Blad 4 Het doel daarvan is uitkeringsgerechtigden beter te kwali ficeren voor betaalde arbeid of sociaal meer redzaam te maken. Het aantal cursisten toegeleid vanuit de Sociale Dienst zal verder toenemen nu de NABW per 1 januari 1996 wordt uitgevoerd. Ten tweede verwijzen consulenten van het arbeidsbureau cliënten door naar de basiseducatie, dit is het gevolg van het inkrimpen van het scholingsbudget van het RBA. Uit onderzoek blijkt dat het aantal functioneel analfabeten in een gemeente geschat kan worden op 4% van de volwasse nen. Voor de gemeente Leeuwarden komt dit neer op 2.800 personen. Uit de deelnamegegevens van het Friesland College blijkt dat in 1995 van deze geschatte 2.800 personen, er 138 personen (waarvan 90 allochtonen en 48 autochtonen) deelnemen aan de volwasseneneducatie. De drempel blijkt hoog te zijn voor personen uit deze doelgroep om deel te gaan nemen aan de basiseducatie. Dit wordt onder andere veroorzaakt door schaamte, angst, etc. Extra inspanning van gemeenten en instellingen is derhalve nodig om personen uit deze doelgroep over de drempel te krijgen. Uit de deelnamegegevens blijkt verder dat de vraag naar Nederlands als tweede taal nog steeds toeneemt. In 1994 namen 726 cursisten deel aan de basiseducatie waarvan 39% een vluchteling met status was. Voor 1995 is het aantal allochtone cursisten in de basiseducatie toegenomen naar 800 waarvan 43% een vluchteling met status. Ten opzichte van 1994 is dit een toename van 80 personen en verwacht wordt dat in 1996 de vraag naar Nederlands als tweede taal verder zal toenemen. Het blijkt dat veel vluchtelingen de voorkeur geven aan het wonen in een grote(re) stad en ver huizen (na het verkrijgen van een verblijfsvergunning) van uit een kleinere gemeente vaak naar de gemeente Leeuwarden. De vraag naar Nederlands als tweede taal is al sinds enkele jaren groter dan het aanbod, hierdoor ontstaan wachtlijs ten. Dit wordt veroorzaakt door een toename van zowel het aantal allochtonen in Leeuwarden als door de vraag naar een intensiever aanbod (dat wil zeggen méér dan drie dagdelen per week)In de praktijk blijkt dat een intensief aanbod van meer dan drie dagdelen per week leidt tot betere resul taten in een kortere tijd. Op grond van het huidige budget (rijksbijdrage en gemeentelijke bijdrage) en het aantal al lochtonen dat in aanmerking komt voor taallessen is echter een aanbod van meer dan drie dagdelen niet haalbaar. Even als in 1994 bestaat in 1995 nog een wachtlijst voor deelna me aan Nederlands als tweede taal. In 1995 is de wachtlijst voor Nederlands als tweede taal in de gemeente Leeuwarden gestegen van 50 personen naar 63 personen, maar de wacht tijd is teruggebracht van drie maanden naar maximaal twee maanden Blad 5 Het Friesland College heeft de wachtlijsten kunnen terug dringen door onder andere: het onderwijsaanbod meer gedif ferentieerd aan te bieden, meer instroomdata (zeven) per jaar en er zijn open leerplaatsen georganiseerd (cursisten kunnen in eigen tijd en tempo het programma volgen) Tenslotte kan uit het jaarverslag van het Friesland College opgemaakt worden, dat in 1995 en in het komende jaar drie speerpunten centraal staan ten aanzien van de kwaliteits verbetering binnen de basiseducatie 1* professionalisering van docenten; 2* onderwijsvernieuwing; 3* leercontracten (in 1995 heeft het experiment met leer- contracten plaatsgevonden; in 1996 zullen voor alle cursis ten scholingsovereenkomsten worden afgesloten) INBURGERING NIEUWKOMERS Het integratiebeleid voor nieuwkomers en verblijfsgerech tigden is als gevolg van het Regeringsakkoord in een nieuw perspectief komen te staan, en wel dat van de inburgerings contracten. In het inburgeringscontract zullen wederzijdse afspraken worden vastgelegd die betrekking hebben op zaken als maatschappelijke oriëntatie, NT2, beroepenoriëntatie maatschappelijke begeleiding en trajectbegeleiding. Volgens die afspraken verplicht de inburgeraar zich tot het deelne men in een inburgeringstrajeet en de gemeente zich tot het aanbieden van voldoende voorzieningen om dit traject ook daadwerkelijk te kunnen volgen en af te ronden. De gemeente Leeuwarden heeft aan de Stichting Vluchtelin genwerk en het Friesland College gevraagd gezamenlijk een projectvoorstel in te dienen voor de opvang van nieuwkomers in 1996. Wij hebben met betrekking tot het "Opvangproject nieuwkomers in de gemeente Leeuwarden 1996" besloten (19 december 1995) dat de middelen, zoals genoemd in het projectvoorstel, voorlopig gereserveerd zullen blijven tot de terzake geldende regelgeving daadwerkelijk kracht van wet krijgt. Op deze wijze kon per 1 januari een begin ge maakt worden met de inburgering van nieuwkomers in de ge meente Leeuwarden. De middelen die gemeenten krijgen voor de inburgering van nieuwkomers is een bundeling van gelden van de ministeries OC&W en VWS; gemeenten kunnen deze mid delen vervolgens naar eigen inzicht inzetten voor educatie, maatschappelijke oriëntatie (MO) en begeleiding. Voorwaarde hierbij is echter wel dat gemiddeld 500 uur NT2 en MO gege ven wordt per nieuwkomer, dit komt neer op f 6.253,- per nieuwkomer. De gemeente Leeuwarden ontvangt van het minis terie van OC&W een bedrag van f 612.794,- (te weten: 98 nieuwkomers x f 6.253,-) dat ingezet kan worden voor de educatieve component

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 158