Binnen de Europese afdeling vinden regelmatig wisselingen plaats in de vaste opstellingen, waarbij ook aan de collecties gerelateerde niet-keramische collectieonderdelen, zoals ontwerp tekeningen en glas worden getoond, zij het, dat ook hier de keramiek primair blijft. Naast een overzichtscollectie van Maastrichts aardewerk uit de tweede helft van de 19de eeuw is in 1996 een belangrijke verzameling Engels aardewerk uit de periode 1700 - 1880 opgenomen in de vaste presentatie, die fungeert als een inleiding op de Art Nouveau afdeling. 3.1.3. Moderne Keramiek De afdeling Moderne Keramiek heeft ten doel uitingen van keramische kunst te tonen uit de periode van circa 1900 tot heden. Gedurende die periode ontwikkelden pottenbakkers, keramisten en kunstenaars de keramiek tot een volwaardig artistiek medium. In de vaste presentatie ligt de nadruk op keramiek uit Nederland en de omringende landen in Europa. Incidenteel worden objecten uit andere werelddelen getoond, vooral uit Japan en de Verenigde Staten, in tegenstelling tot de andere collecties gaat het hierbij voor een belangrijk deel om werk van thans levende en werkende kunstenaars. Dit leidt er toe dat de binnen de afdeling Moderne Keramiek de vaste presentatie voortdurend in beweging is. De in 1995 geheel vernieuwde opstelling en de afzonderlijke opstelling van de collectie Moderne Keramiek van de heer J.W.N. van Achterbergh vormen tezamen het grootste permanent toegankelijke overzicht over dit onderwerp in Nederland. 3.2. Presentatie tijdelijk Jaarlijks organiseert het museum vier hoofdtentoonstellingen: 1een tentoonstelling op het gebied van de Aziatische keramiek 2. een tentoonstelling op het gebied van de Europese keramiek en de tegels 3. een tentoonstelling op gebied van de Moderne Keramiek 4. een tentoonstelling op een aan de vier hoofdgroepen aanverwant interessegebied. Daarnaast worden in de vaste wisselvitrines tegelijkertijd vier kleine thematentoonstellingen geproduceerd, die één of meer sub-thema's binnen de hoofdgroepen betreffen. Tevens worden in de afdeling Moderne Keramiek wisselende presentaties gemaakt rond nieuwe aanwinsten. 3.2.1. Tentoonstellingen op het gebied van de Aziatische keramiek Uitgangspunt voor de productie van de tijdelijke tentoonstellingen vormen de in het museum aanwezige collecties. Daarbij zullen de landen van herkomst in Azië zo mogelijk beurtelings worden behandeld (China, Japan, Vietnam en Thailand). Voorts zal in het tentoonstellingsbeleid de culturele en econimosche wisselwerking tussen de Aziatische landen onderling, alsmede tussen Azië en het Nabije Oosten en Azië en Europa daar waar mogelijk aan de orde worden gesteld. Indien de onderwerpen zich daarvoor lenen, zal aan deze tentoon stellingen een educatief project worden gekoppeld, gericht op Nederlanders van Aziatische origine. 3.2.2. Tentoonstellingen op het gebied van de Europese keramiek en tegels Museum het Princessehof heeft een goede reputatie opgebouwd op het gebied van tentoonstellingen over keramiek uit de Art Nouveau periode. Deze traditie zal worden gecontinueerd door middel van kwalitatief goede tentoonstellingen uit deze periode en incidenteel aan keramische en aan keramiek gerelateerde onderwerpen uit andere Europese landen. In deze traditie passen de voorgenomen tentoonstellingen over de verschillende Nederlandse kunstaardewerkfabrieken en ateliers die tussen circa 1880 en 1960 hebben gewerkt. 3.2.3. Tentoonstellingen op het gebied van de Moderne keramiek Jaarlijks organiseert het museum één grote tentoonstelling op het gebied van de moderne keramiek. Gestreefd wordt naar afwisseling tussen een breed opgezette groepstentoonstelling op internationaal niveau, groepstentoonstellingen van Nederlandse keramisten, overzichtstentoonstellingen van één Nederlandse of buitenlandse keramist, of speciale thema's op het gebied van de moderne keramiek. Tegelijkertijd worden jaarlijks meerdere kleine presentaties gehouden van een moderne keramist naar aanleiding van, bijvoorbeeld, een nieuw verworven stuk. 3.3. Dienstverlening en voorlichting 3.3.1 Advies en Informatie Zowel leken als deskundigen, verzamelaars en geïnteresseerden doen veelvuldig een beroep op de in het museum aanwezige kennis van de keramiek en de in het museum opgestelde collecties. Reeds jarenlang streeft de staf van het museum ernaar om bezoekers met één of meer vragen terstond van dienst te zijn. De ervaring heeft geleerd dat deze service bijzonder op prijs wordt gesteld. Daarnaast worden op reguliere tijdstippen zogenoemde keramiekspreekuren in het museum gehouden, die worden aangekondigd in het tijdschrift Keramika, dat in samenwerking met de Vereniging van Vrienden van het Princessehof vier maal per jaar verschijnt. Voorts verlenen de conservatoren hun medewerking aan bijvoorbeeld kijkdagen, spreek- en vragenuren op het gebied van de kunstnijverheid in het algemeen en keramiek in het bijzonder, in andere musea en/of instellingen. In paragraaf 2.3. Onderzoek en documentatie, is nader ingegaan op het onderzoek en de documentatie binnen het museum. In meer dan 75 jaar is door de opeenvolgende conservatoren

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 137