dienst en daarmee getrokken in de sfeer van de provinciale verantwoordelijk heid. Anderzijds de hulpstructuur van de gemeenschappelijke regeling met alle bezwaren van dien. Wij hebben bij de eindafweging de democratische legitimatie en het voorkomen van hulpstructuren zwaarder laten wegen dan het puur een lokale taak is. Wij kunnen ons dan ook niet met het voorstel verenigen en zijn van mening dat de GGD-Friesland bij de provincie moet worden ondergebracht. Ten aanzien van onze ideeën met betrekking tot de invulling van de werkzaamhe den van de "nieuwe" GGD het volgende. De "nieuwe" GGD moet een basispakket aan alle gemeenten en daarnaast overige diensten aan afzonderlijke gemeenten aanbieden. Dit basispakket moet duidelijk omschreven worden. Alle Friese gemeenten zouden zich hieraan voor een beleidsperiode van vier jaar moeten verbinden Ten behoeve van de overige diensten dienen aparte subsidiecontracten gesloten te worden tussen individuele gemeenten en de provinciale GGD. Dit houdt, conform eerder vastgesteld beleid, voor de gemeente Leeuwarden een contract met de GGD voor de duur van twee jaar in. Dit voorstel doet zoveel mogelijk recht aan het gegeven dat gezondheidsbeleid een gemeentelijke invulling moet krijgen en dat de afname van diensten van de GGD per gemeente sterk kan verschillen. De indicatiestelling kan als taak van de WGR-regio's vervallen. In het deelrapport wordt gemeld dat de taakgroep nog een afzonderlijke notitie zal uitbrengen inzake de indicatiestelling. Deze notitie wordt met belangstelling afgewacht §.6.2. De nieuwe taakverdeling. De taken van de WGR-regio's op het terrein van de zorg vervallen. De bevoegd heden ten aanzien van de collectieve preventie worden teruggenomen door de gemeenten die in de ogen van Leeuwarden daarvoor diensten afnemen van een provinciale GGD. Wij gaan ervan uit dat onze ideeën ten aanzien van de invul ling van de werkzaamheden van de nieuwe GGD zeer ter harte worden genomen. Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 18 7. Communicatiestructuur 7.1. Stuurgroepvoorstellen. Het Project Bestuurlijke Vernieuwing Friesland kenmerkt zich door voorstellen voor een heldere taakverdeling over de drie bestuurslagen en een nieuwe stijl van besturen. Door een heldere taakverdeling zijn vele vormen van overleg overbodig geworden. Dat neemt niet weg dat er gestreefd moet worden naar een samenhangend optreden van de overheden. In dit samenhangend optreden zal de nieuwe stijl van besturen zich moeten laten zien. Om de samenhang tot stand te brengen is communicatie tussen de drie overheidslagen van belang. In dit hoofdstuk worden voorstellen gedaan om de communicatie tussen provincie en gemeenten en gemeenten onderling te ordenen. Omqanqsbepalingen De rol van de provincie in de nieuwe bestuursstijl verandertDe provincie en gemeenten staan als mede-overheden ten dienste van dezelfde burger. Dit betekent dat er sprake is van gelijkwaardige gesprekspartnersieder met zijn eigen verantwoordelijkheid. Bij het ordenen van de communicatie tussen gemeenten en provincie wordt vastgesteld dat overleg tussen één of enkele gemeenten en de provincie over een bepaald project buiten de ordening valt. De autonomie van elk bestuursorgaan is hierin bepalend. In de nieuwe stijl van besturen zal de communicatie tussen gezamenlijke gemeenten en de provincie zich toespitsen op de regiefunctie van de provincie Daarnaast zal de doorwerking van het rijksbeleid in de gemeentelijke activi teiten een verantwoordelijkheid van de provincie worden. Voor de gezamenlijke gemeenten ligt er een verantwoordelijkheid om de lokale component in deze beide functies van de provincie in te brengen. Dit betekent dat de provincie voorafgaand aan een besluit van provinciale staten met de gezamenlijke gemeenten overleg pleegt over de regie en afstemming op de verschillende beleidsterreinen, zoals met name ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer, milieu, etc.. Voorgesteld wordt dit vast te leggen in omgangsbepalingen. Op grond hiervan kunnen gemeenten en provincie elkaar op deze nieuwe stijl van besturen aanspreken Versterkte Vereniging van Friese Gemeenten De gezamenlijke gemeenten zullen, om invulling te geven aan hun rol in de nieuwe stijl van besturen, zich moeten organiseren. De onderlinge beleidsaf stemming van de gemeenten, die thans grotendeels plaatsvindt in MGR-verband zal in de nieuwe verhoudingen een plaats moeten krijgen. De gemeenten hebben thans een communicatiemiddel in de vorm van de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG)Deze vereniging functioneert, als provinciale afdeling van de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten, als belangenbehartiger van de gemeenten en aanspreekpunt voor derden om de gezamenlijke gemeenten te bereiken. Voorgesteld wordt de communicatie van de gemeenten onderling voor de beleids afstemming en de communicatie tussen de gezamenlijke gemeenten en de provincie onder te brengen bij de VFG. Daarvoor zal de structuur van de VFG versterkt moeten worden. De vormgeving daarvan kan gelijk zijn aan die van de landelijke vereniging, namelijk een dagelijks bestuur en commissies voor de verschillende beleidsterreinen. De gezamenlijke gemeenten hebben daarmee een instrument gecreëerd, waarvan ook de provincie gebruik kan maken. Het overleg tussen gezamenlijke gemeenten en provincie over de lokale inbreng in de provinciale regie kan plaatsvinden met deze commissies; bijvoorbeeld ruimtelijke ordening, milieu, verkeer en vervoer en economische ontwikkeling. Hiermee maken twee overheidslagen gebruik van dezelfde structuurDe provincie kan daarmee het aantal huidige overlegvormen aanzienlijk verminderen 7.2. Reactie op de voorstellen. De voorstellen die worden gedaan omtrent de communicatiestructuur tussen de verschillende overheden komen overeen met het standpunt dat wij hebben ingenomen naar aanleiding van de behandeling van het o.l.v. Prof.Mr. Elzinga ingestelde bestuurskundig onderzoek naar een communicatiestructuur na ophef fing van de openbare lichamen op grond van de WGR. Dit betekent dat de Stuurgroep gekozen heeft voor een communicatiestructuur naar het versterkte Reactienota "De Leeuwarder visie op het eindrapport Fryslan Fernijt!". 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 22