36
37
Financieel perspectief
In de paragrafen 5.5.2 t/m 5.5.5 worden de mutaties in voorgaande tabel nader
toegelicht.
Zoals onder 5.5.3 wordt toegelicht valt van het resultaat herijking Financiële
Verhoudingswet f 2,1 miljoen buiten de beleidsperiode. Wij zijn van mening dat wij
voor de structurele oplossing van het financiële probleem dit bedrag in aanmerking
mogen nemen. In vorenstaande tabel is dit dan ook verwerkt.
5.5.2 Begroting 1996/meerjarenraming 1997-1999
1996
1997
1998
1999
2000
totaal
Begrotingsresultaat
-3,9
1,4
1,9
0,9
0,3
Voor de meerjarenraming 1997-2000 vormen de begroting 1996 en de meerjaren
raming 1997-1999 het uitgangspunt.
De hiervoor weergegeven bedragen vormen de uitkomst van de begroting en de
meerjarenraming, zoals die door de raad in november 1995 zijn vastgesteld, voor
onttrekking aan de algemene reserve van de tekorten respectievelijk storting in de
algemene reserve van de overschotten.
5.5.3 Wijziging financiën bestaand beleid
1996
1997
1998
1999
2000
na
2000
totaal
Algemene uitkering
0,4
0,6
1,0
Herverdeling gemeentefonds
0,6
0,7
0,6
2,1
2,1
6,1
Tegenvallers
-3,3
-0,10
-0,1
-0,2
-1,4
-5,1
Totaal wijzigingen
-3,3
0,1
1
1
0,7
2,1
2,0
De in de begroting 1996 en meerjarenraming 1997-1999 opgenomen ramingen voor
de algemene uitkering uit het Gemeentefonds waren gebaseerd op de juni-circulaire
van 1995. Inmiddels heeft actualisatie van de ramingen plaatsgevonden op basis van
de september-circulaire 1995. De cijfers die in bovenstaande tabel zijn opgenomen
betreffen de verschillen tussen de actuele ramingen en de ramingen die in de
begroting 1996 en de meerjarenramingen 1997-1999 waren opgenomen.
Financieel perspectief
De regering stelt, op basis van een advies van de Raad voor de Gemeentefmanciën,
voor de gelden uit het Gemeentefonds op een andere wijze over de gemeenten te
verdelen. Met deze nieuwe verdeling, die met ingang van 1997 in 4 stappen doorge
voerd zou moeten worden, is in begroting 1996 en meerjarenraming 1997-1999 deels
rekening gehouden.
Op 13 mei 1996 is het Kabinet akkoord gegaan met een aantal wijzigingsvoorstellen
uit de Tweede Kamer. De belangrijkste hiervan is dat de wijziging in 5 stappen zal
worden ingevoerd. Op basis van de uitkomsten over 1995 bedraagt de verbetering
voor ons f 10.680.064,-. De vijfde fase hiervan ad f 2.136.000,- valt buiten de
beleidsperiode (is in tabel 5.5.1 wel meegenomen). In de beleidsperiode 1996-1999
was al rekening gehouden met een verbetering van 3 fases van f 1,5 miljoen
f 4,5 miljoen.
Uitgaande van de uitvoering van het bestaande beleid doet zich een aantal mee- en
tegenvallers voor die deels een exogeen karakter hebben of wel tijdelijk niet binnen
de bestaande begroting kunnen worden opgevangen, omdat maatregelen ter bestrij
ding van de tegenvallers niet op korte termijn kunnen worden gerealiseerd.
Een specificatie van de mee- en tegenvallers is opgenomen in bijlage 1.
Om tegenvallers op te vangen zijn in de meerjarenraming 1997-2000 stelposten voor
toekomstige tegenvallers opgenomen tot een bedrag van f 4 miljoen (f 1 miljoen in
1997 oplopend in de jaren 1998 t/m 2000 met f 1 miljoen per jaar).
N.B. Onder de tegenvallers is een bedrag begrepen ad circ. f 1.470.000,- waarvoor
nog ombuigingsmaatregelen moeten worden geformuleerd. Voorstellen daartoe
zullen worden voorgelegd.
5.5.4 Ruimtescheppende maatregelen
Afhankelijk van de besluitvorming omtrent onderhoud, LIS en herbezetting als
gevolg van ADV zullen aanvullende ruimtescheppende maatregelen moeten worden
genomen boven de reeds becijferde f 0,8 miljoen (zie tabel par. 5.5.1.)
5.5.5 Nieuw beleid en beleidsintensiveringen
1996
1997
1998
1999
2000
>2000
totaal
Ontwikkelingsbudget
-0,2
-0,2
-0,4
Grote Stedenbeleid
-1,5
-1,5
Opheffen rentereserves
-1,70
-0,4
-0,4
-0,4
-0,6
-3,5
Totaal wijzigingen
-0,2
-3,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,6
-5,4
De financiële consequenties van de beleidsintensivering zoals beschreven in hoofd-