36 37 Financieel perspectief In de paragrafen 5.5.2 t/m 5.5.5 worden de mutaties in voorgaande tabel nader toegelicht. Zoals onder 5.5.3 wordt toegelicht valt van het resultaat herijking Financiële Verhoudingswet f 2,1 miljoen buiten de beleidsperiode. Wij zijn van mening dat wij voor de structurele oplossing van het financiële probleem dit bedrag in aanmerking mogen nemen. In vorenstaande tabel is dit dan ook verwerkt. 5.5.2 Begroting 1996/meerjarenraming 1997-1999 1996 1997 1998 1999 2000 totaal Begrotingsresultaat -3,9 1,4 1,9 0,9 0,3 Voor de meerjarenraming 1997-2000 vormen de begroting 1996 en de meerjaren raming 1997-1999 het uitgangspunt. De hiervoor weergegeven bedragen vormen de uitkomst van de begroting en de meerjarenraming, zoals die door de raad in november 1995 zijn vastgesteld, voor onttrekking aan de algemene reserve van de tekorten respectievelijk storting in de algemene reserve van de overschotten. 5.5.3 Wijziging financiën bestaand beleid 1996 1997 1998 1999 2000 na 2000 totaal Algemene uitkering 0,4 0,6 1,0 Herverdeling gemeentefonds 0,6 0,7 0,6 2,1 2,1 6,1 Tegenvallers -3,3 -0,10 -0,1 -0,2 -1,4 -5,1 Totaal wijzigingen -3,3 0,1 1 1 0,7 2,1 2,0 De in de begroting 1996 en meerjarenraming 1997-1999 opgenomen ramingen voor de algemene uitkering uit het Gemeentefonds waren gebaseerd op de juni-circulaire van 1995. Inmiddels heeft actualisatie van de ramingen plaatsgevonden op basis van de september-circulaire 1995. De cijfers die in bovenstaande tabel zijn opgenomen betreffen de verschillen tussen de actuele ramingen en de ramingen die in de begroting 1996 en de meerjarenramingen 1997-1999 waren opgenomen. Financieel perspectief De regering stelt, op basis van een advies van de Raad voor de Gemeentefmanciën, voor de gelden uit het Gemeentefonds op een andere wijze over de gemeenten te verdelen. Met deze nieuwe verdeling, die met ingang van 1997 in 4 stappen doorge voerd zou moeten worden, is in begroting 1996 en meerjarenraming 1997-1999 deels rekening gehouden. Op 13 mei 1996 is het Kabinet akkoord gegaan met een aantal wijzigingsvoorstellen uit de Tweede Kamer. De belangrijkste hiervan is dat de wijziging in 5 stappen zal worden ingevoerd. Op basis van de uitkomsten over 1995 bedraagt de verbetering voor ons f 10.680.064,-. De vijfde fase hiervan ad f 2.136.000,- valt buiten de beleidsperiode (is in tabel 5.5.1 wel meegenomen). In de beleidsperiode 1996-1999 was al rekening gehouden met een verbetering van 3 fases van f 1,5 miljoen f 4,5 miljoen. Uitgaande van de uitvoering van het bestaande beleid doet zich een aantal mee- en tegenvallers voor die deels een exogeen karakter hebben of wel tijdelijk niet binnen de bestaande begroting kunnen worden opgevangen, omdat maatregelen ter bestrij ding van de tegenvallers niet op korte termijn kunnen worden gerealiseerd. Een specificatie van de mee- en tegenvallers is opgenomen in bijlage 1. Om tegenvallers op te vangen zijn in de meerjarenraming 1997-2000 stelposten voor toekomstige tegenvallers opgenomen tot een bedrag van f 4 miljoen (f 1 miljoen in 1997 oplopend in de jaren 1998 t/m 2000 met f 1 miljoen per jaar). N.B. Onder de tegenvallers is een bedrag begrepen ad circ. f 1.470.000,- waarvoor nog ombuigingsmaatregelen moeten worden geformuleerd. Voorstellen daartoe zullen worden voorgelegd. 5.5.4 Ruimtescheppende maatregelen Afhankelijk van de besluitvorming omtrent onderhoud, LIS en herbezetting als gevolg van ADV zullen aanvullende ruimtescheppende maatregelen moeten worden genomen boven de reeds becijferde f 0,8 miljoen (zie tabel par. 5.5.1.) 5.5.5 Nieuw beleid en beleidsintensiveringen 1996 1997 1998 1999 2000 >2000 totaal Ontwikkelingsbudget -0,2 -0,2 -0,4 Grote Stedenbeleid -1,5 -1,5 Opheffen rentereserves -1,70 -0,4 -0,4 -0,4 -0,6 -3,5 Totaal wijzigingen -0,2 -3,4 -0,4 -0,4 -0,4 -0,6 -5,4 De financiële consequenties van de beleidsintensivering zoals beschreven in hoofd-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 279