Blad 10 ad 4. Premie voor vrijwillige samenvoeging Als blijkt dat een buurt-, wijk- of dorpsorganisatie in haar verzorgingsgebied te weinig draagvlak heeft om te kun nen blijven functioneren, kan deze organisatie de keuze maken om te fuseren met een andere buurt-, wijk- of dorps organisatie. Om vrijwillige samenvoeging van buurt-, -wijk en/of dorpsorganisaties te stimuleren stellen wij u voor vrijwillige samenvoeging te premieren. Deze premie wordt slechts verleend als de nieuwe organisatie in één accommo datie gehuisvest wordt. De andere accommodatie dient dan te worden afgestoten. Naar aanleiding van het advies van de commissie Welzijn stellen wij u voor een premie van 100% te verlenen inzake het subsidie ten behoeve van de huisvestingskosten. Deze premie wordt in 5 jaar tijd afge bouwd van 100% naar 0 en treedt in werking op het tijdstip van samenvoeging. De premie is als volgt opgebouwd: afbouwtijd afbouw fusiejaar 2e jr. 3e jr. 4e jr. 5e jr. 5 jaar 100% 75%% 50% 25% 0 5. Onderhoud speeltuinen Ten behoeve van het onderhoud van de speeltuinen, behorend bij de wijk- en speeltuinverenigingen is thans een budget gereserveerd van f 8.000,- voor het maaiwerk en f 10.000,- ten behoeve van onderhoudskosten speelvoorzieningen. Dit budget blijkt niet toereikend. Daarnaast blijkt uit het wijksignaleringssysteem dat de geënqueteerden veel klachten uiten over het aantal speel voorzieningen en de onderhoudsstaat van deze voorzieningen. Een interdisciplinaire werkgroep binnen het ambtelijk appa raat is momenteel bezig met een onderzoek ten behoeve van het ontwikkelen van gemeentelijk speelbeleid voor diverse leeftijdscategorieën. Dit overleg bevindt zich nog in een eerste stadium, echter naar verwachting wordt medio 1996 een beleidsvisie gepresenteerd. Wij stellen u voor de ge schetste problematiek in het beleidsplan terzake te verwer ken 6. Positie van de dorpen In de vergadering van de Commissie Welzijn van 21 december 1995 is extra aandacht gevraagd voor de positie van de dor pen. Binnen het nieuw ontwikkelde subsidieverdeelsysteem zijn de knelpunten voor de dorpsorganisaties in financieel opzicht opgelost, zeker voor wat betreft het subsidie organisatie- en activiteitenkosten. Op grond daarvan menen wij dat aan de vraag van de commissie naar extra aandacht voor de posi- Blad 11 tie van de dorpen tegemoet is gekomen. 7Gelden Sociale vernieuwing en Grote Steden Beleid De grootstedelijke problematiek waarmee een aantal wijken te kampen heeft, is binnen het budget buurt- en wijkwerk niet op te lossen. Bestuurders van buurt-, wijk- en dorps organisaties gaven aan tijdens de gesprekken met raadsle den, dat zij problemen ondervinden om een dergelijke pro blematiek te vervatten in het ontwikkelen van een activi teitenprogramma. Ondersteuning door de Stichting Hulp en Welzijn (HWL) wordt door organisaties noodzakelijk geacht. Deze ondersteuning zal in het subsidiecontract, dat wij met de HWL sluiten, worden opgenomen. In de vergadering van de Commissie Welzijn van 21 december bleek een breed draagvlak te bestaan voor het inzetten van gelden bestemd voor SV en GSB binnen de wijken, buurten en dorpen. Wij stellen u dan ook voor deze opmerkingen te be trekken in de beleidsvoornemens terzake De ontwikkelingen binnen de wijken, buurten en dorpen inza ke de leefbaarheid worden onzerzijds de komende jaren kri tisch gevolgd. In de toekomst dienen beleidsprioriteiten te worden gesteld en beleidskeuzes te worden gemaakt over de wijze waarop, en binnen welke wijken de GSB-gelden worden ingezet Samenvattend kunnen wij stellen dat wij thans nog geen oplossingen kunnen aandragen voor de door de commissie ge constateerde knelpunten inzake de speel(tuin)voorzieningen. Ook hopen wij u op termijn inzicht te kunnen verschaffen van de besteding van de gelden SV en GSB ten behoeve van de leefbaarheid binnen de wijken, buurten en dorpen. De door de commissie geconstateerde knelpunten inzake het subsidie huisvesting en organisatie- en activiteitenkosten menen wij in het voorgaande te hebben opgelostEen en an der is verwerkt in de concept-subsidieverordening Buurt- en wijkwerk, welke u bij dit voorstel ter vaststelling wordt aangeboden Voor wat betreft de financiële consequenties van de als boven uitgewerkt beleid verwijzen wij u naar het volgende overzicht Overzicht benodigd totaal subsidiebudget Buurt- en wijkwerk - huisvesting afkoopsommen en huur/kapitaallasten f 606.600,- - O en A subsidie (afgerond) f 175000- Totaal f 781.600,- Dit bedrag kan worden gedekt ten laste van de begrotings-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 114