2. prioriteit dient te worden gelegd bij het zoeken naar oplossingen voor de slechte bewaarcondities in de kelders en de zolderdepots. 3. gezien de conditie van de tegels moet voor deze deelcollecties een actief conserveringsprogramma worden opgezet. Dit programma dient in de pas te lopen met het project waarbij de bewaaromstandigheden worden verbeterd, omdat het weinig zinvol is om objecten na conservering terug te plaatsen in een omgeving waar de bewaarcondities niet goed zijn. In oktober 1995 is een aanvang gemaakt met de opstelling van een afzonderlijk behoudsplan, waarin exact wordt gekwantificeerd welke financiële en personele inspanningen nodig zijn om alle achterstanden weg te werken. (Het behoudsplan dat wordt opgesteld in samenwerking met de Rijksdienst Beeldende Kunst Adviesgroep is in januari 1996 gereed). 3. PUBLIEKSFUNCTIE De verantwoordelijkheid voor de publieksfunctie is opgedragen aan de afdeling museumtaak. De doelstelling van de afdeling museumtaak ten aanzien van de publieksfunctie is de vaste presentatie van de collecties, de productie van tentoonstellingen, de productie van educatieve projecten, het voor een breed publiek toegankelijk maken van het resultaat van onderzoek, alsmede het verstrekken van advies en informatie en de werving en publiciteit. 3.1. De presentatie vast De presentatie van de collecties is in het kader van de unieke specialisatie van het museum gericht op het stimuleren en overdragen van de kennis van de keramiek binnen haar culturele context aan verschillende bevolkingsgroepen op diverse niveaus. 3.1.1. Presentatie Aziatische keramiek De opstelling van de Aziatische keramiek heeft ten doel het tonen van een chronologisch overzicht van alle stijlontwikkelingen en variatiemogelijkheden binnen de in China, Japan, Thailand en Vietnam vervaardigde keramiek. De culturele achtergrond wordt hier zoveel mogelijk bij betrokken en eventueel verduidelijkt met andere kunstnijverheidsvoorwerpen, zij het dat de presentatie van de keramiek primair blijft. De betreffende culturen waarbinnen de keramiek is ontstaan en/of waarbinnen zij werd gebruikt, worden door middel van voorwerpen en begeleidende teksten nader verklaard aan de bezoekers. Hierbij wordt tegelijkertijd aandacht geschonken aan de rijke culturele achtergronden van inwoners van Nederland van Aziatische origine. 3.1.2. Presentatie Europese keramiek en tegels De opstelling van de Europese keramiek en tegels heeft ten doel het tonen van een chronologisch overzicht van keramische voorwerpen, afkomstig uit Europa en uit het Nabije Oosten. In de vaste presentatie zijn voorwerpen opgesteld die in de verschillende landen zijn vervaardigd tussen circa 1250 en 1930. De Tegelverzamelingen en de (andere) Europese keramiek worden separaat gepresenteerd, met uitzondering van de collectie Noord Nederlandse majolica, die blijvend staat opgesteld binnen de afdeling Nederlandse tegels. De topstukken uit deze collectie zijn opgenomen in het chronologisch overzicht binnen de afdeling. De reden hiervoor ligt in het feit, dat zowel het schotelgoed als de tegels in de 17de en 18de eeuw veelal in dezelfde bedrijven werden geproduceerd. Een belangrijke deelcollectie binnen de Europese afdeling wordt gevormd door de omvangrijke verzameling keramiek uit de Art Nouveau of Jugendstil periode. Binnen dit onderwerp biedt Museum het Princessehof het meest uitgebreide overzicht aan keramische producten uit de Nederlandse fabrieken en kleine ateliers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 136