PIantoelichting Allereerst is een zogenaamde visueel ruimtelijke en esthetische analyse opgesteld, zodat ten behoeve van een goede landschappelijke en stedebouwkundige inpassing tot een zo verantwoord mogelijk ontwerp van de geluids schermen kan worden gekomen. Middels de VRA zijn de criteria waaraan de vormgeving van de schermen zou moeten voldoen naar boven gekomen. De belangrijkste conclusies uit de VRA zijn een rustige verschijningsvorm, plaatsing onder een hoek, horizontale liniëring, pleksgewijs relatie tussen omgeving en weg instandhouden en aan bewonerszijde aanvullende groenvoor zieningen ten behoeve van inpassing in omgevingsbeeld. Naar aanleiding van de vraag uit de Commissie Milieu en Stadsbeheer omtrent toepassing van een aarden wal in plaats van een scherm wordt opgemerkt dat alleen aan de oostzijde voldoende fysieke ruimte aanwezig is om een wal aan te brengen. Het belangrijkste argument voor een scherm is het gegeven dat, indien in de toekomst een eventuele verdubbeling van de Drachtsterweg gerealiseerd zal worden, het nu gesubsidieerde scherm herbruikbaar (en dus duurzaam) is. Dit leidt tot een kostenbesparing in de toekomst. Daarnaast is het uit esthetisch oogpunt niet aan te bevelen aan één zijde een wal toe te passen (massaliteit en symmetrie)Voor een uitgebreidere beschouwing tussen de aarden wal versus scherm wordt verwezen naar de ter inzage gelegde reactienota van 15 april 1996. Ten aanzien van de afweging tussen woningisolatie en afscherming geldt dat afscherming leidt tot een verbetering van de situatie, zowel binnen als buiten de woning, terwijl bij woningisolatie alleen het binnenklimaat verbeterd wordt. Ook op dit punt wordt in de reactienota nader ingegaan. De geluidsschermen zullen worden geplaatst vanaf het Drachtsterplein tot over de Drachtsterbrug over het Van Harinxmakanaal over een afstand van ongeveer 500 m. De hoogte van de schermen dient 2,00 m. ten opzichte van het wegdek te zijn. Over het genoemde traject ligt de Drachtsterweg in het noordelijk deel op een dijklichaam en in het zuidelijk deel op een brugconstructieDeze twee verschillende situaties zijn van invloed geweest op de keuze en de con structie van de schermen. Op het dijklichaam komt een geluidsabsorberend houtvezel- betonscherm met aan de wegzijde een textuur ("cannelures") en aan de bewonerszijde een glad opper vlak. Tegen het scherm zal klimbeplanting geplant worden, zodat het scherm op den duur grotendeels aan het zicht wordt onttrokken en in aansluiting op het parkgebied een Blad 5 groen karakter krijgt. Door VROM zal bij de keuze van de schermuitvoering getoetst worden aan een sobere en doelmatige uitvoering. Dit betekent dat zeer zorgvuldig omgegaan moet worden met toepassing van duurdere transparante schermen. Door toepassing van een betonnen scherm op plaatsen waar het ons inziens aanvaardbaar is ontstaat de (financiële) mogelijkheid op de betonnen constructie een geheel doorzichtig scherm te plaatsen. Hiermee wordt voorkomen dat de brug en het scherm daarop vanuit de woon- en parkomgeving als een "muur" wordt ervaren. Daarnaast blijft de mogelijkheid aanwezig het verkeer op de Drachtsterbrug te zien. Vanaf de brug zal het zicht op het groene parkgebied, het Van Harinxmakanaal en het polderlandschap aan de overzijde van het kanaal in tact blijven Het scherm helt ten opzichte van de wegzijde 17 graden achterover, om een visueel vernauwend effect op de brug te voorkomen en een architectonische eenheid met de vormgeving van de brug te krijgen. De onderbouw van de brug heeft immers ook scheve onderzijden en pilaren. Ter hoogte van de pilaren vindt in het 2,00 m. hoge scherm telkens een verbijzondering plaats middels verticale, transparante panelen van elk 3,00 m. hoogte. De kleur van beide soorten schermen is nog niet vastge steld, maar gedacht wordt aan blauwe stijlen, met trans parante panelen op de brug en grijskleurige begroeide betonpanelen op het dijklichaam. Een optimale staat van onderhoud van het wegdek beperkt de door de voegovergang veroorzaakte geluidsoverlast. Hierbij wordt opgemerkt dat de dienst Stadsbeheer in de loop van dit voorjaar van plan is om de Drachtsterweg en -brug over ongeveer dezelfde lengte als waarover het scherm is geprojecteerd, van een nieuwe geluidsreduceren- de asfaltlaag (steenmastiekas-falt) te voorzien. Het effect echter van steenmastiekasfalt alleen is bij lange na niet voldoende om een scherm achterwege te laten. Tot het plan behoort eveneens het verbeteren van de situatie van de landbouwweg en de fiets- en voetpaden ter plaatse van de zuid-westzijde van het Drachtsterplein (zie ter inzage gelegde tekening)Dit laatste is nodig opdat anders ter plaatse een onderbroken scherm moet worden gemaakt 7. Overleg en informatiebijeenkomst De projectgroep heeft zowel de door bewoners opgerichte werkgroep "Geluidsoverlast Drachtsterweg/-brug" als de "Stichting Wijkorganisatie Aldlan" bij de planontwikke ling (VRA en schetsontwerp) betrokken. Het door de projectgroep gekozen schetsplan is op 19 februari 1996 op

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 140