10 11 Intensivering van beleid Zowel wat betreft de inzet van personeel als de houding. Een en ander heeft al geleid tot verbeterde resultaten met betrekking tot gronduitgifte en aantrekking van nieuwe werkgelegenheid in 1995. De uitdaging en de intensivering is erop gericht deze lijn de komende jaren vast te houden en te versterken. De voortzetting van de goede samenwerkingsstructuur met Netwerk Friesland, Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) en Commissariaat voor de Buitenlandse Investeringen in Nederland (CBIN) staat daarbij centraal in de vormgeving van een actief en professi oneel acquisitiebeleid. Voor een effectief acquisitiebeleid zijn lokale incentives, zoals het Stimuleringsfonds Werkgelegenheid Marktsector en de mogelijkheden van de Stichting Bedrijfsgebou wen Leeuwarden, cruciale factoren. Een bepalende factor daarin is het kunnen aanbieden van aantrekkelijke bedrijfslocaties tegen een concurrerende grondprijs. Grondexploitatie Hemrik Uitgifte en ontwikkeling van bedrijfslocaties vervullen een centrale rol in het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en de verbetering van de werkgelegenheids- structuur. Voor de korte en de middellange termijn vervult de Hemrik daarin een centrale rol. Het snel kunnen uitgeven van deze bedrijfslocatie is van wezenlijk belang voor de sociaal-economische ontwikkeling van Leeuwarden. Vandaar dat het scheppen van de noodzakelijk randvoorwaarden een belangrijk aandachtsgebied is. De gronduitgifte van de Hemrik bevindt zich structureel op een te laag niveau. Doordat de boekwaarde een stijgende tendens vertoont in plaats van een dalende, zal bij de eindafrekening van deze grondexploitatie een groot financieel probleem ontstaan. Wij willen de resterende grond dan ook sneller uitgeven. Een snellere uitgifte is ook van belang vanwege de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsterreinen in onze omgeving. Gelet op het uitgiftepatroon in het verleden en de reikwijdte van de beschikbare (financiële) instrumenten constateren wij dat hiervoor uitbreiding van de instrumen ten voor de uitgifte van de Hemrik noodzakelijk is. In combinatie met een versterkte acquisitie stellen wij voor eenmalig f 20 miljoen uit de reserves te bestemmen voor de realisering van dit doel. Elk jaar zal er een evaluatie plaatsvinden van de resulta ten, die aan de raad(sadviescommissie) wordt voorgelegd. Op basis hiervan kunnen de doelstelling en uitgangspunten eventueel worden aangepast. Overigens merken wij op dat recente ervaring met het gebruik van verlaagde gemiddelde grondprijzen in 1995 en 1996 aantonen dat de intensivering reeds vruchten afwerpt. Verbeteren van de fysieke randvoorwaarden Aan de andere kant gaat het om het verbeteren van de fysieke randvoorwaarden, die mede het vestigingsklimaat bepalen. In Leeuwarden krijgt dit vorm door het ontwikkelen van initiatieven op het gebied van bijvoorbeeld een gedifferentieerd aanbod van bedrijfslocaties, een optimale hoofdinfrastructuur en ontsluiting van bedrijfslocaties en revitalisering van bestaande bedrijfslocaties. In dat kader hechten wij veel waarde aan de realisering van de Westergoweg. Intensivering van beleid De in de volgende paragraaf genoemde voorstellen voor een ontwikkelingsbudget en investeringsfonds zijn hier mede op gericht. Op het gebied van de regionale economische ontwikkeling wordt vanuit Leeuwarden nadrukkelijker ingezet op de samenwerking met de provincie en de Westergozone. Met deze partijen zijn afspraken gemaakt die in convenanten zijn vastgelegd. Voor de hiervoor genoemde terreinen ligt er ook nadrukkelijk een relatie met het Grote Stedenbeleid. De intensivering van het gemeentelijk beleid komt tot uitdruk king in het Actieplan Economie en Werk Leeuwarden, waarin een groot aantal activiteiten is opgenomen om de doelstellingen van versterking van de marktsector en economische structuur, stimuleren werkgelegenheidsgroei en terugdringen werkloos heid en de daaraan gekoppelde taakstellingen te realiseren. Ontwikkelingsbudget en Investeringsfonds Om de prioriteiten binnen het gemeentelijk beleid waar te kunnen maken, zullen de komende jaren vele projecten (tijdig) voorbereid en uitgevoerd moeten worden. Deze projecten komen voort uit vastgestelde plannen, zoals de Structuurschets "Leeuwarden, open stad" en/of uit overeenkomsten met derden. Uit zowel inhoudelijk, maar zeker om financieel oogpunt kan de gemeente Leeuwar den veel projecten niet alleen realiseren. Andere (gemeentelijke) overheden, externe organisaties, instellingen en projectontwikkelaars zullen een steeds grotere rol gaan spelen. Ontwikkelingsbudget Voor de totale financiering van projecten zijn meestal en steeds vaker externe subsidies noodzakelijk. Om deze subsidies te krijgen geldt vaak het criterium van uitvoering op korte termijn. Een knelpunt is echter in veel gevallen dat de voorberei dingen (bijvoorbeeld planologisch en/of civiel-technisch) nog niet zover gevorderd zijn dat het tijdscriterium gehaald kan worden. Voor het met succes kunnen aanboren van subsidiestromen is het dus noodzakelijk dat er tijdig voldoende passende projecten "op de plank liggen". Dat wil zeggen dat de voorbereidingen voor het project zover gevorderd zijn dat op redelijk korte termijn kan worden begonnen met de daadwerkelijke uitvoering. Concreet betekent dit dat er een voorinvestering moet plaatsvinden. Aangezien de mogelijkheid bestaat dat bepaalde subsidies over enkele jaren opgeheven worden, zal de gemeente de komende jaren claims moeten leggen op geldbronnen. Zeker omdat er aan het einde van een subsidieperiode vaak midde len vrijkomen, is het cruciaal dat er tijdig projecten beschikbaar zijn. Tevens is van belang de mogelijkheid snel in te kunnen spelen op marktwensen, (onverwachte) ontwikkelingen e.d., zodat er sneller inkomsten gegenereerd kunnen worden. Om verplichtingen (in voorbereidende of participerende zin), die voortvloei en uit overeenkomsten/convenanten, waar te kunnen maken zijn eveneens middelen nodig. Voor de voorbereiding van en participatie in de verschillende categorieën projecten (subsidie-aanvraag, inspelen op ontwikkelingen, waarmaken convenanten) zijn veelal binnen de reguliere budgetten geen middelen beschikbaar. Daarom stellen wij voor een ontwikkelingsbudget in te stellen van f 175.000,- structureel met ingang van 1996, te vermeerderen met f 175.000,- in 1997, totaal f 350.000,- structureel met ingang van 1997.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 266