5.2. De nieuwe situatie. Overheid en bedrijfsleven spannen zich gezamenlijk in voor de economische ontwikkeling van Friesland. Juist op economisch terrein is goede afstemming tussen de overheden in Friesland noodzakelijk. Door een nieuwe stijl van besturen waarin keuzes worden gemaakt en een heldere taakverdeling tot stand komt, kunnen de Friese overheden randvoorwaarden scheppen om het bedrijfsleven ten dienste te staan. Wij kunnen hiermee van harte instemmen. Wij willen wel benadrukken dat het economisch beleid weliswaar een autonome bevoegdheid van de bestuurslagen is, maar dat het provinciebestuur wel degelijk een sterk sturende en regisserende rol kan en moet vervullen ter behartiging van een economische ontwikkeling, waar Friesland inz'n geheel het meest bij gebaat is. Tot onze grote vreugde zijn alle actoren in Friesland het erover eens dat een sterkere positie van Leeuwarden daar bovenal aan zal bijdragen Eén van de instrumenten daarvoor is die sterker sturende rol van de provincie. Wij onderschrijven derhalve de keuze van de Stuurgroep om het accent mede te leggen op een grotere sturende rol van de provincie. De positie van de provincie in het totale krachtenspel brengt met zich mee dat zij daar ook in de eerste plaats op mag worden aangesproken. We vinden overigens niet dat daarmee alleen kan worden volstaan. In dat verband zien wij geen kansen voor een versterking van de stadsgewestelijke samenwerking maar meer kansen voor een gemeentelijke herindeling. De Arhi-procedure zal op dit laatste antwoord moeten geven. Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 16 §- 6. 6.1.1. Herverdeling van taken omtrent zorg Stuurgroepvoorstellen Algemeen De taken op het terrein van het verlenen van zorg aan de burgers die dat behoeven vinden steeds meer op afstand van de overheid plaats. Als algemeen maatschappelijk verschijnsel zoeken de instellingen voor zorg een optimale schaal. Het aanbieden van zorg en de behoefte aan zorg zoekt zijn evenwicht op het lokale niveau. De bemoeienis van de overheid beperkt zich tot de collectieve preventieve volksgezondheid en de indicatiestelling voor verpleeg- en bejaardenhuizenDeze gemeentelijke taak heeft zich op grond van schaal- overwegingen ontwikkeld in hulpstructuren (WGR-regio's) Thans functioneren in Friesland drie GGD-en hebben twee NGR-regio s voorzie ningen ten behoeve van de indicatiestellingen. In deze paragraaf zijn voor stellen opgenomen die leiden tot beperking van de hulpstructuren. Collectieve preventie volksgezondheid (GGD) Het vroegtijdig opsporen en het voorkomen van ziekten is nauw verbonden aan maatschappelijke veranderingenDeze taak van gemeenten is thans ondergebracht bij drie GGD-en. De volgende voorstellen worden gedaan: a. Uit oogpunt van de benodigde deskundigheid is samenvoeging tot één GGD Friesland noodzakelijk. Hierin volgt deze gemeentelijke taak de ontwikke lingen in de maatschappijDe taak is echter naar zijn aard lokaal. b. Voorgesteld wordt daarom het beleid ten aanzien van de collectieve preven tie weer terug te leggen bij de gemeente. De GGD-nieuwe stijl zal de uitvoering van het gemeentelijk beleid ter hand nemen. Dit betekent een uitvoeringsorganisatie op afstand waarvan de gemeenten gebruik maken voor de uitvoering van hun beleid. c. Als organisatievorm wordt gekozen voor een gemeenschappelijke regeling nieuwe stijl. Dit houdt in dat het bestuur van de dienst op afstand staat. Het management heeft de taak de door de gemeenten gevraagde uitvoering op basis van contracten op een adequate manier uit te voeren. Belangrijk is dat in deze keuze de beleidsverantwoordelijkheid niet weer wordt overgedra gen aan een hulpstructuur Indicatiestelling Het bijeenbrengen van vraag en aanbod van de zorg is van belang voor de burger in zijn lokale omgeving. De overheid heeft hier een taakomdat de maatschap pelijke kosten die verbonden zijn aan de zorgverlening een belangrijke omvang hebben. De financiers van de zorg, de gemeenten en de zorgverzekeraarshebben er belang bij dat de noodzakelijke zorg ook terecht komt bij de burger die het nodig heeft. Thans wordt er op verschillende zorgterreinen apart een indicatie vastgesteldHet kabinetsstandpunt is dat er een onafhankelijke integrale indicatiestelling dient te komen, die door zorgverzekeraars en gemeenten gezamenlijk tot stand dient te komen. In het kader van deze voorstellen zal derhalve de huidige taak van WGR-regio's vervallen 6.1.2 Reactie op de voorstellen. Voor de bestuurlijke inbedding van een te vormen GGD-Friesland zijn er twee alternatieven nl. of onderbrengen bij de provincie als provinciale dienst of het aangaan van een gemeenschappelijke regeling tussen gemeenten op provincia le schaal. Vergelijking van beide alternatieven leert dat wat de organisatie van de dienst en de professionele beheersbaarheid betreft, er geen verschil behoeft te zijn. Zowel in het provinciale als in het intergemeentelijke model kan er sprake zijn van een bestuur dat fungeert als een Raad van Commissaris sen en een directie aan wie door middel van contract-management belangrijke beheersbevoegdheden gemandateerd zijn. In beide gevallen ook kan er sprake zijn van een verplicht basispakket en daarnaast een contractrelatie tussen de gemeenten en de GGD. De verschillen liggen in de structuur en zijn van principiële aard. Enerzijds het provinciale model dat een heldere democratische legitimatie kent maar ook een oneigenlijke kant: puur lokale taken worden opgedragen aan een provinciale Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 21