14
15
Intensivering van beleid
Zorg en opvang:
verslaafdenzorg
maatschappelijke opvang
ouderen
Jeugd en veiligheid:
school in de wijk
toename Halt-afdoeningen
Integraal wijkbeheer (inclusief volkshuisvestingsplan):
aanpak segregatie
de GSB-thema's op wijkniveau.
GSB-plan onderwijs:
maximalisering aantal jongeren met startkwalificaties
inburgering nieuwkomers
Vooruitlopend op het wettelijk kader "Wet onderwijsvoorrangsbeleid" voor een
lokaal achterstandsplan, wordt een GSB-actieplan Onderwijs opgesteld.
Wij willen hierbij opmerken dat een gemeente slechts in beperkte mate rechtstreeks
werk kan scheppen. Het investeringsbeleid van de gemeente is voorwaardenschep
pend en de effecten worden pas op de lange termijn zichtbaar. Het gebrek aan werk
op de korte termijn is daarmee niet opgelost. Voor de korte termijn is daarom, naast
het stimuleren van de marktsector, een grote inspanning op het scheppen van
gesubsidieerd arbeid van belang en het creëren van werk als gevolg van verhoogde
inspanningen op gebied van achterstallig onderhoud, infrastructuur, etc. Gesubsi
dieerd werk heeft een beperkt structureel karakter en dient dus op de middellange en
de lange termijn vervangen te worden door reguliere arbeid in de markt en/of bij de
overheid. Als overbrugging en als middel om mensen beter toegerust te maken voor
de arbeidsmarkt is het zeer belangrijk.
Inzet extra financiële middelen
Afhankelijk van het huidige gemeentelijk beleid is er sprake van nieuwe activiteiten
of intensivering van bestaande activiteiten. Voor de uitwerking van de actieplannen
zijn extra financiële middelen nodig.
Samenwerking met partners is kenmerkend voor het GSB. Voor deze samenwerking
is een voorwaarde, dat de gemeente aangeeft welke (extra) budgetten beschikbaar
worden gesteld om de beleidsintensivering ten behoeve van het GSB te realiseren.
Op basis van het convenant "steden staan voor stedelijkheid" heeft het Rijk inmiddels
voor Leeuwarden een extra structureel budget vrijgemaakt van f 6,6 miljoen in 1996,
oplopend tot f 7 miljoen in 1999.
Ook met de provincie Friesland wordt een convenant gesloten, waarbij een beroep
zal worden gedaan op de inzet van extra financiële middelen door de provincie. Met
betrekking tot een aantal terreinen wordt overleg gevoerd over de inzet van extra
budgetten door andere partners, zoals het bedrijfsleven en woningbouwcorporaties.
Intensivering van beleid
De bundeling van budgetten kan het effect hebben van een vliegwiel, waardoor de
bijdragen voor het Grote Stedenbeleid verder toenemen. Het is de taak van de
gemeente om hierin een regiefunctie te vervullen.
Aangezien de actieplannen nog niet zijn uitgewerkt, op het moment dat deze
perspectiefnota werd opgesteld, kunnen we in deze nota geen volledig overzicht
worden gegeven van de verwachte extra uitgaven en de beschikbare financiering
ervan.
Uitgangspunt is dat eerst wordt onderzocht of er financiële ruimte kan worden
vrijgemaakt binnen de bestaande begroting. Daarnaast zal worden voorgesteld om de
financiële ruimte, die nu voor sociale vernieuwing beschikbaar is, in te zetten voor
het Grote Stedenbeleid. Naar verwachting gaat het om een bedrag f 1 miljoen
structureel. Met betrekking tot dit budget liggen er echter ook voorstellen voor
projecten, die nu reeds worden uitgevoerd en in het kader van het GSB zullen
moeten worden gecontinueerd.
Wij stellen voor om in aanvulling op bestaande budgetten structureel een extra
budget beschikbaar te stellen van f 1,5 miljoen waarmee de projecten in het kader
van het GSB bekostigd kunnen worden.
Aangezien de feitelijke invulling van het GSB nog niet is afgerond, stellen wij voor
om voor 1997 het budget in de begroting 1997 op te nemen als een stelpost. Op
basis van de actieplannen GSB kan eind 1996 een nader besluit worden genomen
over de verdeling. Dan kunnen ook meerjarenplannen worden opgesteld.
2.3 Onderhoud fysieke leefomgeving
De realisering van onze beleidsprioriteiten in de afgelopen jaren is ondermeer
mogelijk gemaakt door de gemeentelijke budgetten voor de aanleg en onderhoud van
de fysieke infrastructuur te beperken. Dit was mogelijk omdat met aanzienlijke extra
financiering uit Europese fondsen en het Stadsvernieuwingsfonds de meest noodzake
lijke investeringen in de fysieke infrastructuur konden worden gedaan. Deze extra
financiering is echter aan het afnemen, zodat aanleg en onderhoud nu zwaarder op de
gemeentelijke begroting gaan drukken.
Om de fysieke leefomgeving op peil te houden is op basis van technische criteria
geadviseerd in de komende jaren meer aandacht aan onderhoud te geven dan
voorheen het geval was. Dit onderhoud biedt een mogelijkheid tot extra werkgele
genheid. Wij zijn van mening dat naast de traditionele inschakeling van reguliere
ondernemingen; ook moet worden onderzocht of er alternatieve werkgelegenheid-
bevorderende oplossingen kunnen worden benut.
Op basis van verrichte onderzoeken is geraamd welke maatregelen mogelijk zijn om
de fysieke leefomgeving op het gewenste niveau te houden. Hieronder zijn deze
onderhoudswerken nader belicht. In het kader van de voorgenomen speerpunten van
het gemeentelijk beleid vormen deze werken een stevige basis voor extra werk.
Een belangrijk deel wordt gevormd door het onderhoud aan verhardingen. De
huidige budgettaire impuls bedraagt bijna f 3,5 miljoen terwijl op basis van het
wegbeheersysteem circa f 11,4 miljoen nodig is om het onderhoudspeil, volgens