Voor keramisten, verzamelaars en deskundigen op het gebied van de keramiek, worden in samenwerking met de Vereniging van Vrienden van het Princessehof lezingen en symposia ge organiseerd. Voorts worden lezingen, rondleidingen en bezoeken georganiseerd in samenwerking met diverse vormen van het kunst onderwijs in Nederland. De Vereniging van Vrienden van het Princessehof De Vereniging van Vrienden van het Princessehof verenigt meer dan 1550 leden die tevens tot één van de hiervoor genoemde doelgroepen kunnen behoren. De leden van de Vereniging van Vrienden van het Princessehof worden vooral door het blad Keramika en door het organiseren van lezingen en andere activiteiten aan het museum verbonden. Omgekeerd wil de Vereniging van Vrienden van het Princessehof ook bewust steun verlenen aan het museum en bovenal draagvlak scheppen. 3.4. Werving en P.R. Binnen de afdeling museumtaak is slechts een halve formatie plaats beschikbaar voor de werving en de publiciteit. Binnen de bschikbare middelen worden de volgende instrumenten toegepast: Free publicity Op basis van een actueel adressenbestand worden mailingen verzonden in de vorm van persberichten. Advertenties Jaarlijks wordt een advertentieplan opgesteld. Adverteren in landelijke dagbladen blijkt uiterst effectief. De financiële middelen zijn echter te beperkt om door middel van een grotere frequentie in het adverteren de naamsbekendheid voldoende te te verstevigen. Affiches De affiches bij de tijdelijke presentaties worden landelijk en regionaal verspreid. Uitnodigingen Ter gelegenheid van de openingen van tijdelijke presentaties en andere activiteiten worden op ruime schaal gericht uitnodigings kaarten verzonden. Keramika. in samenwerking met de Vereniging van Vrienden van het Princessehof, wordt vier maal per jaar een tijdschrift uitgegeven onder de naam Keramika. Dit blad wordt in een oplaag van 2250 exemplaren gedrukt en buiten het ledenbestand als publiciteitsinstrument aangewend. 24 Groepenwerving Door middel van gerichte mailingen aan de onderscheiden soorten van onderwijsinstellingen, verenigingen, instellingen en organisaties, worden allerlei groepen direct benaderd. Extra aandacht wordt daarbij besteed aan groeperingen met een Aziatische en/of islamitische achtergrond. Voorlichting Op externe vragen van vakgenoten, verzamelaars, geïnteresseerde leken, wordt zoveel mogelijk de gevraagde informatie versterkt, soms voorzien van documentatie en beeldmateriaal. Voor verzamelaars en geïnteresseerden worden keramiekspreek- uren gehouden, waar men voorwerpen kan tonen. Presentaties op beurzen en evenementen Op daarvoor in aanmerking komende beurzen en evenementen presenteert Museum het Princessehof zijn collecties, activiteiten, missie en doelstellingen. Dit geschied zoveel mogelijk in samenwerking met het Fries Museum en andere grotere musea in de drie Noordelijke provincies. Cultuurtoeristische arrangementen In samenwerking met de Stichting Cultuurtoerisme in Friesland worden meerdaagse arrangementen voorbereid waarbij bezoekers een programma op cultureel gebied wordt aangeboden met overnachtingen in de zogenoemde stadslogementen. In 1996 wordt het stadslogement Leeuwarden geopend in het voormalig Stadhouderlijk Hof. Deze samenwerking heeft ten doel het bezoekersaantal van het Princessehof te vergroten. Samenwerking met het Fries Museum Uit publieksonderzoek is gebleken dat 60% van de bezoekers van het Princessehof afkomstig is van buiten de drie noordelijke provincies. In het Fries Museum komt de grote meerderheid van de van de bezoekers echter wel uit deze provincies. In de komende beleidsperiode zal op het gebied van de werving een verregaande samenwerking plaatsvinden tussen het Fries Museum en Museum het Princessehof, waarbij beide musea ten aanzien van het museumbezoek voordelen kunnen putten uit eikaars landelijke en regionale bezoekersgroepen. 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 140