Blad 10
ad 4. Premie voor vrijwillige samenvoeging
Als blijkt dat een buurt-, wijk- of dorpsorganisatie in
haar verzorgingsgebied te weinig draagvlak heeft om te kun
nen blijven functioneren, kan deze organisatie de keuze
maken om te fuseren met een andere buurt-, wijk- of dorps
organisatie. Om vrijwillige samenvoeging van buurt-, -wijk
en/of dorpsorganisaties te stimuleren stellen wij u voor
vrijwillige samenvoeging te premieren. Deze premie wordt
slechts verleend als de nieuwe organisatie in één accommo
datie gehuisvest wordt. De andere accommodatie dient dan te
worden afgestoten. Naar aanleiding van het advies van de
commissie Welzijn stellen wij u voor een premie van 100% te
verlenen inzake het subsidie ten behoeve van de
huisvestingskosten. Deze premie wordt in 5 jaar tijd afge
bouwd van 100% naar 0 en treedt in werking op het tijdstip
van samenvoeging.
De premie is als volgt opgebouwd:
afbouwtijd afbouw
fusiejaar 2e jr. 3e jr. 4e jr. 5e jr.
5 jaar 100% 75%% 50% 25% 0
5. Onderhoud speeltuinen
Ten behoeve van het onderhoud van de speeltuinen, behorend
bij de wijk- en speeltuinverenigingen is thans een budget
gereserveerd van f 8.000,- voor het maaiwerk en f 10.000,-
ten behoeve van onderhoudskosten speelvoorzieningen. Dit
budget blijkt niet toereikend.
Daarnaast blijkt uit het wijksignaleringssysteem dat de
geënqueteerden veel klachten uiten over het aantal speel
voorzieningen en de onderhoudsstaat van deze voorzieningen.
Een interdisciplinaire werkgroep binnen het ambtelijk appa
raat is momenteel bezig met een onderzoek ten behoeve van
het ontwikkelen van gemeentelijk speelbeleid voor diverse
leeftijdscategorieën. Dit overleg bevindt zich nog in een
eerste stadium, echter naar verwachting wordt medio 1996
een beleidsvisie gepresenteerd. Wij stellen u voor de ge
schetste problematiek in het beleidsplan terzake te verwer
ken
6. Positie van de dorpen
In de vergadering van de Commissie Welzijn van 21 december
1995 is extra aandacht gevraagd voor de positie van de dor
pen.
Binnen het nieuw ontwikkelde subsidieverdeelsysteem zijn de
knelpunten voor de dorpsorganisaties in financieel opzicht
opgelost, zeker voor wat betreft het subsidie organisatie-
en activiteitenkosten. Op grond daarvan menen wij dat aan
de vraag van de commissie naar extra aandacht voor de posi-
Blad 11
tie van de dorpen tegemoet is gekomen.
7Gelden Sociale vernieuwing en Grote Steden Beleid
De grootstedelijke problematiek waarmee een aantal wijken
te kampen heeft, is binnen het budget buurt- en wijkwerk
niet op te lossen. Bestuurders van buurt-, wijk- en dorps
organisaties gaven aan tijdens de gesprekken met raadsle
den, dat zij problemen ondervinden om een dergelijke pro
blematiek te vervatten in het ontwikkelen van een activi
teitenprogramma. Ondersteuning door de Stichting Hulp en
Welzijn (HWL) wordt door organisaties noodzakelijk geacht.
Deze ondersteuning zal in het subsidiecontract, dat wij met
de HWL sluiten, worden opgenomen.
In de vergadering van de Commissie Welzijn van 21 december
bleek een breed draagvlak te bestaan voor het inzetten van
gelden bestemd voor SV en GSB binnen de wijken, buurten en
dorpen. Wij stellen u dan ook voor deze opmerkingen te be
trekken in de beleidsvoornemens terzake
De ontwikkelingen binnen de wijken, buurten en dorpen inza
ke de leefbaarheid worden onzerzijds de komende jaren kri
tisch gevolgd. In de toekomst dienen beleidsprioriteiten te
worden gesteld en beleidskeuzes te worden gemaakt over de
wijze waarop, en binnen welke wijken de GSB-gelden worden
ingezet
Samenvattend kunnen wij stellen dat wij thans nog geen
oplossingen kunnen aandragen voor de door de commissie ge
constateerde knelpunten inzake de speel(tuin)voorzieningen.
Ook hopen wij u op termijn inzicht te kunnen verschaffen
van de besteding van de gelden SV en GSB ten behoeve van de
leefbaarheid binnen de wijken, buurten en dorpen.
De door de commissie geconstateerde knelpunten inzake het
subsidie huisvesting en organisatie- en activiteitenkosten
menen wij in het voorgaande te hebben opgelostEen en an
der is verwerkt in de concept-subsidieverordening Buurt- en
wijkwerk, welke u bij dit voorstel ter vaststelling wordt
aangeboden
Voor wat betreft de financiële consequenties van de als
boven uitgewerkt beleid verwijzen wij u naar het volgende
overzicht
Overzicht benodigd totaal subsidiebudget Buurt- en wijkwerk
- huisvesting afkoopsommen
en huur/kapitaallasten f 606.600,-
- O en A subsidie (afgerond) f 175000-
Totaal f 781.600,-
Dit bedrag kan worden gedekt ten laste van de begrotings-