iemeente eeuwarden
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Opsteller bezwaar
schrift
Inhoud bezwaarschrift
Bezwaarschrift 3
J. Breimer
Julianalaan 44
8932 AB Leeuwarden
(lid ROVER Friesland)
Reactie
Bezwaar tegen de huidige lijnvoering
van lijn 24 (Leeuwarden-Drachten).
Voorgesteld wordt lijn 24 te laten
rijden via de Lange Marktstraat,
Tesselschadestraaten de Julianalaan
i.p.v. via de Oostergoweg, Aldlansdyk
en Drachtsterweg ter verlichting van
de stadsbuslijnen 5 en 6. Tussen
12.00 uur en 17.00 uur kunnen, op
deze lijnen, bejaarden moeilijk
instappen doordat veel scholieren in
deze periode met de bus gaan.
Verzoek om een bushalte te realiseren
aan de winkelzijde van de
Westerplantage waardoor de winkels
en het Stadskantoor beter bereikbaar
worden.
Bij voorbaat is veel schade te
verwachten in de borrelbus.
In opdracht van de Vervoerregio Friesland is in het
kader van de corridorstudie Leeuwarden Drachten ook
de lijnvoering van lijn 24 onderzocht (sneldienst
Drachten-Leeuwarden). De conclusie van dit
onderzoek was dat de route van lijn 24 het beste kan
lopen via o.a. de Aldlansdyk en de Oostergoweg.
Betreffende route sluit beter aan op de herkomste en
bestemming van de buspassagiers. Middels hoge
investeringen (o.a. busbaan Oostergoweg) is
bovendien een aanzienlijke rijtijdwinst geboekt. Het is
gelet op het vorenstaande niet wenselijk de route van
lijn 24 te wijzigen. De Veonn is verzocht nauwlettend
in de gaten te houden of bejaarden eventueel moeilijk
kunnen instappen door te grote aantallen scholieren.
Als dit het geval is dient er tijdig een versterkingsbus
te komen.
In het kader van het project NieuweStad (masterplan
voor de binnenstad) zullen de lijnvoering en de
halteplaatsen van stad- en streekbussen nader
onderzocht worden. Het verzoek om een bushalte aan
te leggen op de Westerplantage zal in dit onderzoek
meegenomen worden.
Tot op heden zijn geen klachten ontvangen.
reactienota stadsautobusdienst
Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruim
telijke Ordening voor het perceel Herenwaltje 1-la te
Leeuwarden
Bijlage nr. 94
Aan de gemeenteraad.
De studentenvereniging van het Van Hall Instituut heeft een
aanvraag om bouwvergunning ingediend voor het verbouwen van
een (voormalig) bedrijfsgebouw tot studentensociëteit op
het perceel Herenwaltje 1-la te Leeuwarden. Het bouwplan
omvat twee sociëteitsruimten, een bestuurskamer, een
bibliotheek enz.
Na een langdurige zoektocht is de keuze op dit pand geval
len. Mede na de aanwijzing van de kant van de gemeente, dat
het gebied in de binnenstad met vrije sluitingstijden voor
de horeca, als vestigingsplaats het meest voor de hand lig
gend moet worden geacht, is voor deze locatie gekozen. In
het betreffende gebied zijn het afgelopen jaar geen andere
geschikte panden beschikbaar gekomen.
Het bouwplan gaat uit van het bestaande gebouw. Intern
vindt een ingrijpende verbouwing plaats, waarbij veel aan
dacht is besteed aan brandveiligheid en geluidsisolatie.
Wat dit laatste betreft kunnen de volgende voorzieningen
worden genoemd: zwevende vloeren, voorzetwanden, dakisola
tie en geluidssluizen bij de toegangen. In het gebouw is
een fietsenstalling van ca. 30 m2 opgenomen. Bovendien is
besloten dat de Politie overleg zal voeren met de koepel
van studentenverenigingen in Leeuwarden over met name de
stalling van fietsen op het Herenwaltje. Daarbij zal vooral
het voorstel van de gemeente aan de orde komen om twee par
keerplaatsen op te heffen in de directe omgeving van dit
pand, ten behoeve van het stallen van fietsen. De buiten
kant van het pand wordt opgeknapt en voor het overige nau
welijks gewijzigd. Volgens de welstandscommissie voldoet
het plan aan redelijke eisen van welstand.
In het bestemmingsplan "Sint Jacobsstraat/Wirdumerdijk" is
dit perceel aangewezen voor "Welzijnsvoorzieningen"Het
gebruik als sociëteit past niet binnen deze bestemming.
Aangezien evenwel de afwijking ten opzichte van het bestem
mingsplan in juridisch-planologische zin beperkt is, de
nodige voorzieningen zullen worden getroffen om hinder te
voorkomen, en de eventuele extra overlast op straat mede
moet worden gezien in het licht van de reeds bestaande si
tuatie, achten wij het uit stedebouwkundige overwegingen
verantwoord de gevraagde medewerking te verlenen.
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der n'inom ban - It aide spegelet Kun yn wat de takomst hat - Piter Terpstro
13