Blad 4
Het doel daarvan is uitkeringsgerechtigden beter te kwali
ficeren voor betaalde arbeid of sociaal meer redzaam te
maken. Het aantal cursisten toegeleid vanuit de Sociale
Dienst zal verder toenemen nu de NABW per 1 januari 1996
wordt uitgevoerd. Ten tweede verwijzen consulenten van het
arbeidsbureau cliënten door naar de basiseducatie, dit is
het gevolg van het inkrimpen van het scholingsbudget van
het RBA.
Uit onderzoek blijkt dat het aantal functioneel analfabeten
in een gemeente geschat kan worden op 4% van de volwasse
nen. Voor de gemeente Leeuwarden komt dit neer op 2.800
personen. Uit de deelnamegegevens van het Friesland College
blijkt dat in 1995 van deze geschatte 2.800 personen, er
138 personen (waarvan 90 allochtonen en 48 autochtonen)
deelnemen aan de volwasseneneducatie. De drempel blijkt
hoog te zijn voor personen uit deze doelgroep om deel te
gaan nemen aan de basiseducatie. Dit wordt onder andere
veroorzaakt door schaamte, angst, etc. Extra inspanning van
gemeenten en instellingen is derhalve nodig om personen uit
deze doelgroep over de drempel te krijgen.
Uit de deelnamegegevens blijkt verder dat de vraag naar
Nederlands als tweede taal nog steeds toeneemt. In 1994
namen 726 cursisten deel aan de basiseducatie waarvan 39%
een vluchteling met status was. Voor 1995 is het aantal
allochtone cursisten in de basiseducatie toegenomen naar
800 waarvan 43% een vluchteling met status. Ten opzichte
van 1994 is dit een toename van 80 personen en verwacht
wordt dat in 1996 de vraag naar Nederlands als tweede taal
verder zal toenemen. Het blijkt dat veel vluchtelingen de
voorkeur geven aan het wonen in een grote(re) stad en ver
huizen (na het verkrijgen van een verblijfsvergunning) van
uit een kleinere gemeente vaak naar de gemeente Leeuwarden.
De vraag naar Nederlands als tweede taal is al sinds enkele
jaren groter dan het aanbod, hierdoor ontstaan wachtlijs
ten. Dit wordt veroorzaakt door een toename van zowel het
aantal allochtonen in Leeuwarden als door de vraag naar een
intensiever aanbod (dat wil zeggen méér dan drie dagdelen
per week)In de praktijk blijkt dat een intensief aanbod
van meer dan drie dagdelen per week leidt tot betere resul
taten in een kortere tijd. Op grond van het huidige budget
(rijksbijdrage en gemeentelijke bijdrage) en het aantal al
lochtonen dat in aanmerking komt voor taallessen is echter
een aanbod van meer dan drie dagdelen niet haalbaar. Even
als in 1994 bestaat in 1995 nog een wachtlijst voor deelna
me aan Nederlands als tweede taal. In 1995 is de wachtlijst
voor Nederlands als tweede taal in de gemeente Leeuwarden
gestegen van 50 personen naar 63 personen, maar de wacht
tijd is teruggebracht van drie maanden naar maximaal twee
maanden
Blad 5
Het Friesland College heeft de wachtlijsten kunnen terug
dringen door onder andere: het onderwijsaanbod meer gedif
ferentieerd aan te bieden, meer instroomdata (zeven) per
jaar en er zijn open leerplaatsen georganiseerd (cursisten
kunnen in eigen tijd en tempo het programma volgen)
Tenslotte kan uit het jaarverslag van het Friesland College
opgemaakt worden, dat in 1995 en in het komende jaar drie
speerpunten centraal staan ten aanzien van de kwaliteits
verbetering binnen de basiseducatie
1* professionalisering van docenten;
2* onderwijsvernieuwing;
3* leercontracten (in 1995 heeft het experiment met leer-
contracten plaatsgevonden; in 1996 zullen voor alle cursis
ten scholingsovereenkomsten worden afgesloten)
INBURGERING NIEUWKOMERS
Het integratiebeleid voor nieuwkomers en verblijfsgerech
tigden is als gevolg van het Regeringsakkoord in een nieuw
perspectief komen te staan, en wel dat van de inburgerings
contracten. In het inburgeringscontract zullen wederzijdse
afspraken worden vastgelegd die betrekking hebben op zaken
als maatschappelijke oriëntatie, NT2, beroepenoriëntatie
maatschappelijke begeleiding en trajectbegeleiding. Volgens
die afspraken verplicht de inburgeraar zich tot het deelne
men in een inburgeringstrajeet en de gemeente zich tot het
aanbieden van voldoende voorzieningen om dit traject ook
daadwerkelijk te kunnen volgen en af te ronden.
De gemeente Leeuwarden heeft aan de Stichting Vluchtelin
genwerk en het Friesland College gevraagd gezamenlijk een
projectvoorstel in te dienen voor de opvang van nieuwkomers
in 1996. Wij hebben met betrekking tot het "Opvangproject
nieuwkomers in de gemeente Leeuwarden 1996" besloten
(19 december 1995) dat de middelen, zoals genoemd in het
projectvoorstel, voorlopig gereserveerd zullen blijven tot
de terzake geldende regelgeving daadwerkelijk kracht van
wet krijgt. Op deze wijze kon per 1 januari een begin ge
maakt worden met de inburgering van nieuwkomers in de ge
meente Leeuwarden. De middelen die gemeenten krijgen voor
de inburgering van nieuwkomers is een bundeling van gelden
van de ministeries OC&W en VWS; gemeenten kunnen deze mid
delen vervolgens naar eigen inzicht inzetten voor educatie,
maatschappelijke oriëntatie (MO) en begeleiding. Voorwaarde
hierbij is echter wel dat gemiddeld 500 uur NT2 en MO gege
ven wordt per nieuwkomer, dit komt neer op f 6.253,- per
nieuwkomer. De gemeente Leeuwarden ontvangt van het minis
terie van OC&W een bedrag van f 612.794,- (te weten: 98
nieuwkomers x f 6.253,-) dat ingezet kan worden voor de
educatieve component