Binnen de Europese afdeling vinden regelmatig wisselingen plaats
in de vaste opstellingen, waarbij ook aan de collecties
gerelateerde niet-keramische collectieonderdelen, zoals ontwerp
tekeningen en glas worden getoond, zij het, dat ook hier de
keramiek primair blijft.
Naast een overzichtscollectie van Maastrichts aardewerk uit de
tweede helft van de 19de eeuw is in 1996 een belangrijke
verzameling Engels aardewerk uit de periode 1700 - 1880
opgenomen in de vaste presentatie, die fungeert als een inleiding
op de Art Nouveau afdeling.
3.1.3. Moderne Keramiek
De afdeling Moderne Keramiek heeft ten doel uitingen van
keramische kunst te tonen uit de periode van circa 1900 tot
heden. Gedurende die periode ontwikkelden pottenbakkers,
keramisten en kunstenaars de keramiek tot een volwaardig
artistiek medium. In de vaste presentatie ligt de nadruk
op keramiek uit Nederland en de omringende landen in Europa.
Incidenteel worden objecten uit andere werelddelen getoond,
vooral uit Japan en de Verenigde Staten, in tegenstelling tot
de andere collecties gaat het hierbij voor een belangrijk deel
om werk van thans levende en werkende kunstenaars.
Dit leidt er toe dat de binnen de afdeling Moderne Keramiek
de vaste presentatie voortdurend in beweging is.
De in 1995 geheel vernieuwde opstelling en de afzonderlijke
opstelling van de collectie Moderne Keramiek van de heer J.W.N.
van Achterbergh vormen tezamen het grootste permanent
toegankelijke overzicht over dit onderwerp in Nederland.
3.2. Presentatie tijdelijk
Jaarlijks organiseert het museum vier hoofdtentoonstellingen:
1een tentoonstelling op het gebied van de Aziatische keramiek
2. een tentoonstelling op het gebied van de Europese keramiek en
de tegels
3. een tentoonstelling op gebied van de Moderne Keramiek
4. een tentoonstelling op een aan de vier hoofdgroepen aanverwant
interessegebied.
Daarnaast worden in de vaste wisselvitrines tegelijkertijd vier kleine
thematentoonstellingen geproduceerd, die één of meer sub-thema's binnen de
hoofdgroepen betreffen.
Tevens worden in de afdeling Moderne Keramiek wisselende
presentaties gemaakt rond nieuwe aanwinsten.
3.2.1. Tentoonstellingen op het gebied van de Aziatische keramiek
Uitgangspunt voor de productie van de tijdelijke tentoonstellingen
vormen de in het museum aanwezige collecties. Daarbij zullen de
landen van herkomst in Azië zo mogelijk beurtelings worden
behandeld (China, Japan, Vietnam en Thailand). Voorts zal in het
tentoonstellingsbeleid de culturele en econimosche wisselwerking tussen de
Aziatische landen onderling, alsmede tussen Azië en het Nabije Oosten en Azië en
Europa daar waar mogelijk aan de orde worden gesteld.
Indien de onderwerpen zich daarvoor lenen, zal aan deze tentoon
stellingen een educatief project worden gekoppeld, gericht op
Nederlanders van Aziatische origine.
3.2.2. Tentoonstellingen op het gebied van de Europese keramiek en
tegels
Museum het Princessehof heeft een goede reputatie opgebouwd
op het gebied van tentoonstellingen over keramiek uit de
Art Nouveau periode. Deze traditie zal worden gecontinueerd
door middel van kwalitatief goede tentoonstellingen uit deze periode
en incidenteel aan keramische en aan keramiek gerelateerde onderwerpen
uit andere Europese landen.
In deze traditie passen de voorgenomen tentoonstellingen over de
verschillende Nederlandse kunstaardewerkfabrieken en ateliers
die tussen circa 1880 en 1960 hebben gewerkt.
3.2.3. Tentoonstellingen op het gebied van de Moderne keramiek
Jaarlijks organiseert het museum één grote tentoonstelling op het
gebied van de moderne keramiek. Gestreefd wordt naar afwisseling tussen
een breed opgezette groepstentoonstelling op internationaal niveau,
groepstentoonstellingen van Nederlandse keramisten, overzichtstentoonstellingen
van één Nederlandse of buitenlandse keramist, of speciale
thema's op het gebied van de moderne keramiek.
Tegelijkertijd worden jaarlijks meerdere kleine presentaties
gehouden van een moderne keramist naar aanleiding van,
bijvoorbeeld, een nieuw verworven stuk.
3.3. Dienstverlening en voorlichting
3.3.1 Advies en Informatie
Zowel leken als deskundigen, verzamelaars en geïnteresseerden
doen veelvuldig een beroep op de in het museum aanwezige kennis
van de keramiek en de in het museum opgestelde collecties.
Reeds jarenlang streeft de staf van het museum ernaar om
bezoekers met één of meer vragen terstond van dienst te zijn.
De ervaring heeft geleerd dat deze service bijzonder op prijs wordt
gesteld. Daarnaast worden op reguliere tijdstippen zogenoemde
keramiekspreekuren in het museum gehouden, die worden
aangekondigd in het tijdschrift Keramika, dat in samenwerking met
de Vereniging van Vrienden van het Princessehof vier maal per jaar
verschijnt. Voorts verlenen de conservatoren hun medewerking
aan bijvoorbeeld kijkdagen, spreek- en vragenuren op het gebied
van de kunstnijverheid in het algemeen en keramiek in het
bijzonder, in andere musea en/of instellingen.
In paragraaf 2.3. Onderzoek en documentatie, is nader ingegaan
op het onderzoek en de documentatie binnen het museum.
In meer dan 75 jaar is door de opeenvolgende conservatoren