22
23
Beleidskader
Ook organisatorisch zullen op een aantal punten - vooral op het terrein van de
middelen - mogelijk aanpassingen nodig zijn.
Leeuwarden In Stelling
LIS richt zich niet alleen op de verbetering van de bedrijfsvoering, maar ook op een
herinrichting van de hoofdstructuur van de organisatie, het benoemen van nieuwe
managers en het verwerkelijken van een cultuuromslag.
Sinds het begin van LIS in 1993 is er al veel veranderd. Zo is de nieuwe organisatie
structuur op hoofdlijnen inmiddels ingevoerd en zijn er nieuwe topmanagers aange
trokken. Ook de midden-management-functies (sectorhoofden)worden nu ingevuld.
Daarnaast is binnen de diensten begonnen met het procedureel stroomlijnen van een
aantal belangrijke processen. Om hiermee te kunnen beginnen moesten eerst enkele
knelpunten rond het financieel beheer en de daarmee samenhangende bestuurlijke
informatievoorziening worden opgelost. Wij constateren dat er stappen in de goede
richting zijn gezet.
Als voorbeelden noemen we:
- een Perspectiefnota als kader voor een beleidsbegroting;
- het wegwerken van rekeningachterstanden;
- het op tijd af zijn van de jaarrekening 1995;
- de beschikbaarheid van een risico-paragraaf;
- de sanering van reserves en voorziening;
- het in beeld brengen van de onderhoudsproblematiek;
- de verbetering van het beheer van het eigen vastgoed-bezit.
Er zijn naar onze mening belangrijke vorderingen gemaakt. We willen doorgaan op
deze weg, want we zijn nog niet bij de eindstreep. Er zullen nog veel verbeteringen
en veranderingen, vooral op het gebied van procesbeheer en de informatievoorzie
ning, moeten worden doorgevoerd.
We stellen u voor om in de toekomst uw aandacht te richten op:
- de invoering van een zogenaamde productbegroting en daarop gebaseerde rapporta
ges-instrumenten;
- de herstructurering van de informatieverwerking gericht op verbetering van de
doelmatigheid van de procesgang en het gegevensgebruik;
- versterking van de kwaliteit van de bestuurlijke informatie en vergroting van de
flexibiliteit waarmede deze vanuit het proces kan worden gegenereerd;
- de versterking van de O&I-functies op het gebied van proces-, automatiserings
applicatie- en gegevensbeheer;
- een scholingsprogramma - met name gericht op het management- en de middelen
functies - met als doel om te leren gaan met de nieuwe werkwijze, de bestuurlijke
informatie en het fenomeen integraal-management.
Voorwaarde hierbij is te "investeren" in:
- informatieverstrekking over en het bewust maken van de bestuurlijke en ambtelijke
organisatie van hetgeen de productgerichte en op procesbeheer gebaseerde werk
wijze betekent voor de uitvoering van taken en het managen van de processen;
- het ontwikkelen van een "wij-gevoel" binnen het ambtelijk apparaat, dat de
Beleidskader
diensten en afdelingen overstijgt. Het bevorderen van samenwerkingsverbanden
tussen verschillende diensten, waardoor een maximaal (synergie-) resultaat
ontstaat;
- een open klimaat scheppen, hetgeen van belang is voor de communicatie tussen be
stuurders en ambtenarenkorps enerzijds en tussen ambtenaren onderling.
Voor een nadere uitwerking verwijzen wij naar hoofdstuk 4.