Blad 2 omschreven betekenis. Voor de splitsing komt daar nog bij dat "splitsen" een ingewikkelde juridische handeling is en niet een fysieke ingreep in een gebouw. Het verdient dan aanbeveling de geijkte begrippen uit Huisvestingswet en Burgerlijk Wetboek te hanteren. Artikelsgewijze toelichting In deze toelichting wordt niet ieder artikel uitputtend besproken. De toelichting is bedoeld om de kenbaarheid van de verordening te vergroten. Technische toelichtingen op onderdelen is voor een groot aantal artikelen verder te vinden in eerdergenoemde VNG - publicatie. Artikel 1 Begripsbepalingen Onder f. en g. worden zelfstandige en onzelfstandige woon ruimte gedefinieerd. Een in kamers verhuurd pand is een pand dat onzelfstandige woonruimtes bevat. De hier genoemde definities hebben tot gevolg dat woningen, die in hun geheel kamergewijs worden verhuurd onder de ver gunningplicht vallen. De woning, waar de hoofdbewoner "ie mand op kamers neemt" valt niet onder de vergunningplicht. Hoofdstuk 2 Splitsing Artikel 2.1 Op het hele grondgebied van de gemeente is voor gebouwen, waarin gewoond wordt, een splitsingsvergunning voorgeschre ven. Gedachte hierachter is dat de praktijk hier voldoende zal filteren; er zullen geen splitsingsvergunningen worden gevraagd voor gebouwen, die zich daar fysiek niet toe le nen. Geen splitsingsvergunning is vereist voor het splitsen van andere gebouwen. Niet-woongebouwen zullen immers naast ju ridische splitsing ook fysieke ingrepen behoeven voordat ze voor bewoning geschikt zijn. Zowel de functiewijziging als de verbouwing wordt dan getoetst aan (o.a.) planologische aanvaardbaarheid. Deze toetsing maakt dan al een regulering van gebruik door de gemeente mogelijk. Artikel 2.2 Het eerste lid maakt duidelijk dat "splitsing" een juridi sche en niet een fysieke ingreep is. Zo kan bijvoorbeeld het eigendomsrecht van een verhuurder op een appartementen gebouw worden gesplitst in appartementsrechten. Gevolg is dat iedere "flat" juridisch gesproken voorwerp van een ap- partementsrecht wordt en daardoor zelfstandig verhandel baar. Op het moment van splitsing gebeurt er fysiek hele maal niets; de oorspronkelijke eigenaar wordt nu rechtheb Blad 3 bende op een verzameling appartementsrechten. In het tweede lid wordt een andere constructie, die wordt gebruikt voor het juridisch splitsen, vergunningplichtig gemaakt. Om maar weer een voorbeeld te geven. Dezelfde ei genaar draagt zijn gebouw over aan een (coöperatieve) ver eniging, die statutair evenveel leden kent als er "flats" zijn. Het lidmaatschap impliceert dan dat het lid de exclu sieve bevoegdheid heeft om een flat te bewonen. Overdracht van het lidmaatschap impliceert dan overdracht van dat woonrecht aan het nieuwe lid. Artikel 24 In dit artikel wordt aangegeven op welke gronden een ver gunning kan worden geweigerd. In de eerste plaats zullen burgemeester en wethouders afwegen of het wenselijk is door splitsing de mogelijkheid te scheppen dat woningen aan de huurvoorraad worden onttrokken. Deze grond speelt met name een rol bij juridisch ongesplitste verhuurde flats. De ju ridische splitsing maakt de verhandeling van losse apparte menten mogelijk; daarmee is dan tevens de mogelijkheid ge schapen om huurwoningen om te zetten in koopwoningen. Uiteraard dienen burgemeester en wethouders daarbij na te gaan of de ligging van het te splitsen complex en eventuele schaarste van de huurwoningen daarin reden tot weigering van de vergunning zijn. De tweede weigeringsgrond ligt in de staat van onderhoud van het te splitsen gebouw. Het is een, landelijk gezien, veel voorkomend verschijnsel dat gebouwen aan het eind van een exploitatie-periode worden gesplitst en verkocht. De eigenaar van het gebouw ontloopt op deze wijze kostbare groot-onderhoudsbeurten en biedt de appartementen voor o- genschijnlijk aantrekkelijke prijzen ter verkoop aan. Deze vorm van uitponding leidt in het vervolg dan vaak tot grote problemen omdat de nieuwe (appartements)eigenaren niet over voldoende middelen beschikken om het gebouw op te knappen. Het ingewikkelde besluitvormingsmechanisme na splitsing - het is dan immers de vereniging van eigenaren die tot on derhoud moet besluiten - verergert deze problemen nog eens Daarom betekent dit voorschrift in wezen dat een gebouw slechts mag worden gesplitst als het op het moment van aan vraag van de vergunning bouwkundig en uit onderhoudsoogpunt aan redelijkerwijs te stellen eisen voldoet. Hoofdstuk 3 Omzetting Artikel 31 In dit artikel wordt bepaald dat zelfstandige woonruimten, voorzover gelegen binnen de rondweg, niet mogen worden om gezet in onzelfstandige woonruimten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 230