1 het de grote maatschappelijke veranderingen van nu én van de 21e eeuw aan kan. 2. taken naar het bestuur moeten dat het dichtst bij de burgers staat; met andere woorden: taken moeten op lokaal niveau worden uitgeoefend tenzij overtuigend is aangetoond dat dat niet mogelijk of doelmatig is. Het beginsel van de omgekeerde bewijslast dus. Als men dit uitgangspunt serieus neemt is het ondenkbaar dat de schaal van de kleinste gemeente maatstaf is bij de toedeling van taken aan provincie of de gemeenten. Als de provinciehoofdstad een taak aan kan en de kleinste gemeente niet, zou differentiatie een mogelijke oplos sing kunnen zijn. Dat is een ijzeren en logische consequentie van het beginsel dat taken op een zo laag mogelijk niveau uitgeoefend moeten worden. 3. het bestuur in Friesland voldoet aan de eisen van doelmatigheid, door zichtigheid, integraliteit en democratische legitimatie. Deze uitgangspunten betekenen voor ons dat zorgvuldig moet worden nagegaan wat ?e.?ro^"e maatschappelijke problemen in Friesland zijn. Met die maatschappe lijke problemen als uitgangspunt moet het eindresultaat van het projekt zijn dat oplossingen daarop toegesneden zijn, dat uitholling van de gemeente als volwaardige bestuurslaag ten koste van alles is voorkomen maar ook dat de uiteindelijke bestuurlijke organisatie echt toekomstwaarde heeft. Het nieuwe bestel moet dus ook de komende decennia tegen maatschappelijke veranderingen bestand zijn. De sterke positie van de gemeente is gebaseerd op een combinatie van een aantal bijzondere omstandigheden fysieke nabijheid, herkenbaarheid, overzich telijkheid, signaleringsvermogen en flexibiliteit) en op het onvervreemdbare feit dat zij de bestuurslaag zijn die het dichtst bij de burger staat. De gemeente heeft een algemene taakstelling en een rechtstreeks gekozen bestuur. Kortomgemeenten zijn de geschiktste overheidslaag om bestuurlijk maatwerk te leveren. Tot slot willen wij van de gelegenheid gebruik maken nogmaals aan te geven dat wij open staan voor verandering. De reacties op "Tuskenspul" hebben aangetoond dat alle betrokken actoren dezelfde houding hebben aangenomen, ook omdat er zonder concrete oplossingen over en buiten de besturen in Friesland wordt beslist. Toch moeten de opmerkingen van de bewindslieden van Binnenlandse Zaken ter harte worden genomen. Zij hebben aangegeven dat Friesland weliswaar voorop mag lopen in het landelijke proces van Bestuurlijke Vernieuwing, maar dat Friesland niet uit de landelijke pas mag gaan lopen. Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 2 §- 2. Een Friese keuze en een nieuwe stijl van besturen. 2.1 Een Friese keuze. Bij de start van het projekt is met elkaar afgesproken te willen werken aan nieuwe bestuurlijke verhoudingen in Friesland. Dit vraagt om een verduidelij king van de rol van de verschillende partners in het geheel. Er is gekozen voor een basisstructuur van drie integrale bestuurslagen. De plaats en de positie van deze bestuurslagen, zoals de Stuurgroep die voor ogen staat, laat zich op hoofdlijnen als volgt omschrijven: de gemeente is beleidsbepaler en uitvoerder op die terreinen van over heidszorg die betrekking hebben op de directe woon- en leefomgeving; de provincie vervult een coördinerende en ordende taak; het Rijk heeft een beleidsbepalende taak op hoofdlijnen. Wat de bestuurlijke vernieuwing voor onze provincie moet opleveren, wordt door de Stuurgroep omschreven als een "helder en herkenbaar bestuur voor de Friese samenleving". Dit wordt vertaald in een bestuur dat: doorzichtig is; efficiënt en effectief opereert; samenhangend is; goed bereikbaar is en democratisch gelegitimeerd is. Deze uitgangspunten heeft de Stuurgroep gehanteerd bij het doen van voorstel len omtrent de herverdeling van taken. Binnen de hiervoor geschetste context is geen plaats meer voor hulpstructuren in de vorm van gemeenschappelijke regelingen waaraan specifieke taken en bevoegdheden zijn opgedragen. Wij kunnen instemmen met deze "Friese keuze", zijnde de kern van het project bestuurlijke vernieuwing. Wij vinden dat de Stuurgroep hiermee een stap vooruit heeft gezet in de wijze waarop over de bestuurlijke organisatie in Nederland en in het bijzonder voor die van Friesland en al haar inwoners moet worden gedacht. Wij ondersteunen dan ook de richting die de Stuurgroep hiermee wijst 2.2. Een nieuwe stijl van besturen Deze nieuwe stijl van besturen volgt op de geformuleerde uitgangspunten uit het vorige hoofdstuk en kan voor het grootste deel onze goedkeuring wegdragen, met name de erkenning van de specifieke situatie rond Leeuwarden in verband met een mogelijke aanpassing van de schaal van gemeenten. Wel is het zo dat wij nog het volgende willen opmerken ten aanzien van die schaal van gemeenten. Wat we nogmaals willen benadrukken is dat problemen met de schaal van uitvoe ring er niet toe mogen leiden dat taken bij de gemeenten verdwijnen, althans in ieder geval niet bij die gemeenten die deze lokale taken prima kunnen behartigen, zowel beleidsmatig als uitvoerend. In termen van het project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland zouden we dit als volgt moeten formuleren: als de verantwoordelijkheid van gekozen volksvertegenwoordigers voor de lokale problematiek in sommige gemeenten niet in voldoende mate georganiseerd kan worden, mag dit niet tot gevolg hebben dat ook de rest van de gemeenten, die deze verantwoordelijkheid wel in voldoende mate georganiseerd hebben, deze taken eveneens kwijtraken. Wij zijn het ermee eens dat duidelijk moet worden op welk niveau uiteindelijke keuzes gemaakt worden: lokaal waar dat lokaal kan en provinciaal waar dat provinciaal moet. We missen hier echter een concretere uiteenzetting over welke taken en bevoegdheden er dan provinciaal behartigd moeten worden. In "Tuskenspul" werd nog het woord bovenlokaal gebruikt voor de taken die de provincie moest behartigen, in "Fryslan fernijt" is deze term achterwege gelaten. In ieder geval moet vastgehouden worden aan het beginsel dat taken zo dicht mogelijk bij de burger moeten komen te liggen. Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 14