zette en specialistische opleidingenVoor de vastlegging van een en ander is het organisatieplan het kristallisatiepunt g. In het organisatieplan worden ook afspraken vastgelegd omtrent door gemeenten beheerde grootschalige voorzieningen. h. Het provinciebestuur krijgt met inachtneming van de zwaarwegende advies functie van het regionale college de algemene verantwoordelijkheid van de kwaliteitsbewaking van de totale brandweerzorg en rampenbestrijdingHet organisatieplan biedt hiervoor het kader. Voor de uitvoering van bovengenoemde taakverdeling zullen de financiële stromen (rijk en deel gemeentefondsmoeten toevloeien aan de provincie Met deze voorstellen omtrent herverdeling van de brandweertaken kan de versterking van de brandweer zonder hulpstructuren plaatsvinden. Tevens blijft er een verankering van de brandweerzorg in de lokale gemeenschap Alarmcentrale Op grond van schaal overwegingen is in het verleden de taak van de drie regionale brandweren ten aanzien van de alarmering gezamenlijk uitgevoerd. Hiertoe is een gemeenschappelijke regeling getroffen. Uit de voorstellen zoals die voor de brandweer zijn neergelegd, vloeit voort dat dit taakonderdeel een verantwoordelijkheid van de provincie wordt. Daarmee wordt opnieuw een hulpstructuur overbodig Centrale Post Ambulancevervoer (CPA) De verantwoordelijkheid voor de CPA is door de gemeenten thans ondergebracht in een gemeenschappelijke regelingDe daadwerkelijke uitvoering vindt plaats door de AlarmcentraleIn het kader van een heldere taakverdelingmet name ook op het terrein van de rampenbestrijding, wordt voorgesteld de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de CPA bij de provincie te leggen. Deze moet dan voorzien in een gestructureerd overleg met de betrokken instanties, zoals de gezamenlijke ziektekostenverzekeraars, de gezamenlijke ziekenhuizen, de vereniging van huisartsen en de gezamenlijke ambulancevervoerders in Frie sland. 3.2.2. Reactie op de voorstellen. Wij kunnen instemmen met de voorstellen ten aanzien van de brandweer, alarm centrale en de Centrale Post Ambulancevervoer. §.3.3 De nieuwe taakverdeling De hier gepresenteerde voorstellen voor een herverdeling van taken op het terrein van de openbare orde en veiligheid dragen bij tot een doorzichtige bestuursstructuur. Door enerzijds taken aan de democratische controle van provinciale staten te onderwerpen, maar anderzijds de zwaarwegende adviesfunc tie van het regionale college te verbreden naar de brandweer en rampenbestrij ding krijgt de samenhang in het overheidsbeleid vorm. Ook de nieuwe bestuurs stijl waarin de communicatie tussen lokaal uitvoeringsbeleid en provinciaal structuurbeleid voorop staat kan zijn uitwerking krijgen in het regionale college nieuwe stijl. Op grond van deze overwegingen geven wij de voorkeur aan de Friese voorstel len, die sterk afwijken van de voorstellen op dit gebied van de V.N.G. De V.N.G. wil namelijk de taken op het gebied van openbare orde en veiligheid, in afwachting van de evaluatie van de Politiewet en het landelijke traject van versterking van de brandweer, bij de gemeenten laten en niet overdragen aan de provincie. Op lokaal niveau is het onderwerp "veiligheid" in het maatschappelijk en politiek debat van de afgelopen jaren sterk op de voorgrond getreden. Zo ook in de gemeente Leeuwarden, waar integraal veiligheidsbeleid een belangrijke plaats inneemt en waar al diverse aktiviteiten op dit gebied worden ontplooid. De daaruit voortvloeiende politieke prioriteit vraagt om een goede organisatie van de politiezorg en van het openbare orde- en veiligheidsbeleid in het algemeen. Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 6 §- 4. Herverdeling van taken omtrent de fysieke leefomgeving Op het beleidsterrein van de fysieke leefomgeving, zoals ruimtelijke ordening en milieu, is door de vele procedures en planvorming het zicht op wie wat doet in overheidsland voor de burger verdwenen. Voorts wordt de slagvaardigheid van het overheidshandelen ondermijnd door de vele verplichte overlegvormen en goedkeuringsregiemsHoewel Friesland in dezen zich al onderscheid is het de vraag of door herverdeling van taken en aanpassing van procedures de doorzich tigheid en snelheid van handelen van de overheid kan worden vergroot zonder dat de samenhang wordt aangetastDe voorstellen zoals deze in deze paragraaf op de verschillende deelterreinen worden gepresenteerd zullen hiertoe een bijdrage leveren. 4.1 Ruimtelijke ordening 4.1.1. Stuurgroepvoorstellen De vernieuwing van het bestuurlijk handelen op het terrein van de ruimtelijke ordening moet bijdragen tot meer slagvaardigheid en een verbetering van het kwaliteitsniveau. Het proces van planvoorbereiding, planvorming (procedurele) en planuitvoering moet langs heldere lijnen lopen. Het moet inzichtelijk zijn voor de betrokken partijen en voor de burger helder door een eenduidig besluitvormingsprocesDit wordt bereikt als duidelijk wordt 'wie wat doet' en 'wie over wat beslist'. Daarom is belangrijk dat één bestuurslaag éénmalig een plan of project behandelt en daarover besluit, dan kunnen ook procedures worden vereenvoudigd. Met de volgende voorstellen wordt bijgedragen aan het vernieuwen van het bestuur op het terrein van de ruimtelijke ordening: a. Doorwerking rijksbeleid Nadat het rijksbeleid voldoende gewaarborgd is in het door de provincie vastgestelde Streekplan treedt het rijk terug in het bewaken van de feitelijke doorwerking van het rijksbeleid in de gemeentelijke plannen. Dit betekent dat de provincie die rol van het rijk overneemtHet overleg over gemeentelijke ruimtelijke plannen krijgt daardoor een provinciaal bestuur lijke binding. b. Provinciale projectprocedure Het is wenselijk dat bovenlokale projecten, waarvoor de provincie de aangewezen bestuurslaag is, ook onder haar procedurele verantwoordelijkheid tot stand komen. Dit betekent dat de provincie een eigen instrument krijgt om concrete projecten van Fries belang uit te kunnen voeren. In het kader van het rijksproject 'Het ruimtelijke planningstelstelen bestuurlijk perspectiefzijn de contouren voor een dergelijke wettelijke toevoeging al geschetst. Vooruitlopend daarop wil Friesland het instrument van de provinciale projectprocedure invoeren. c. Gemeentelijke planvormen en procedures Als het structuurplan een centrale positie krijgt in de gemeentelijke ruimtelijke ordening, betekent dat ook een formele vorm met een complete procedure inzake overlegbezwaar en goedkeuringHet gevolg hiervan is dat geen overleg met rijk en provincie meer plaats behoeft te vinden over bestemmingsplannen die passen in het structuurplan. De goedkeuring van een vastgesteld bestemmingsplan kan vervangen worden door een melding aan gedeputeerde staten. Dit is immers al gebeurd bij het structuurplan. Mei moet er een mogelijkheid zijn voor gedeputeerde staten om, wanneer de gemeente zich niet aan het structuurplan houdt, in te grijpen en als zodanig het besluit van de gemeenteraad na overleg te vervangen. d. Vereenvoudiging procedure overige bestemmingsplannen Voor bestemmingsplannen die niet passen in een structuurplan of bij het ontbreken van een structuurplan kan eveneens worden volstaan met een melding als het overleg op grond van artikel 10 Besluit Ruimtelijke Ordening over het ontwerp-bestemmingsplan positief is afgerond. Morden er bedenkingen door derden ingebracht dan volgt toch een goedkeuring door gedeputeerde staten. Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 16