op het gebied van de keramiek een schat aan gegevens vergaard,
die is vastgelegd op de inventariskaarten, kaartsystemen en ont
sluitingen van de meest uitgebreide literatuur door de op dit
vakgebied gespecialiseerde bibliotheek. De toegankelijkheid
hiervan dient te worden bevorderd.
Duidelijk is dat de PC in de informatievoorziening aan het
publiek een rol van betekenis zal gaan spelen. Media als
diapresentatie en video geven goede mogelijkheden tot algemene
inleidingen op de collectie en tentoonstellingen. De zogenoemde
multimediale presentatie via de PC geeft de mogelijkheid
individuele bezoekers informatie op maat te bieden. Hoewel het
museum zijn collectie-administratie en bibliotheekcatalogus
nog niet volledig heeft geautomatiseerd lijkt het noodzakelijk
deze ontwikkelingen op de voet te blijven volgen.
Voor Museum het Princessehof worden in het kader van de dienst
verlening en informatie de volgende toepassingen voor toekomstige
multimediale informatie aan de bezoekers, collega musea en
wetenschappelijke instellingen en instituten nagestreefd:
1algemene informatie over de collectie, gebouwen en
geschiedenis van het museum;
2. het toegankelijk maken van de totale collectie;
3. de catalogus en literatuurdocumentatie van de bibliotheek;
4. de resultaten van onderzoek en documentatie;
Om deze doelen te kunnen verwezenlijken dient extra appara
tuur te worden aangeschaft.
Tegelijk is het gewenst voor de bezoekers in het museum
een programma te maken dat informatie naar keuze aanbiedt
over de collecties, de gebouwen en de geschiedenis van het
museum. Dit is een aangewezen manier om het publiek in
Museum het Princessehof vertrouwd te laten raken met het
onderwerp, waarbij het tevens een waardevolle aanvulling
biedt op de andere informatievoorziening via de wegwijzer en
bewegwijzering in het museum.
(zie kostenramingen bijlage 2.)
3.3.2. Publicaties
Kerami ka
Samen met de Vereniging van Vrienden van het Princessehof wordt
vier maal per jaar het magazine Keramika uitgegeven in een oplage
van 2250 exemplaren. Keramika richt zich op een breed publiek.
De inhoud wordt verzorgd door de conservatoren en medewerkers
van het museum. Tevens biedt Keramika het nieuws van de
Vereniging van Vrienden van het Princessehof. Keramika bevat
iedere keer een "Ten geleide van de directie", een inleiding
over de komende tentoonstelling(en), een artikel over de
driemaandelijke thematentoonstelling, beschrijving van de
aanwinsten en voorts van iedere conservator een artikel over
de door hem of haar beheerde collectie.
Doel is de verbreding van de kennis van de collecties.
Publicaties Aziatische keramiek
Naast artikelen in Keramika en in andere (vak)tijdschriften, zullen
de publicaties gericht zijn op het ontsluiten van minder bekende
collectieonderdelen. Eerder zijn er tentoonstellingscatalogi
geschreven waarbij aandacht werd geschonken aan de eigen
collectie. (Keramiek uit Vietnam en het Mongoolse Rijk tijdens de
Yuan Dynastie). Deze trend zal bij de komende tentoonstellingen op
het gebied van de Aziatische keramiek worden voortgezet.
Publicaties Europese keramiek en tegels
Naast artikelen in Keramika en in andere (vak)tijdschriften, zal
in 1997 een bestandscatalogus van de Art Nouveau verzameling
verschijnen. In de beleidsperiode zal voorts in samenwerking
met derden een bestandscatalogus worden samengesteld van
tegelcollecties uit het Nabije Oosten, en uit Spanje, Portugal en
Italië.
Publicaties Moderne keramiek
Naast artikelen in Keramika en in andere (vak)tijdschriften, zal
in de komende beleidsperiode een bestandscatalogus van de
collectie Moderne Keramiek worden samengesteld.
3.3.3. Publieksbegeleiding en educatie
De publieksbegeleiding en het doelgroepenbeleid van het museum
wordt grotendeels bepaald door een in 1991 verricht publieks
onderzoek en een in 1994 verschenen onderzoek naar de relatie
tussen het museum en de media.
Mede tengevolge van de beperkte middelen voor publiciteit
en de concurrentie van steeds meer en grotere culturele
activiteiten, met name in het Westen des lands, is er behoefte
aan nader onderzoek.
Gedurende de beleidsperiode zal het museum met behulp van de
electronische vragenlijst van Musis de ontwikkelingen van de
doelgroepen volgen. De systematiek van Musis maakt een snelle
en adequate toetsing van de doelstellingen mogelijk.
Publieksbegeleiding
Toegankelijkheid van de gebouwen en de collecties.
De publieksbegeleiding van de bezoeker begint in het museum
aan de receptie. Het museum bestaat uit een samenvoeging
van vier historische gebouwen met een in 1972 aangebouwde
tentoonstellingszaal. De vier bouwlagen van de verschillende
gebouwen zijn op diverse niveaus met elkaar verbonden.
Hoewel veel bezoekers het complex als sfeervol ervaren zijn er
ook klachten over het vinden van de weg naar de verschillende
collecties.
Om hieraan tegemoet te komen is in 1996 een nieuw bewegwijze
ringssysteem ingevoerd waarvoor de Vereniging van Vrienden
van het Princessehof een financiële bijdrage heeft gegeven.
Aan iedere bezoeker wordt thans een projectietekening van het
20
21