Blad 2
In deze hoofdlijnennotitie zijn opgenomen de in het Lande
lijk Overzicht 1996 opgenomen rijksbijdragen voor 1996, de
gemeentelijke beleidsuitgangspunten voor 1996 en de op ba
sis hiervan geformuleerde taakstellingen voor de instellin
gen voor 1996. De hoofdlijnennotitie dient als uitgangspunt
voor de toetsing van de door de instellingen ingediende
activiteitenplannen voor 1996; wat betreft de rijksbijdra
gen basiseducatie 1996 is, na het horen van de instellingen
die voor uitvoering van de activiteiten in aanmerking kun
nen komen (op grond van artikel 20, lid 5, KVE 1991), door
de Regio Noord-Friesland vervolgens een beschikking afgege
ven aan het Regionaal Opleidingen Centrum - Friesland Col
lege, waarvan de instellingen voor basiseducatie in de
Regio Noord-Friesland sinds 1 augustus 1993 deel uitmaken.
In aansluiting op de in de "Hoofdlijnennotitie Regionaal
Educatief Plan 1995" geformuleerde beleidsuitgangspunten
wordt voor 1996 (en eventueel volgende jaren) het doelgroe
penbeleid van de 15 gemeenten in de Regio Noord-Friesland
met betrekking tot de volwasseneneducatie verder aange
scherpt. Activiteiten voor de doelgroepen allochtonen (met
name nieuwkomers)functioneel analfabeten en langdurig
werklozen verdienen in 1996 prioriteit.
DE WET EDUCATIE EN BEROEPSONDERWIJS
Het wetsvoorstel educatie en beroepsonderwijs (WEB)zoals
op 29 juni 1994 is uitgebracht, beoogt alle huidige wetten
op het terrein van de volwasseneneducatie en het beroepson
derwijs te vervangen. Inwerkingtreding van deze wet heeft
op 1 januari 1996 plaatsgevonden. Het plannings- en uit
voeringsjaar 1996 van de volwasseneneducatie is een over
gangsjaar, waarbij de budgetten die voor 1996 aan gemeenten
worden toegekend door het ministerie van OC&W nog plaats
vindt op grond van de Kaderwet Volwasseneneducatie 1991.
Dit betekent dat gemeenten voor 1996 nog verplicht zijn
samen te werken voor wat betreft de reguliere budgetten
volwasseneneducatie (dat wil zeggen basiseducatie, VAVO en
dt-MBO)De middelen die de afzonderlijke gemeenten ontvan
gen in het kader van het inburgeringsbeleid worden niet tot
deze budgetten gerekend.
Vanaf 1 januari 1997 zal de bekostiging plaatsvinden op
grond van de WEB. Het deeltijd-MBO zal vanaf 1 januari 1997
niet meer tot de volwasseneneducatie worden gerekend maar
worden ondergebracht bij het beroepsonderwijs. Gemeenten
ontvangen dan van het ministerie van OC&W voor de bekosti
ging van activiteiten volwasseneneducatie een bedrag, dat
wordt verdeeld volgens een algemene verdeelsleutel.
Blad 3
Daarbij wordt rekening gehouden met het aantal volwassen
inwoners in de gemeente, hun opleidingsniveau en hun etni
sche afkomst. Door het afsluiten van contracten met ROC's
bepalen de gemeenten voor welke doelgroepen en tegen welke
prijs educatief onderwijs wordt aangeboden. Voor gemeenten
verandert met de inwerkingtreding van de WEB het volgende
Samenwerken van gemeenten op WGR-niveau is niet langer
verplicht
Gemeenten moeten inkoopcontracten gaan afsluiten met
regionale opleidingscentra (ROC's). Voor de gemeente
Leeuwarden betekent dit inkopen bij het Friesland Col
lege en/of de 'Friese Poort'
Deeltijd-MBO en vormings- en ontwikkelingswerk vallen
buiten de planning van gemeenten.
Instellingen zijn verplicht om een uitgebreide ver
slaglegging te verstrekken aan gemeenten.
Gemeenten hebben niet de plicht om een uitgebreide
verslaglegging aan het ministerie te overhandigen.
Deelnemerscontacturen (basiseducatie) en deeltijdequi
valenten (VAVO en dt-MBO) komen te vervallen (dit is
het gevolg van het moeten afsluiten van contracten die
op grond van output-financiering worden afgesloten en
afgerekend)
Jongeren van 16 en 17 jaar mogen niet meer deelnemen
aan de volwasseneneducatie.
EVALUATIE JAARVERSLAG FRIESLAND COLLEGE ROC 1995
Een taak die door de Kaderwet Volwasseneneducatie aan ge
meenten is opgedragen, betreft de planningssystematiek voor
de basiseducatie, het voortgezet algemeen volwassenenonder
wijs en het dt-MBO. Om deze taak te kunnen uitvoeren dienen
gemeenten over jaarlijkse evaluaties te beschikken op grond
waarvan het beleid voor het volgende jaar (of jaren) be
paald kan worden. De budgetten voor de basiseducatie, het
voortgezet algemeen volwassenenonderwijs zijn in 1995 en
voorgaande jaren toegekend aan het Friesland College. Het
concept-jaarverslag 1995 bevat een aantal onderdelen die
van belang zijn voor de planning basiseducatie en voort
gezet algemeen volwassenenonderwijs.
De deelname van de doelgroep langdurig werklozen (zowel
autochtoon als allochtoon) blijkt ten opzichte van 1994
toegenomen te zijn. In 1994 was 66% van de deelnemers werk
loos (679 van de 1.033 deelnemers) maar in 1995 is dit toe
genomen naar 80% (826 van de 1.033 deelnemers). De verwach
ting is dat dit percentage voor 1996 nog zal toenemen ver
oorzaakt door twee ontwikkelingen. Allereerst activeert en
stimuleert de Sociale Dienst in toenemende mate langdurig
werklozen om deel te nemen aan cursussen in de basiseduca-