering. Dit is immers slecht voor de commerciële poot de GKB. - De effectiviteit van de bijzondere bijstand wordt als te gering ervaren. Betere voorlichting, het liefst in de wijken en buurten in de vorm van voorlichtingsavonden, kan daar verbete ring in aanbrengen. - De heer Bergsma signaleert een probleem bij de individuele en projectmatige woningverbe tering: er wordt een woonlastentoeslag verleend om mensen over de streep te trekken. Na één jaar wordt die toeslag bij het inkomen geteld en dat leidt tot korting op de uitkering! Zoiets komt zeer onrechtvaardig over. - Belanghebbenden als NUON/Frigem nemen vaak genoegen met betaling van een percentage van de openstaande schulden. Woningbouwverenigingen (nog) niet. Ook zij moeten overtuigd worden dat daar een belang ligt (in combinatie met inkomensbeheer: voorkomt toekomstige problemen in hoge mate). - De heer Bergsma signaleert een probleem rond de identificatieplicht: bij een éénmalige tegemoetkoming uit Fonds Maatschappelijk Activiteiten is identificatie verplicht. De mensen moeten voor hun f 100,- eerst een paspoort aanschaffen, en dat kost óók geld, maar die kosten worden niet vergoed. Tot slot pleit de heer Bergsma voor gezinstarieven bij sportclubs. Dekking hiervoor zou zijns inziens te vinden moeten zijn in het Fonds Maatschappelijke Activiteiten (FMA). 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 105