Blad 6 het reserveren van middelen binnen het aan hen toegekende budget om calamiteiten op te kunnen vangen. Deze afkoopsom behelst: vergoeding kosten van energie en water; "oude" afkoopsom vaste huisvestingslasten (schoonmaak en klein onderhoud) - vergoedingen van OZB, verzekeringen, provinciale veront reinigingsheffing, waterschapslasten e.d. In dit kader dient te worden opgemerkt dat in het verleden onzerzijds verplichtingen zijn aangegaan met diverse orga nisaties inzake huur en kapitaallasten. Deze verplichtingen dienen door ons te worden nagekomen. Het betreft de volgende organisaties: Orcranisatie KIO De Toekomst De Golle Wirdum De Wielenpölle jaarlijks bedrag f 5.000,- f 1.600,- f 20.000,- f 4.500,- laatste ter mijn 2001 1999 1998 2010 Sinneljocht Valeriuskwartier Totaal f 15.000,- f 21.500.- f 67.600,- (huur) (afkoopsom huur) Achter de Hoven Totaal f 10.000.- f 57.600,- -/- (opbrengst huur) Wij stellen u voor deze financiële verplichtingen buiten de vast te stellen afkoopsommen huisvesting te houden. In ons voorstel inzake de eigendomsverhoudingen en het groot on derhoud, dat u in de loop van 1996 tegemoet kunt zien, dra gen we een passende oplossing aan inzake deze problematiek. De Commissie Welzijn heeft geadviseerd een oplossing aan te dragen inzake de geconstateerde knelpunten welke zich voordoen bij het hanteren van een afkoopsom huisvesting. Deze knelpunten betroffen voornamelijk de grote (financië le) verschillen tussen de afrekeningen van het huisvestingssubsidie in 1994 bij diverse organisaties en de nieuwe ambtelijk uitgewerkte constructie. Ook dient er re kening mee te worden gehouden dat calamiteiten (bijvoor beeld een strenge winter) kunnen worden opgevangen door de organisaties. Wij hebben derhalve diverse berekeningen uit gevoerd, welke voor u ter inzage zijn gelegd. Uiteindelijk zijn wij tot de conclusie gekomen dat de realisatie van een afkoopsom per vierkante meter van f 45.- en een indeling in 6 categorieën de geconstateerde knelpunten voor de organi saties in meerdere en mindere mate oplost Blad 7 0 - 100 m2 f 4.500,- 100 - 200 m2 f 9000,- 200 - 3 00 m2 f 13500,- 300 - 400 m2 f 18 000,- 400 - 500 m2 f 22500,- 500 en meer m2 f 27000,- Dit resulteert in de volgende bedragen per categorie: Categorie 1 Categorie 2 Categorie 3 Categorie 4 Categorie 5 Categorie 6 Wij stellen u dan ook voor om de afkoopsom huisvesting vast te stellen op f 45,-- per vierkante meter, met de bovenge noemde indeling in 6 categorieën, hetgeen is verwerkt in de concept-subsidieverordening, welke u ter besluitvorming wordt aangeboden Benodigde budget huisvestingssubsidie: Huur/Kapitaallasten (historische verplichtingen) f 57.600,- Totaal afkoopsommen f 549000- Totaal benodigd budget ten behoeve van de huisvesting f 606.600,- ad 2/3 Subsidie ten behoeve van Organisatie- en activitei- tenkosten (0 en A) Het O- en A subsidie wordt aangewend door de organisaties ten behoeve van de realisatie van activiteiten binnen het verzorgingsgebied Wij zijn van mening dat diverse groeperingen in onze samen leving extra aandacht vergen. Het is onze verantwoordelijk heid buurt-, wijk- en dorpsorganisaties te wijzen op het belang om in hun activiteitenprogramma aandacht te schenken aan deze groeperingen binnen hun verzorgingsgebied. Groeperingen De groeperingen binnen onze maatschappij waaraan onzes in ziens aandacht dient te worden geschonken in een activitei tenprogramma, zijn: - ouderen, allochtonen, peuters, jeugd en jongeren, al leenstaande (n) ouders vrouwen, gehandicapten. Daarnaast achten wij toetsing van de aanvragen en afrekeningen aan een aantal criteria van belang, opdat een activiteitenprogramma een gevarieerd aanbod behelst. Het activiteitenprogramma dient dan ook te voldoen aan een aan tal van de criteria, die wij hebben omschreven in de bijge voegde conceptverordening als funkties, welke een organisa tie kan vervullen binnen haar verzorgingsgebied.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 112