gebouwencomplex verschaft. Met behulp van deze tekening en een overzichtelijk bewegwijzeringssysteem kan de bezoeker zich oriënteren. In de beleidsperiode zal dit systeem verder worden verfijnd, waarbij de projectietekening de basis zal vormen van een multimediaal informatiesysteem in de hal. De bezoeker kan daarop diverse bestemmingen aanklikken, waarna informatie verschijnt over de betreffende zaal, over de gebouwen en hun geschiedenis, alsmede over de vroegere bewoners en de herkomst van de collecties. Kij kroutes Op basis van het bewegwijzeringssysteem zullen door het museum kijkroutes worden uitgezet. Dit zullen routes zijn met diverse thema's, afgestemd op verschillende kennisniveaus. Als voorbeelden kunnen worden genoemd: de ontwikkeling van de majolicatechniek in het Nabije Oosten en in Europa; theepotten over de gehele wereld; topstukken uit de onderscheiden collecties; etc etc. Het doel van het uitzetten van kijkroutes is het toegankelijk maken van de museumcollecties voor diverse pubieksgroepen. Teksten Het opstellen van zaal- en vitrineteksten is reeds jarenlang een onderwerp waaraan intern grote aandacht wordt besteed. Vrijwel alle teksten zijn inmiddels in het Nederlands en in het Engels uitgevoerd. Daar waar zaalteksten als informatiemiddel tekort schieten, zijn brochures voor de bezoekers beschikbaar, die meer uitgebreide achtergrondinformatie bieden. In de beleidsperiode zullen meer uitgebreide teksten en brochures worden samengesteld ten behoeve van de buitenlandse tegelafdelingen. De brochures zullen door middel van verbeterde informatiezuilen een duidelijker plaats in de informatievoorziening gaan innemen in de vaste presentaties in het museum. Educatieve projecten Eén maal per jaar zal, tegelijk met de meest daarvoor in aanmerking komende tentoonstelling, een educatief project worden opgezet, dat zich bij voorkeur richt op één of meer allochtone bevolkingsgroepen in onze samenleving. Daarbij wordt gekozen voor een zodanige opzet, dat de interculturele belangstelling wordt bevorderd. Ervaring met dergelijke projecten is reeds opgedaan bij de tentoonstellingen Turkomanie (1990), het Mongoolse Rijk tijdens de Yuan dynastie (1995) en de tentoonstelling Marokkaanse Keramiek (1996). Daarnaast blijft onverminderd de educatieve dienstverlening ten behoeve van het basis- en voortgezet onderwijs voortgaan. Groepsbegeleiding Door het museum is een groep vrijwilligers opgeleid, die de groepsbegeleiding verzorgt. De rondleiders worden regelmatig door de staf van het museum geïnformeerd over veranderingen in de presentatie en over de tentoonstellingen. Het voornemen bestaat om de rondleiders tevens in te schakelen bij de educatieve projecten. Doelgroepen Bij het doelgroepenbeleid ten aanzien van Museum het Princessehof wordt een onderscheid gemaakt tussen die groepen die het museum, bij voldoende publiciteit en naamsbekendheid, wel weten te vinden en groepen waarvoor extra inspanning noodzakelijk is. Oudere volwassenen Een belangrijke doelgroep voor het Princessehof zijn de hoger opgeleiden van circa 45 jaar en ouder met een duidelijk cultureel getinte belangstelling. Voor deze groep is het Princessehof een laagdrempelige instelling. Wel is echter voelbaar de concurrentie tengevolge van het in Nederland wel zeer omvangrijke culturele aanbod. In dat licht gezien is Museum het Princessehof genoodzaakt tengevolge van de excentrische ligging van Leeuwarden ten opzichte van de rest van de grotere bevolkingsconcentraties, ook ten aanzien van deze doelgroep steeds meer extra inspanningen te verrichten. Jongeren De benadering van jongeren door middel van samenwerking met onderwijsinstellingen zal onverminderd voortgaan. Daarnaast zal het museum zich inspannen om met behulp van speciaal daarvoor opgezette projecten gerelateerd aan de vaste en/of tijdelijke presentaties, groepen jongeren met een minder hoge opleiding binnen het museum te krijgen. Hierbij wordt samengewerkt met daarvoor in aanmerking komende onderwijsinstellingen en andere instanties. Jongeren uit het kunstonderwijs Middels de afdeling Moderne keramiek richt het Princessehof zich op gericht bezoek van jongeren uit het kunstonderwijs en lerarenopleidingen in Nederland. Nederlanders met een Aziatische en/of islamitische achtergrond De Aziatische afdelingen en de afdeling Nabije Oosten vormen bij het organiseren van tijdelijke tentoonstellingen het uitgangs punt voor het opzetten van speciale projecten gericht op de interculturele educatie. Deze projecten worden opgezet voor en in samenwerking met scholen en/of verenigingen. Voorts zal er naar worden gestreefd om allochtone Nederlanders actief bij de voorbereiding van de speciale projecten te betrekken. Verzamelaars Speciaal gericht op verzamelaars met een wat smallere beurs organiseert het museum kleine tentoonstellingen en presentaties van keramische voorwerpen die in Nederland nog vrij gemakkelijk zijn te verzamelen. Keramisten, verzamelaars en liefhebbers

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 139