4. Schriftelijke reactie van het Steunpunt AAW/WAO Vrouwen Friesland (d.d. 22 juni 1995) Wat betekent het voor mensen, vrouwen die vanuit de ziektewet/WAO in de WW of bijstand komen? In de bijstand wordt naar het vermogen van de partner gekeken; een reden om soms geen bijstand aan te vragen. De economische zelfstandigheid van vrouwen wordt hiermee onderuit gehaald. Arbeidsongeschikte vrouwen die goedgekeurd zijn ondervinden te weinig begrip voor hun situatie, hun ziekte-beperkingen en handicaps. Het steunpunt AAW/WAO vrouwen Friesland vindt dat deze groep met zorg behandeld moet worden. Goedgekeurde (arbeidsongeschikte) vrouwen komen in de knel wanneer zij in beroep gaan tegen de beslissing van de bedrijfsvereniging en tevens bijstand (of WW) aan moeten vragen, waarmee ze een sollicitatieplicht hebben. Een groot aantal vrouwen kan om gezondheidsredenen geen 40 uur per week werken. Laag opgeleide vrouwen en vrouwen die bijv. 20 uur per week een laagbetaalde baan hebben en een aanvullende uitkering daarbij nodig hebben omdat ze anders onder het minimum zitten, krijgen het financieel niet ruimer. Dit omdat het hebben van werk kosten met zich mee brengt i.v.m. de presentatie (kleding, kapper, schoeisel, kosten woon-werk verkeer en kosten die in collegiaal verband gemaakt worden. Ook oppas voor kinderen). WAO-vrouwen die goedgekeurd zijn, zijn niet als langdurig werkloos te beschouwen en lopen daardoor de regelingen voor langdurig werklozen mis. Zij maken minder kans op scholing en bemiddeling. - WAO-vrouwen, goedgekeurd, maar nog wel gezondheidsproblemen hebbend, worden nog zwaarder belast door de sollicitatieplicht. Vaak is dit ten nadele van de algehele gezondheid. Vrouwen die verplicht zijn flexibele arbeid te zoeken en te accepteren komen voor extra kosten te staan. (bijv. oppas voor kinderen) Éénoudergezinnen flexibele arbeid combineert daarom slecht. Een laag WAO-inkomen gedurende een langere periode en daarna bijstand, brengt vrouwen in een isolement, de kwaliteit van het dagelijks leven verslechterd meer en meer. Bij pogingen om problemen op te lossen ontstaan altijd weer andere problemen omdat er geen rek meer in zit. Ook al is dit bekend, dit probleem is er nog steeds, vandaar deze herhaling. - Het is voor vrouwen een enorme omschakeling dat zij plotseling uit de WAO gezet zijn en in een situatie terecht komen waarin zij "gezond" zijn. Er zijn vrouwen die hier nauwelijks iets van begrijpen. Dit heeft emotionele en praktische gevolgen in het contact met de uitkerende instanties. WAO-vrouwen die vanuit de W AO in de bijstand terecht komen, hebben goede voorlichting nodig en moeten van de bijstandsambtenaar te horen krijgen op welke gronden zij zich ziek kunnen melden en binnen welke termijn zij weer aanspraak op de "oude WAO-uitkering" kunnen maken wanneer hun oude kwaal' aantoonbaar verergerd is. 6 5. Verslag van het gesprek met De Arme Kant van Leeuwarden (d.d. 21 september 1995) De Arme Kant van Leeuwarden is een kerkelijke werkgroep die zich bezighoudt met vraag stukken die te maken hebben met de armoedeproblematiek in de gemeente. In de werkgroep zijn verschillende kerkelijke groeperingen vertegenwoordigd. Ook is een aantal ervaringsdes kundigen lid van de werkgroep. Hieronder volgen de belangrijkste uitkomsten van het gesprek: Bijzondere bijstand Het drempelbedrag van f 186.- wordt als een belemmerende factor genoemd. De ervaringen van de werkgroep ten aanzien van de bijzondere bijstand zijn voor het overige niet negatief te noemen. Wel werd voorgesteld de voorlichting over de zaken die via de bijzondere bijstand vergoed kunnen worden te verbeteren. Fonds Maatschappelijke Activiteiten (FMA) Het FMA wordt door de leden van de werkgroep positief gewaardeerd. Als probleem wordt evenwel ervaren dat de kosten die voor vergoeding in aanmerking komen eerst moeten worden voorgeschoten. De werkgroep is van mening dat er in ieder geval een instrument als het FMA moet blijven. Zeer geïnteresseerd is de werkgroep daarom in een "stadspas". Schuldhulpverlening De leden van de werkgroep hebben zelf geen ervaringen met dit instrument. In zijn algemeen heid merken de leden op dat bij schuldhulpverlening een menselijke benadering gewenst is. Men moet de cliënten niet het idee geven dat zij op de knieën moeten om voor deze vorm van hulpverlening in aanmerking te komen. Ook moet bureaucratie vermeden worden. De één loket gedachte spreekt de werkgroep aan. Kwijtscheldingsbeleid Over dit instrument is de werkgroep zeer te spreken. Te meer nu recentelijk de mogelijkheden tot kwijtschelding verruimd zijn. Gewezen wordt nog op de mogelijkheden om af te zien van het opleggen van aanslagen. Fiatteringsbeleid De werkgroep is niet precies op de hoogte van de inhoud van het fiatteringsbeleid. Na verduidelijking wijst de werkgroep wel op het gevaar van ghetto-vorming. Tevens wordt geïnformeerd naar de relatie tussen het fiatteringsbeleid en de woonkostentoeslag voor mensen in de bijstand. Tot slot wijzen de leden van de werkgroep er op dat in een aantal gevallen, zeker wanneer sprake is van "afwijkingen van de normale patronen", zeer negatieve ervaringen met de sector Sociale Zaken bekend zijn. Bureaucratie, weinig klantvriendelijk optreden en "van het kastje naar de muur"- gedrag worden in dit verband genoemd. De werkgroep wijst er op dat deze (nu nog) incidentele signalen, serieus genomen moeten worden. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 98