Blad 2 De voordelen van het gebruik van de betaalautomaat zijn: het komt tegemoet aan de verwachtingen van de klant omtrent de mogelijke betaalwijze; het voorkomt dat een klant twee keer in de wachtrij komt het draagt bij aan de veiligheid: er is minder cash geld in huis; het draagt bij aan de vermindering van de administra tieve rompslomp; de financiële afhandeling vindt sneller plaats; het rente voordeel: de middelen worden sneller bijge schreven. Het financieel voordeel zal echter marginaal zijn. Het gebruik van de betaalautomaten brengt voorts geen substan tiële nadelen met zich mee. In principe kunnen de betaalautomaten geleverd worden door tussenkomst van iedere bank waarmee de gemeente een relatie heeft. Uit onderzoek is gebleken dat de verschillen tussen de drie potentiële kandidaten echter marginaal zijn. Gekozen is voor de Bank Nederlandse Gemeenten als interme diair omdat hiermee de mogelijkheid openstaat om de trans acties zo mogelijk via GemNet te laten plaatsvinden. Er wordt thans nog onderhandeld over deze optie. Deze datalijn zal dan ook voor andere toepassingen gebruikt kunnen worden hetgeen de efficiency zal bevorderen. Op grond van de huidige en de te verwachten behoefte worden voorlopig zeven loketten in de Stadshal elk voorzien van een betaalautomaat. Daarbij is het niet uitgesloten dat op termijn alle dertien loketten van deze faciliteit worden voorzien indien de noodzaak daartoe bestaat. Kosten De aanschafkosten van de zeven betaalautomaten bedragen in totaal f 37.800,-. Op grond van een afschrijvingstermijn van 5 jaar en een rentepercentage van 7,5% bedragen de jaarlijkse kapitaallasten f 10.400,-. De overige exploita tielasten bedragen in totaal f 8.800,- per jaar. Per betaalautomaat betekent dit een tarief van f 2.750,- per jaar. Naast dit tarief bedragen de bijkomende kosten f 0,25 per transactie. Op grond van het aantal potentiële gebruikers wordt verwacht dat in het eerste jaar 50% (12.000 klanten gebruik gaat maken van de elektronische betaalwijze. Het totaal van de bijkomende kosten bedraagt in dat geval f 3.000,-. Resumerend bedragen de jaarlijkse lasten van zeven betaal automaten op grond van 12.000 transacties f 22.200.-. Blad 3 Advies Geadviseerd wordt zeven betaalautomaten te plaatsen bij de loketten in de Stadshal. De lasten voor 1996 ad f 11.100,- dit is 50% van de totale jaarlijks lasten, tot f 9.500,- incidenteel te dekken ten laste van de meeropbrengst rijbe wijzen, afdeling Burgerzaken, en voor f 1.600,- structureel te dekken ten laste van het budget kosten betalingsverkeer van de afdeling Belastingen. Tevens wordt geadviseerd de jaarlijkse lasten van de afde ling Burgerzaken ad f 19.000,- met ingang van 1 januari 1997 te dekken door de leges van de reisdocumenten en rij bewijzen met f 0,75 te verhogen en de overige leges met f 0,25 te verhogen ter dekking van de extra kosten van het betalingsverkeer. De jaarlijkse lasten van de afdeling Belastingen ad f 3.200,- worden overeenkomstig het eerder genoemde advies gedekt ten laste van het budget kosten be talingsverkeer Onder vermelding dat de Commissie Bestuur en Middelen in haar vergadering van 21 mei 1996 om advies is gevraagd en dat er voorbehouden zijn gemaakt stellen wij u voor te be sluiten overeenkomstig bijgevoegd concept-besluit. Leeuwarden, 6 juni 1996. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 233