op het gebied van de keramiek een schat aan gegevens vergaard, die is vastgelegd op de inventariskaarten, kaartsystemen en ont sluitingen van de meest uitgebreide literatuur door de op dit vakgebied gespecialiseerde bibliotheek. De toegankelijkheid hiervan dient te worden bevorderd. Duidelijk is dat de PC in de informatievoorziening aan het publiek een rol van betekenis zal gaan spelen. Media als diapresentatie en video geven goede mogelijkheden tot algemene inleidingen op de collectie en tentoonstellingen. De zogenoemde multimediale presentatie via de PC geeft de mogelijkheid individuele bezoekers informatie op maat te bieden. Hoewel het museum zijn collectie-administratie en bibliotheekcatalogus nog niet volledig heeft geautomatiseerd lijkt het noodzakelijk deze ontwikkelingen op de voet te blijven volgen. Voor Museum het Princessehof worden in het kader van de dienst verlening en informatie de volgende toepassingen voor toekomstige multimediale informatie aan de bezoekers, collega musea en wetenschappelijke instellingen en instituten nagestreefd: 1algemene informatie over de collectie, gebouwen en geschiedenis van het museum; 2. het toegankelijk maken van de totale collectie; 3. de catalogus en literatuurdocumentatie van de bibliotheek; 4. de resultaten van onderzoek en documentatie; Om deze doelen te kunnen verwezenlijken dient extra appara tuur te worden aangeschaft. Tegelijk is het gewenst voor de bezoekers in het museum een programma te maken dat informatie naar keuze aanbiedt over de collecties, de gebouwen en de geschiedenis van het museum. Dit is een aangewezen manier om het publiek in Museum het Princessehof vertrouwd te laten raken met het onderwerp, waarbij het tevens een waardevolle aanvulling biedt op de andere informatievoorziening via de wegwijzer en bewegwijzering in het museum. (zie kostenramingen bijlage 2.) 3.3.2. Publicaties Kerami ka Samen met de Vereniging van Vrienden van het Princessehof wordt vier maal per jaar het magazine Keramika uitgegeven in een oplage van 2250 exemplaren. Keramika richt zich op een breed publiek. De inhoud wordt verzorgd door de conservatoren en medewerkers van het museum. Tevens biedt Keramika het nieuws van de Vereniging van Vrienden van het Princessehof. Keramika bevat iedere keer een "Ten geleide van de directie", een inleiding over de komende tentoonstelling(en), een artikel over de driemaandelijke thematentoonstelling, beschrijving van de aanwinsten en voorts van iedere conservator een artikel over de door hem of haar beheerde collectie. Doel is de verbreding van de kennis van de collecties. Publicaties Aziatische keramiek Naast artikelen in Keramika en in andere (vak)tijdschriften, zullen de publicaties gericht zijn op het ontsluiten van minder bekende collectieonderdelen. Eerder zijn er tentoonstellingscatalogi geschreven waarbij aandacht werd geschonken aan de eigen collectie. (Keramiek uit Vietnam en het Mongoolse Rijk tijdens de Yuan Dynastie). Deze trend zal bij de komende tentoonstellingen op het gebied van de Aziatische keramiek worden voortgezet. Publicaties Europese keramiek en tegels Naast artikelen in Keramika en in andere (vak)tijdschriften, zal in 1997 een bestandscatalogus van de Art Nouveau verzameling verschijnen. In de beleidsperiode zal voorts in samenwerking met derden een bestandscatalogus worden samengesteld van tegelcollecties uit het Nabije Oosten, en uit Spanje, Portugal en Italië. Publicaties Moderne keramiek Naast artikelen in Keramika en in andere (vak)tijdschriften, zal in de komende beleidsperiode een bestandscatalogus van de collectie Moderne Keramiek worden samengesteld. 3.3.3. Publieksbegeleiding en educatie De publieksbegeleiding en het doelgroepenbeleid van het museum wordt grotendeels bepaald door een in 1991 verricht publieks onderzoek en een in 1994 verschenen onderzoek naar de relatie tussen het museum en de media. Mede tengevolge van de beperkte middelen voor publiciteit en de concurrentie van steeds meer en grotere culturele activiteiten, met name in het Westen des lands, is er behoefte aan nader onderzoek. Gedurende de beleidsperiode zal het museum met behulp van de electronische vragenlijst van Musis de ontwikkelingen van de doelgroepen volgen. De systematiek van Musis maakt een snelle en adequate toetsing van de doelstellingen mogelijk. Publieksbegeleiding Toegankelijkheid van de gebouwen en de collecties. De publieksbegeleiding van de bezoeker begint in het museum aan de receptie. Het museum bestaat uit een samenvoeging van vier historische gebouwen met een in 1972 aangebouwde tentoonstellingszaal. De vier bouwlagen van de verschillende gebouwen zijn op diverse niveaus met elkaar verbonden. Hoewel veel bezoekers het complex als sfeervol ervaren zijn er ook klachten over het vinden van de weg naar de verschillende collecties. Om hieraan tegemoet te komen is in 1996 een nieuw bewegwijze ringssysteem ingevoerd waarvoor de Vereniging van Vrienden van het Princessehof een financiële bijdrage heeft gegeven. Aan iedere bezoeker wordt thans een projectietekening van het 20 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 138