6 7 Hoofdlijnen van beleid Prioriteiten van beleid De uitdaging waar wij voor staan is een samenhangend beleid te ontwikkelen. Een beleid waarmee we onze kemvoorzieningen in stand kunnen houden en tevens een vangnetfunctie vervullen voor degenen die daarop zijn aangewezen. Een beleid waarmee we niet alleen problemen aanpakken, maar dat tevens een groot effect heeft op andere terreinen. Dat wil zeggen dat het niet alleen het financieel herstelproces ondersteunt en versnelt, maar ook ruimte vrijmaakt voor het uitvoeren van de hoofdprioriteiten van het collegeprogramma: werkgelegenheid, sociaal beleid, milieu en leefbaarheid. In deze perspectiefnota leggen wij een beleid aan u voor, waarin we voorrang geven aan: Werkgelegenheid Grote Stedenbeleid Bij werkgelegenheid nemen acquisitie, waaronder maatregelen die een versnelde verkoop van beleidsterreinen moeten bevorderen en infrastructuur om het productie milieu te versterken, een belangrijke plaats in. Willen we met een doelmatig beleid de uitdagingen aangaan de kracht van Leeuwar den verder uit te bouwen, maar vooral ook onze bovenlokale functie en trekkersrol te kunnen waarmaken, dan moeten onze financieel-economische positie en onze organisatie verbeterd worden. Om het door ons voorgestelde beleid effectief te ontwikkelen en uit te voeren, is een open en flexibele bestuurlijke organisatie nodig. Daarom is het in onze ogen belangrijk om LIS met voortvarendheid uit te voeren. Financiële effecten beleidsintensivering In hoofdstuk 2 gaan we verder in op de wijze waarop wij de twee zaken die hoofdprioriteit hebben in ons beleid willen invullen. Een krachtige aanpak van dit beleid vraagt, naast de reeds beschikbare middelen voor bestaand beleid, een extra inzet van gemeentelijke middelen. Zowel structureel als incidenteel zijn gelden nodig voor het werkgelegenheidsbeleid, de verbetering van de infrastructuur, acquisitie en andere maatregelen om een versnelde verkoop van bedrijfsterreinen te bevorderen en het Grote Stedenbeleid. Gezien de omvang van de prioriteiten en de daarmee gepaard gaande uitgaven denken wij voor de incidentele uitgaven aan de vorming van een fonds van ongeveer f 50 miljoen, waarvan f 20 miljoen bestemd is voor het sneller kunnen verkopen van bedrijfsterreinen op de Hemrik. Voor de dekking denken wij aan de opheffing van de rentereserves Frigem en Telekabel. Hierdoor komt f 47,3 miljoen beschikbaar. Door opheffing van deze beide rentereserves verminderen de rente-inkomsten in de beleidsperiode met f 3,5 miljoen (na 2000 met f 0,6 miljoen). De inzet van gemeentelijke gelden is ondermeer bedoeld als aanvulling op van derden te verkrijgen bijdragen. Daarbij wordt zowel gedacht aan andere overheden, als ook particuliere investeerders. Voor de structurele uitgaven in het kader van het Grote Stedenbeleid en het ontwik kelingsbudget ramen we een bedrag van f 1,85 miljoen gulden. Hoofdlijnen van beleid Strategische visie Leeuwarden 2030 Een duidelijke visie op de maatschappelijk situatie van Leeuwarden op de lange termijn is nodig voor het maken van de juiste keuzes voor het te voeren beleid. In de afgelopen periode hebben we in diverse nota's en rapporten onze deelvisies op papier gezet voor de middellange termijn: de Structuurschets "Leeuwarden open stad", het Grote Stedenbeleid, het stedelijke knooppuntprofiel, het Collegeprogramma 1995- 1998 en de Perspectiefnota 1996-1999. Een belangrijke volgende stap is het ontwikkelen van een integrale strategische visie voor de lange termijn. Een visie die in de eerste plaats een instrument moet zijn voor de realisering van het toekomstbeeld van de samenleving. Een visie die ook een instrument is om onze middellange visies te evalueren en deze in een langer perspectief te plaatsen. Onlangs zijn wij gestart met een traject om een strategische visie Leeuwarden 2030 te ontwikkelen. Bestuurlijke organisatie Om een politiek-bestuurlijke visie te kunnen verwerkelijken, is een goede organisatie van het bestuur een belangrijke voorwaarde. De bestuurskracht (effectiviteit, doelmatigheid en democratische legitimatie) van dat bestuur wordt sterk bepaald door de rol die een gemeente vervult. Als centrumstad met vele voorzieningen vervult Leeuwarden een belangrijke rol voor Friesland en het primaire verzorgingsgebied. Naast de verzorgende- en beheerstaken (onderhoud van infrastructuur) voor de eigen gemeente, is het van belang dat ontwikkelings- en sturingstaken en bevoegdheden adequaat kunnen worden uitge voerd. Ontwikkelingen die voortvloeien uit sturingsbesluiten hebben gevolgen voor een groter gebied dan Leeuwarden zelf. Andersom geldt ook dat te nemen stu ringsbesluiten of geplande ontwikkelingen beïnvloed worden door besluiten uit de omgeving. Het Rijk herkent deze situatie al veel langer en heeft geprobeerd oplossingen te vinden voor deze regionale sturingsproblematiek. Het kabinet-Kok heeft daarbij gekozen voor een aantal speerpunten, waaronder de versterking van de centrumge meenten. Het kabinet gaat er voorlopig van uit dat een onder andere op maat gesneden samenvoeging van (delen) van gemeenten een adequaat instrument is om de bestuurskracht van centrumgemeenten te versterken. Samenvoeging zal ook de samenhangende ruimtelijke en economische problemen van de betreffende centrum gemeente en haar naaste omgeving oplossen. Wij kunnen ons vinden in deze analyse. In Friesland is door het College van Gedeputeerde Staten inmiddels het zogenaamde open overleg - in het kader van de Wet ARHI - met de zes stadsgewest-gemeenten begonnen. Dit overleg vindt plaats op basis van de provinciale notitie "Leeuwarden hoofdstad, bestuurlijke hoofdzaak". In dit overleg hebben wij de hierboven omschre ven analyse en visie naar voren gebracht. We wachten nu een vervolgvoorstel van Gedeputeerde Staten af.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 264