Inleiding en algemeen toetsingskader. 1.1. Inleiding In januari van dit jaar is het eindrapport "Fryslan fernijt!" van de Stuur groep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland verschenen. Dit is het eindrapport van het in 1994 gestarte project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland, toen het Rijk, de provincie Friesland en de Friese gemeenten met elkaar afgesproken hebben te willen werken aan nieuwe bestuurlijke verhoudingen en aan een nieuwe stijl van provinciaal en gemeentelijk bestuur in onze provincie. Het eindrapport is het vervolg op de notitie "Tuskenspul"die een jaar geleden verscheen. Hierin werden met name de algemene bestuurlijk-organisato rische grondslagen voor het project ter beoordeling vastgelegd, voortbordurend op de IjkpuntennotitieMet deze grondslagen is over het algemeen door alle actoren, waaronder Leeuwarden, ingestemd. In het eindrapport zijn de definitieve voorstellen van de Stuurgroep opgenomen op alle terreinen waarvan men zich had voorgenomen voorstellen te doen. Deze voorstellen worden nu ter beoordeling aangeboden aan alle betrokken overheden en organisaties, waaronder het ministerie van Binnenlandse Zaken, het IPO, de VNG, de provincie Friesland en de Friese gemeenten. Naast de voor heel Friesland van belang zijnde takendiscussie op de diverse deelterreinen is voor de gemeente Leeuwarden en de haar omringende gemeenten een specifiek onderdeel in het eindrapport "Fryslan fernijt!", namelijk paragraaf 4.3. met de titel "Leeuwarden Hoofdstad", van grote betekenis. Het onderzoek naar de vraag of herindeling rond Leeuwarden wenselijk is en naar de verschillende varianten komen in de reeds^ in gang gezette Arhi-procedure aan de orde. Daarom is in het kader van Fryslan fernijt een standpuntbepaling met betrekking tot dat specifieke onderdeel hier niet aan de orde. Zoals u al uit de inhoudsopgave heeft kunnen afleiden heeft de jreactienota dezelfde opbouw als het reeds in uw bezit zijnde eindrapport Fryslan fernijt! In deze reactienota zullen wij ons zoveel mogelijk beperken tot de hoofdlijnen van de voorstellen. Behalve dat de eindrapportage vanwege het algemene karakter van de aanbevelingen daartoe zelf ook uitnodigt, menen wij dat het terwille van een heldere besluitvorming niet gewenst is teveel in detail te treden. Daarnaast is een gegeven dat de betreffende deelrapporten tot stand zijn gekomen onder verantwoordelijkheid van de taakgroepen c.q. werkgroepen. Zij hebben als bouwstenen gediend voor de voorstellen van de Stuurgroep. Hoewel er deelrapporten zijn waar best nog wat over valt op te merken menen wij, gelet op het vorenstaande, dat deze deelrapporten voor kennisgeving aangenomen moeten worden 1.2. Algemeen toetsingskader. Bij de beoordeling van de eindvoorstellen hebben wij ons gebaseerd op het eerder door u ingenomen standpunt zoals die door uw raad zijn vastgesteld in de reactienota "De Leeuwarder visie op de notitie Tuskenspul". In "Tuskenspul" hebben wij aangegeven dat wij de noodzaak om voor Friesland een proces van bestuurlijke vernieuwing in te gaan onderschrijven. Het bestuur in Friesland moet beter, slagvaardiger en voor de burgers doorzichtiger worden. Het bestuur moet in Friesland zodanig worden ingericht dat helder wordt welke bestuurslaag voor welke taak verantwoordelijk is. Eveneens in "Tuskenspul" hebben wij enige criteria aangegeven, waaraan het project in elke fase getoetst moet worden. Aangezien wij als gemeente Leeuwarden toen gesteld hebben dat deze basisuit gangspunten voor ons niet vrijblijvend zouden zijn en aangezien het eindrap port "Fryslan fernijt!" dus ook in de huidige eindfase aan deze criteria getoetst moet worden, herhalen wij deze punten hier nog eens: Bij de taakverdeling tussen overheden geldt voor ons als uitgangspunt dat het bestuur zodanig is ingericht dat: Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 13